Lukion Syke -sarjan oppikirjailijat ovat kokeneita opettajia ja tutkijoita sekä pedagogiikan ja terveystieteiden monipuolisia asiantuntijoita.
Jaana Kinnunen
(TtM) työskentelee Tampereen yliopistolla kansanterveystieteen yliopisto-opettajana. Jaanalla on myös terveystiedon opettajan ja sairaanhoitajan koulutus. Jaanan tutkimusaiheet liittyvät nuorten terveyteen ja terveyskäyttäytymiseen. Terveystiedon aihepiireistä Jaanan sydäntä lähinnä on terveyden ja sairauden historia, ja hänen mottonsa ”Mens sana in corpore sano” onkin peräisin kahden vuosituhannen takaa. Oppimateriaalin teossa Jaanaa innostaa mahdollisuus kirjoittaa yleistajuisesti terveysaiheista nimenomaan nuorille.
Ismo Lehtinen
Ismo opettaa terveystietoa ja liikuntaa Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulun yläkoulussa ja lukiossa sekä toimii opettajankouluttajana. Hänellä on useamman vuosikymmenen kokemus opettajan työstä. Hän on sekä yläkoulun Sykkeen että Lukion Sykkeen oppikirjailija. Ismo on myös ylioppilastutkintolautakunnan terveystiedon sensori. Työurasta viisi vuotta on kulunut kansainvälisissä tehtävissä Lähi-Idässä, Afrikassa ja Etelä-Aasiassa. Terveystiedon aihepiireistä häntä kiehtovatkin muun muassa terveyden monimuotoisuus ja hyvinvoinnin ulottuvuudet eri kulttuureissa. Opetustyössään Ismo painottaa toiminnallisia työmuotoja. Jos terveystiedon oppitunnit ovat mukavia ja mielenkiintoisia, silloin oppilaat todennäköisesti suhtautuvat terveyden ylläpitämiseenkin positiivisemmin. Terveystiedon oppikirjatyö on antanut mielenkiintoisen ulottuvuuden opettajan työhön. On ollut avartavaa päästä muokkaamaan valtakunnallista opetussuunnitelmaa opiskelijoiden ikätasolle sopiviksi sisällöiksi. Vuoden terveystiedon opettajaksi Ismo valittiin vuonna 2005.
Tiina Lehtinen
Tiina työskentelee Helsingin yliopiston Viikin normaalikoululla yläkoulussa ja lukiossa opettajana ja opettajankouluttajana. Hän on tehnyt pitkän työuran terveystiedon, filosofian, uskonnon ja psykologian parissa. Hän on osallistunut yläkoulun terveystiedon opetussuunnitelmatyöhön ja ollut myös laatimassa terveystiedon päättöarvioinnin kriteereitä. Lisäksi hän toimii ylioppilastutkintolautakunnan terveystiedon sensorina. Vuoden terveystiedon opettajaksi Tiina valittiin vuonna 2015.
Hän on sekä yläkoulun Syke että Lukion Syke -sarjan oppikirjailija. Tiinaa kiehtoo oppikirjatyössä, että vaikka tekstit pohjautuvat vankasti tutkittuun tietoon, niin kirjoittaessa saa kuitenkin käyttää omaa luovuuttaan. Hyvän oppimateriaalin kriteeri on myös se, että siinä toteutuu opetussuunnitelma kokonaisuudessaan ja se on ikäkaudelle sopivasti kirjoitettu. Opettajan aineistoja tehdessä Tiina on voinut hyödyntää vuosikymmenten kokemustaan pedagogisesti monipuolisten työmuotojen ja tunti-ideoiden laatimisessa. Terveystiedon opetuksessa häntä taas viehättää se, että sisältöasioiden parissa on nuorten kanssa kiinni hyvinkin arkisissa, mutta tärkeissä aihepiireissä. Hän on kokenut, että myös oppilaat ja opiskelijat pitävät tätä oppiainetta juuri tästä syystä mielekkäänä. Terveystieto on hieno elämänhallintaa kehittävä ja syleilevä oppiaine.
Anu Linnansaari
Tutkijatohtori (FT, kansanterveystiede) Tampereen yliopiston terveystieteiden yksikössä. Hänen tutkimuksensa käsittelee laajasti kansanterveydellisiä teemoja, kuten lasten ja nuorten terveyttä, terveyden edistämistä, terveyskäyttäytymistä ja muutoksen onnistunutta toimeenpanoa. Hänellä on usean vuoden opetuskokemus sekä yliopistossa kansanterveystieteen alalla että lukiossa terveystiedon ja liikunnan opettajana.
Olli Paakkari
(TtT, LitL) työskentelee terveystiedon yliopistonlehtorina Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisessä tiedekunnassa. Työssään hän kouluttaa terveystiedon aineenopettajia ja toimii tutkijana Terveyden edistämisen tutkimuskeskuksessa. Olli on pitkän työuransa aikana osallistunut monipuolisesti terveystieto-oppiaineen kehittämiseen, kuten oppiaineen teoreettisen perustan rakentamiseen, kansallisten opetussuunnitelmien laatimiseen ja arvioinnin uudistamiseen. Lisäksi hän on vastannut ylioppilastutkintolautakunnassa terveystiedon reaalikokeesta ja sen kehittämisestä sekä kirjoittanut terveystiedon oppikirjoja.