Kia Aarnio
Kia Aarnio on psykologian tohtori, joka on tehnyt lukion psykologian oppimateriaaleja tutkimusperusteisesti vuodesta 2011 lähtien. Kia työskentelee koulupsykologina Helsingin kaupungilla nuoruusikäisten parissa. Oppikirjojen tekeminen on tuntunut Kiasta vuodesta toiseen merkitykselliseltä, sillä niiden avulla saa välittää nuorille tärkeitä tietoja ihmisen toiminnasta. Psykologian tutkimustietojen soveltaminen arkielämään käytännönläheisten esimerkkien kautta on Kiasta palkitsevaa.
Sari Autio
Sari Autio on psykologian ja uskonnon opettaja, joka tällä hetkellä työskentelee Alppilan lukiossa apulaisrehtorina. Vahva innostus pedagogiseen kehittämiseen ja intohimo psykologiaan oppiaineena innosti jo vuodesta 2011 alkaen tekemään myös lukiolaisille selkeää ja toimivaa psykologian oppimateriaalia. Kognitiivisena lyhytterapeuttina ja työnohjaajana Sarille on ollut tärkeää myös miettiä, kuinka tehtävät oppimateriaalit aidosti auttavat ja tukevat niin opiskelijaa opiskelussaan kuin opettajaa omassa työssään.
Johanna Jämsä
Johanna Jämsä, TM, KK, on Ressun lukion uskonnon ja psykologian lehtori. Hän on mukana sekä Skeeman että Uusi Arkki -sarjan tekijäryhmässä.
Johannalle on tärkeää niin opettajana kuin oppikirjailijanakin innostaa opiskelijoita pohtimaan ja oivaltamaan. Viestin ymmärrettävyys ja liittymäkohtien etsiminen opiskelijan omaan elämään ovat Johannan mukaan niin onnistuneen opetuksen kuin oppimateriaalinkin edellytyksiä.
Juha Nieminen
Juha Nieminen on psykologian erikoispsykologi, psykoterapeutti, psykologian aineenopettaja ja filosofian tohtori. Hän työskenteli pitkään opintopsykologina Helsingin yliopistossa ja on viimeiset kymmenen vuotta toiminut yliopistopedagogiikan opettajana, tutkijana ja osastonjohtajana Karoliinisen Instituutin opetuksenkehittämisyksikössä Tukholmassa. Juha on kiinnostunut psykologisen ja pedagogisen tiedon soveltamisesta käytäntöön, opiskelijan arkeen, jossa yksilön opiskelutaidot, motivaatio ja itsesäätely rakentuvat opettajan ja opiskeluympäristön tukemana. Skeemassa hän on kirjoittaa oppimisesta, motivaatioista ja aikaansaamisesta käytännönläheisesti, tieteelliseen tutkimukseen perustuen. Juha toivoo, että lukiolaiset löytäisivät Skeemasta tukea sekä opiskeluun ja aikaansaamiseen että elämänhallintaan ja hyvinvointiin.
Petri Paavilainen
Petri Paavilainen työskentelee kognitiivisen neurotieteen yliopistonlehtorina sekä aivotutkijana Helsingin yliopiston psykologian osastossa. Hän opettaa psykologian opiskelijoille neuropsykologian perusteita sekä kokeellisia harjoituskursseja, joilla opiskelijat tutustuvat käytännössä muun muassa aivotutkimuksen tekoon. Hän on ollut mukana tekemässä psykologian lukion oppimateriaaleja jo yli 20 vuoden ajan ja julkaissut lisäksi suomenkielisen kognitiivisen neurotieteen oppikirjan sekä tietokirjoja. Opetustyössä häntä kiinnostaa erityisesti opiskelijoiden tieteellisen ajattelun valmiuksien kehittäminen sekä neurotieteen käsitteiden ja tutkimustulosten avaaminen ymmärrettävästi ja kiinnostavasti. Tutkimustyössään hän on keskittynyt erityisesti kuulotiedon käsittelyyn ihmisaivoissa sekä siihen liittyviin muisti- ja tarkkaavaisuusmekanismeihin.
Sanna Suomalainen
Sanna Suomalainen opettaa psykologiaa, uskontoa ja terveystietoa Ressun lukiossa Helsingissä. Opettajan työssä hänelle on tärkeintä opiskelijoiden kohtaaminen ja yhdessä ihmettely, ja tähän psykologian erilaiset, opiskelijaa lähellä olevat ilmiöt tarjoavat hienon mahdollisuuden. Sannan mielestä psykologian opinnot tarjoavat paljon mahdollisuuksia tiedon arviointiin, kriittiseen pohdintaan ja opiskelijan omien kokemusten pohdintaan. Parhaita hetkiä ovat tilanteet, joissa opiskelija ilahtuu uuden oppimisesta, keksii itse ratkaisun tai ymmärtää jotain merkittävää. Samanlaista pohtimisen ja oivaltamisen iloa hän haluaa viedä eteenpäin myös oppimateriaalityössä.