Keräsimme suomen kielen ja kirjallisuuden, vieraiden kielten, matematiikan ja ympäristöopin sarjoistamme opevinkkejä, joiden avulla saat opetuksen sujuvasti käyntiin heti uuden vuoden alusta.
Suomen kieli ja kirjallisuus
Miltä uusi vuosi tuntuu? Ystävien Aapisen talviteemaiseen kehykseen oppilas voi piirtää, kirjoittaa tai runoilla vapaasti esimerkiksi uuden vuoden suunnitelmistaan. Kehyksen sisään voi myös kirjoittaa kirjeen Mutkajoen väelle.
Saivatko oppilaat kirjapaketteja jouluna ja oliko kirjastokortti ahkerassa käytössä myös lomalla? Ystävien lukukirjan kirjasuositusmonisteen avulla oppilas voi vinkata luokkakaverilleen hyvän lomalla luetun kirjan.
Ystävien aapisen ja lukukirjan vinkit ovat Eriyttäminen, arviointi ja lisämateriaali -aineistoista.
Huima-sarjan opettajan oppaasta löytyvä lukuhaaste on hauska tehtävä oppilaiden lukukannustimeksi. Oppilas valitsee kuviosta lukutavan ja lukee vähintään 20 minuuttia, minkä jälkeen hän voi värittää kyseisen ruudun.
Ympäristöoppi
Talvella on hauskaa retkeillä. Ympäristöopin Kätkö-sarjasta löydät vinkkejä oppilaiden kanssa retkeilyyn ja ulkona opettamiseen. Ennen talvista retkeä on tärkeää pohtia ja harjoitella kerrospukeutumista.
Reitille kannattaa suunnitella 3–4 toiminnallista pistettä riippuen siitä, millaisessa maastossa retkeillään. Pisteet voivat olla liikunnallisia, tutkimuksellisia tai aistimiseen ja havaintoihin liittyviä. Yksi piste voi olla eväiden syöntiä ja lämpimän juoman juomista varten. Retken jälkeen oppilaat voivat täyttää retkiraportti-monisteen.
Kätkö 1:n Ulkona on kivaa -luvussa on lautapeli, jota voi pelata myös ulkona. Pelissä tarvitaan noppa sekä jokaiselle pelaajalle oma pelimerkki. Ensimmäiseksi maaliin saapunut pelaaja voittaa. Pelilaudan eri symbolit (tähti, spiraali, ruudukko, kysymysmerkki) tarkoittavat tietynlaista aktiviteettia:
- Tähti: Tee viisi X-hyppyä.
- Spiraali: Tee piruetti tai pyörähdys.
- Ruudukko: Käy kyykyssä.
- Kysymysmerkki: Tee tehtävä.
- Aktiviteetit eri symboleille voidaan keksiä myös itse.
Englanti
Come With Me! 3 -oppimateriaalin Frozen feelings -leikissä tunteet jähmettyvät. Oppilaat liikkuvat rauhallisesti ympäri luokkaa, ja taustalla soi hiljainen musiikki. Kun musiikki lakkaa, opettaja sanoo tunteen englanniksi (angry, happy, sad, tired, thirsty). Oppilaat jähmettyvät tunnetta esittäväksi patsaaksi. Muihin ei saa koskea, vaan tunnetta kuvataan omalla vartalolla ja ilmeellä.
Nopeampi reagointi puolestaan kuuluu Ice hockey -sanapeliin. Piirtäkää taululle jääkiekkokenttä maaleineen ja kentälle kahden eri joukkueen viisi kenttäpelaajaa, esimerkiksi viisi kolmiota ja viisi ympyrää. Jakakaa luokka kahteen joukkueeseen. Kummastakin joukkueesta vain yksi oppilas osallistuu kerrallaan. Opettaja sanoo sanan tai fraasin suomeksi, minkä jälkeen vuorossa oleva oppilas sanoo sen mahdollisimman nopeasti englanniksi. Ensimmäisenä vastannut voittaa joukkueelleen syötön, eli kahden kenttäpelaajan väliin vedetään viiva. Kun kaikki kenttäpelaajat taululla ovat saaneet syötön eli viivan, viimeisen viivan saa vetää maaliin, ja joukkue voittaa.
Ruotsi
Ruotsin Allihopa!-sarjan tehtävässä oppilaat saavat piirtää talvisen kuvan kehykseen. Taiteilun jälkeen oppilas kirjoittaa kuvan alle mahdollisimman monta talveen liittyvää sanaa ruotsiksi.
Kuudesluokkalaiset voivat kerrata pareittain syyslukukaudella opittua sanastoa Katapult 1 -monisteen avulla. Kuka saa väritettyä bussin ensimmäisenä?
Matematiikka
Tiesithän, että Milli-sarjasta löytyy runsaasti musiikkia? Ismo Koskelan tuottamat 1.–4. luokkien laulut kertovat matematiikasta, ja oppilas voi kuunnella ne itse Arttu-sovelluksen avulla. Kappaleet voi kuunnella jokaisen aloitusaukeaman kohdalta, ja ne löytyvät kootusti digiopetusmateriaalin Videot, tarinat ja laulut -valikosta myös karaokeversioina.
5.–6. luokkien musiikki puolestaan ohjaa rentoutumaan ja keskittymään. Jyri Sariolan toteuttamat rentoutuslaulut voi laittaa soimaan taustalle, kun oppilaat laskevat kirjan tehtäviä. Musiikki löytyy digiopetusmateriaalista vasemman sivupalkin Opetus-valikosta ja oppilaan Arttu-sovelluksesta.
Kokeilkaa isompien oppilaiden kanssa yhteistoiminnallista ongelmanratkaisua. Milli 6:n monisteet tarjoavat uutena näkökulmana ongelmanratkaisutaidon harjoitteluun yhteistoiminnallisen ongelmanratkaisun, jota varten on laadittu tulostettavat ongelmanratkaisukortit. Yhtä ongelmaa varten on neljä korttia, jotka sisältävät ongelmaan kuuluvat vihjeet ja kysymyksen. Ongelmanratkaisukortit löytyvät myös digiopetusmateriaalista.
Teimme opettajien pyynnöstä tuntisuunnittelua helpottavat Millin ajankäyttösuunnitelmat. Printtaa omasi ja selkiytä kevään aikataulutusta. Sivulta löydät myös pikaohjeen, jonka avulla saat parhaan hyödyn irti Millin digiopetusmateriaalista.
Käsityö ja askartelu
Käsityö- ja askartelutuokioista jää usein jämälankoja, joita voi hyödyntää tupsujen valmistuksessa. Talven lämpimin istuin syntyy lankatupsuista. Työ sopii mainiosti myös käsityön yhdistelmätyöksi, jos oppilas suunnittelee ja toteuttaa jakkaran tai penkin itse.
Esiopetus
Jos Ystävien eskarin Tiki-orava ja Havu-karhu tekisivät uuden vuoden lupauksia, aikoisi Tiki liikkua entistäkin enemmän ja Havu keskittyisi nukkumaan riittävästi jatkossakin. Molemmat ovatkin tärkeitä toimia. Ystävien eskarin liikuntapassin ja unitutkimuslomakkeen avulla eskarilaiset ja alkuopetuksen oppilaat voivat seurata omaa uni- ja liikuntakäyttäytymistään.