Sanna Alho
Sanna Alho on biologian, maantieteen ja terveystiedon aineenopettaja Espoonlahden lukiossa Espoossa. Hän on tehnyt biologian ja terveystiedon oppimateriaalisarjoja yläkouluun ja lukioon parin vuosikymmenen ajan. Opettajana ja oppikirjailijana Sannaa kiehtoo oppimisprosessin kokonaisvaltaisuus, ja siksi hän haluaa tuottaa sellaista oppimateriaalia, joka mahdollistaa monimuotoiset ja motivoivat työskentelytavat sekä asiakokonaisuuksien ymmärtämisen. Sanna saa virtaa erinomaisesta yhteistyöstä eri alojen ammattilaisten kanssa. Sanna toteaa, että projektissa on aikamoinen synergialataus, kun kaikki tekijät ovat innostuneita, tavoitteellisia ja rautaisia ammattilaisia.
Hanna Heikkilä
Hanna Heikkilä toimii yläkoulun ja lukion terveystiedon ja liikunnan lehtorina sekä opettajankouluttajana Helsingin normaalilyseossa. Hanna lähti oppimateriaalien tekemiseen mukaan aikoinaan siksi, että häntä kiinnosti suunnitella materiaalia, joka motivoisi oppilasta opiskeluun ja helpottaisi samalla opettajan arjen työtä.
Hanna pitää tärkeänä, että oppimateriaali huomioi tarkasti oppilaan ikätason ja eriyttämisen tarpeen, on selkeä ja tarjoaa tunneille erilaisia työmuotoja. Silloin monentasoiset oppilaat saadaan osallistumaan ja oppimaan. Opettajan näkökulmasta laaja oppimateriaalikokonaisuus, joka on laadittu opetussuunnitelmaan nojautuen, keventää suunnittelutyötä ja arviointia.
Hanna pitää sekä terveystiedon että liikunnan opettamisesta siksi, että ne ovat oppiaineita, joiden avulla voidaan antaa oppilaille eväitä hyvinvoinnin ylläpitämiseen ja lisäämiseen. Se, jos mikä, on tänä päivänä tärkeää.
Ismo Lehtinen
Ismo opettaa terveystietoa ja liikuntaa Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulun yläkoulussa ja lukiossa sekä toimii opettajankouluttajana. Hänellä on useamman vuosikymmenen kokemus opettajan työstä. Hän on sekä yläkoulun Sykkeen että Lukion Sykkeen oppikirjailija. Ismo on myös ylioppilastutkintolautakunnan terveystiedon sensori. Työurasta viisi vuotta on kulunut kansainvälisissä tehtävissä Lähi-Idässä, Afrikassa ja Etelä-Aasiassa. Terveystiedon aihepiireistä häntä kiehtovatkin muun muassa terveyden monimuotoisuus ja hyvinvoinnin ulottuvuudet eri kulttuureissa. Opetustyössään Ismo painottaa toiminnallisia työmuotoja. Jos terveystiedon oppitunnit ovat mukavia ja mielenkiintoisia, silloin oppilaat todennäköisesti suhtautuvat terveyden ylläpitämiseenkin positiivisemmin. Terveystiedon oppikirjatyö on antanut mielenkiintoisen ulottuvuuden opettajan työhön. On ollut avartavaa päästä muokkaamaan valtakunnallista opetussuunnitelmaa opiskelijoiden ikätasolle sopiviksi sisällöiksi. Vuoden terveystiedon opettajaksi Ismo valittiin vuonna 2005.
Tiina Lehtinen
Tiina työskentelee Helsingin yliopiston Viikin normaalikoululla yläkoulussa ja lukiossa opettajana ja opettajankouluttajana. Hän on tehnyt pitkän työuran terveystiedon, filosofian, uskonnon ja psykologian parissa. Hän on osallistunut yläkoulun terveystiedon opetussuunnitelmatyöhön ja ollut myös laatimassa terveystiedon päättöarvioinnin kriteereitä. Lisäksi hän toimii ylioppilastutkintolautakunnan terveystiedon sensorina. Vuoden terveystiedon opettajaksi Tiina valittiin vuonna 2015.
Hän on sekä yläkoulun Syke että Lukion Syke -sarjan oppikirjailija. Tiinaa kiehtoo oppikirjatyössä, että vaikka tekstit pohjautuvat vankasti tutkittuun tietoon, niin kirjoittaessa saa kuitenkin käyttää omaa luovuuttaan. Hyvän oppimateriaalin kriteeri on myös se, että siinä toteutuu opetussuunnitelma kokonaisuudessaan ja se on ikäkaudelle sopivasti kirjoitettu. Opettajan aineistoja tehdessä Tiina on voinut hyödyntää vuosikymmenten kokemustaan pedagogisesti monipuolisten työmuotojen ja tunti-ideoiden laatimisessa. Terveystiedon opetuksessa häntä taas viehättää se, että sisältöasioiden parissa on nuorten kanssa kiinni hyvinkin arkisissa, mutta tärkeissä aihepiireissä. Hän on kokenut, että myös oppilaat ja opiskelijat pitävät tätä oppiainetta juuri tästä syystä mielekkäänä. Terveystieto on hieno elämänhallintaa kehittävä ja syleilevä oppiaine.