3

Tekijämme

Tutustu Kvarkki-sarjan tekijöihin

Tutustu lukion fysiikan Kvarkki-sarjan tekijöihin.

Pasi Ahtola
Olen puolijohdefysiikan DI ja Tampereen klassillisen lukion lehtori. Luonnontieteen kokeellisuus ja mahdollisuus fysikaalisen todellisuuden oivaltamiseen sekä soveltamiseen ovat lähellä sydäntäni. On upeaa päästä ilmaisemaan, millainen meitä ympäröivä maailma on.

Ursula Ahvenisto
Opetan fysiikkaa lukiossa ja yläasteella. Minusta on ihanaa löytää fysiikkaa kaikkialta ja soveltaa fysiikkaa kaikkialle. Nautin opiskelijoiden innostuksesta ja kysymyksistä. Fysiikan oppikirjassa minulle on tärkeää hyvä tehtäväkokoelma ja se, että asiat esitetään oikein ja ymmärrettävästi.

Tapio Hansson
Mitä paremmin fysiikkaa ymmärtää, sitä kauniimmalta se alkaa näyttää. Oman ymmärrykseni syveneminen sai aikaan halun välittää fysiikan kauneutta myös muille, ja oppikirjan tekeminen tarjosi siihen erinomaisen väylän. Oman mielenkiintonsa tehtävään tuo myös sähköisen ympäristön kehittäminen osana oppimiskokemusta.

Jukka Hatakka
Olen ollut aiemmin tekijänä kahdessa lukion fysiikan oppikirjasarjassa eikä into tähän työhön ole laantunut. Oppikirjailijana minulle on tärkeintä, että oppimateriaalissa fysiikka avataan ymmärrettävästi ja oikein. Fysiikan opiskelijat ja opettajat Suomessa ansaitsevat sellaisen materiaalin.

Ari Hämäläinen
Toimin yliopistonlehtorina Helsingin yliopiston Fysiikan osastolla, didaktisen fysiikan ja opettajankoulutuksen ryhmässä. Uskon, että kaikkien koulufysiikan käsitteiden oppiminen voi ja pitäisi perustua empiriaan, ja lähdin kirjan laatimistyöhön tätä periaatetta toteuttamaan.

Kauko Kauhanen
Haaveammattini oli tähtitieteilijä – tutkijan työsarka vaihtui kuitenkin opettajaksi. Innostuin sähköisistä oppimisympäristöistä, verkkopedagogiikasta ja opetusvälineiden kehittelystä, mikä kruunattiin Sirius-palkinnolla vuonna 2009. Hienoimpia kokemuksiani haluan jakaa oppikirjailijanakin.

Salla Muukki
Oppitunnilla innostun aina opiskelijoiden oivalluksista. Fysiikan opetuksessa minulle on tärkeää asioiden selkeä esitystapa, joka mahdollistaa kokonaisuuksien hahmottamisen. Työssäni nautin yhteistyöstä muiden kanssa, koska keskustelu synnyttää uusia ideoita ja ratkaisuja.

Avainsanat: Lukio Fysiikka Kvarkki
Kenelle: Opettajat