3

Tekijämme

Tutustu Memo-sarjan tekijöihin

Kimmo Jalonen
Toimin nykyään rehtorina Laitilan lukiossa, mutta suurimman osan työurastani olen tehnyt historian ja yhteiskuntaopin opettajana peruskoulussa ja lukiossa. Peruskoulun historia auttaa ymmärtämään aikamme ilmiöitä, harjaannuttaa tärkeitä historian taitoja ja kasvattaa tervettä kriittisyyttä.

Inari Ranta
Inari Ranta opettaa historiaa ja yhteiskuntaoppia Kartanonkosken koulussa Vantaalla. Inarin mielestä nuorten energia ja avoin keskeneräisyys antavat hienon lähtökohdan pohtia ydinkysymyksiä kuten demokratiaa, ihmisarvoa ja oikeudenmukaisuutta. Opetustyössä hän haluaa tehdä epävarmuudesta voimavaran. Tärkeimmät kysymykset ovat usein niitä, joihin suoria vastauksia ei ole. Memo-sarjan oppikirjailijana häntä inspiroi perusasioihin palaaminen: miten opettaa käsitteellistä ajattelua sekä tekstitaitoja kuten lukemista, tekstin tuottamista ja tiedon käsittelyä. Hänen mielestään paras opettajan apuväline on pedagogisesti ja sisällöltään korkeatasoinen oppikirja.

Juhapekka Rikala
Juhapekka Rikala opettaa historiaa ja yhteiskuntaoppia Kauraslammen koulussa Ylöjärvellä. Opettajan työn tärkein tavoite on hänen mielestään auttaa oppilaita ylittämään oppimisen suurin este, epäonnistumisen pelko. Oppikirjatyöhön hän ammentaakin aineksia kolmen vuosikymmenen kokemuksesta peruskoulunopettajana. Hyvän oppimateriaalin kulmakiveksi hän näkee oppikirjan, jota oppilas haluaa käyttää ja josta hän “saa kiinni”. Oppimateriaali toimii kokonaisuutena silloin, kun se auttaa ja kannustaa ihan jokaista oppilasta pinnistelemään omien taitojensa kehittämiseksi. Memo-sarjan voisi Juhapekan mielestä tiivistää toteamukseen “kun opettajalla on työkalut kunnossa, oppilaat yleensä voittavat”. Epäonnistumisen hetkellä opettaja on kuitenkin korvaamaton auttaessaan oppilaan yli pettymyksen ja harmituksen.

Jari Tirkkonen
Jari Tirkkonen on historian, yhteiskuntaopin ja elämänkatsomustiedon opettaja Käpylän peruskoulussa Helsingissä. Hänen mielestään Memo yhteiskuntaoppi antaa tiiviisti ja kattavasti perustiedot ja -taidot suomalaisesta yhteiskunnasta. Oppikirjan teksti on kirjoitettu selkeäksi ja ymmärrettäväksi. Erilaiset tehtävät ja aineistot herättävät mielenkiinnon oppia sekä tarjoavat haastetta kaikenlaisille oppijoille. Yhdessä lisätekstien ja taitoaukeamien sekä opettajan materiaalista löytyvien selkotiivistelmien kanssa oppimateriaali tarjoaa hyvät mahdollisuudet eriyttämiseen oppilaiden tarpeiden mukaan.

Anu Waltari-Grundström
Anu Waltari-Grundström on opettanut hyvän aikaa Turun normaalikoulussa. Pääsääntöisesti Anu opettaa historiaa kansainvälisessä IB-ohjelmassa. Anu toimii myös opetusharjoittelijoiden ohjaajana ja on kiinnostunut niin kehittämään historian opettamista kuin pohtia nuoren ja vastavalmistuneen opettajan kohtaamia haasteita.

Avainsanat: Yläkoulu Historia Memo
Kenelle: Opettajat