Työn merkityksellisyys ja oppimisen edistäminen motivoivat Ville Halosta.
Olen Ville Halonen ja työskentelen Sanoma Prolla alakoulun matematiikan tuottajana. Vastaan työssäni nykyisten sarjojen ylläpidosta ja päivityksistä yhdessä kustannustoimittajien kanssa. Lisäksi vastuullani on uusien materiaalien tuotekehittely ja konseptointi. Myös yhteydenpito asiakkaisiin sekä erilaisiin koulutus- ja markkinointitilaisuuksiin osallistuminen kuuluvat toimenkuvaani.
Olen taustaltani luokanopettaja, ja aloitin urani Sanoma Prolla jo opiskeluaikana kesätöiden merkeissä asiakaspalvelun ruuhkatyöntekijänä. Asiakaspalveluaikana minulle syttyi kipinä kustannusalalle ja tietenkin oppimateriaalien parissa toimimiseen. Työskentelin asiakaspalvelussa vajaat pari vuotta, kunnes siirryin kustannustoimittajaksi. Kustannustoimittajana olen työskennellyt sekä ala- että yläkoulun matematiikan sarjojen parissa. Onkin ollut hienoa, että olen saanut toimia urani aika erilaisissa tehtävissä firman sisällä ja näin kehittää osaamistani.
Muistelen lämmöllä erityisesti asiakaspalveluaikaani. Asiakaspalvelusta sain mukaani erittäin hyvät tiedot, taidot ja valmiudet siirtyä eteenpäin sisällöntuotannon pariin, sillä kaikki Sanoma Pron oppimateriaalisarjat tulivat tutuiksi ja kuulin aina ensimmäisten joukossa asiakkaiden antamat risut ja ruusut.
Yksi hienoimmista asioista Sanoma Prolla työskentelyssä on työn merkityksellisyys oppimisen edistämisessä. Luomme yhdessä tekijöiden kanssa uusia oppimateriaaleja, jotka edesauttavat oppimista ja opettamista. On mahtavaa nähdä, miten idea jalostuu prosessin aikana hienoksi tuotteeksi ja kuinka eri yhteistyötahojen kuten kuvittajien, taittajien ja ohjelmoijien työ nivoutuu kokonaiseksi oppimateriaalisarjaksi.
Teemme talon sisällä myös tiivistä yhteistyötä eri tukitoimintojen ja oppiainetoimitusten kanssa ja tuemme toinen tosiamme päivittäisessä työssämme. Hyvät työkaverit auttavat jaksamaan vauhdikkaiden työrupeamien aikana, ja lisäksi monipuoliset työtehtävät tuovat vaihtelevuutta työnkuvaan. Olen esimerkiksi ollut mukana toteuttamassa erilaisia opetusvideoita oppilaiden kanssa sekä kuvannut studiollamme useita pelivideoita, joissa opetamme oppikirjan pelien pelaamista. Ääneni ja käteni jälki näkyvät siis kirjaimellisesti osana oppimateriaaleja, vaikka en oppikirjailija olekaan.