Ritari-sarjan tekijäryhmä koostuu viiden ammattilaisen joukosta!
Jarno Bruun on kuopiolainen luokanopettaja, kouluttaja ja tvt-tukihenkilö. Hän on ollut tekemässä alakoulun Ritari-sarjaa historiaan ja Vaikuttaja-sarjaa yhteiskuntaoppiin. Jarnon mielestä laadukas oppimateriaali syntyy osaavien sisällöntuottajien ja luovan tekijäryhmän vuorovaikutuksessa. Sanoma Pro tarjoaa erinomaiset puitteet tällaiseen työhön. Jarnoa innostaa erityisesti yhdessä tekeminen, oppilaiden osallistaminen, uusien asioiden oppiminen ja tulevaisuuden taidot.
Ossi Kokkonen on historian ja yhteiskuntaopin opettaja, joka työskentelee Porkkalan lukiossa Kirkkonummella. Alakoulun historian Ritari-sarjan lisäksi hän on ollut tekemässä alakoulun yhteiskuntaopin Vaikuttaja-sarjaa sekä yläkoulun Historian taitajaa. Oppimateriaalien tekemisessä Ossia kiehtoo erilaisten osaajien monipuolinen yhteistyö, jossa lopputulos on enemmän kuin osiensa summa. ”Sanoma Pro edustaa suomalaista oppimateriaalikustantamoa parhaimmillaan: vankka kokemus yhdistyy uudenlaisten digitaalisten ratkaisujen tuottamiseen.”
Milena Komulainen on luokanopettaja, joka työskentelee Janakkalassa, Tervakosken koulussa. Alakoulun historian Ritari-sarjan lisäksi hän on ollut tekemässä alakoulun äidinkielen ja kirjallisuuden Kirjakuja-sarjaa. Milenan mielestä oppimateriaalien tekemisessä innostavinta on eri tahojen yhteistyö: se, miten kaikki tuovat oman osaamisensa yhteiseen pöytään. Hänestä Sanoma Pro antaa tälle yhteistyölle erinomaisen perustan.
“Hyvä oppimateriaali vie opettajan ja oppilaat tilanteeseen, jossa oivalluksia ja oppimista alkaa tapahtua. Parhaimmillaan oppiminen on kuin popcornin poksumista, siinä ihan näkee ja kuulee uusien ajatusten syntyvän.”
Petri Lassi on helsinkiläinen historian ja yhteiskuntaopin opettaja, joka työskentelee Vantaalla Peltolan yläkoulussa. Opettamisen lisäksi hän toimii verkkopedagogisena tukihenkilönä. Sanoma Pron oppikirjailijana hän on ollut mukana tekemässä alakoulun historian Ritari-sarjaa. Petrin mielestä opettajan työssä parasta ovat oppilaat, jotka kykenevät yllättämään osaamisellaan ja luovuudellaan vaikka joka päivä, jos siihen antaa mahdollisuuden, sekä etuoikeus saada tehdä työtä, missä uuden oppiminen ja oman osaamisen kehittäminen ovat itsestään selvästi myös osa opettajan arkea. Oppimateriaalin tekemisessä Petrin mielestä kiinnostavinta on mahdollisuus olla mukana vaikuttamassa siihen, millaisia keinoja opettajilla on kehittää opetustaan. “Teknologia on tuonut valtavasti uusia hienoja välineitä ja mahdollisuuksia tässä työssä hyödynnettäväksi.”
Ari Sainio on toimittaja ja selkokielen asiantuntija. Ari on pitänyt huolta siitä, että Ritari-sarjan tekstit ovat selkeitä ja oppilaiden ikätasoon sopivia. Hän on myös tuonut historian elämyksellisyyttä Ritari-sarjaan tarinallisen kerronnan muodossa. ”Sanoma Pron oppimateriaaleissa otetaan hyvin huomioon eriyttäminen sekä alas- että ylöspäin. Opetuksen kannalta on tärkeää, että käytettävät oppimateriaalit sopivat kaikille oppilaille.”