3

Tekijämme

Tutustu Kulma-sarjan tekijöihin

Kulma-sarjan tekijäryhmä koostuu viidestä osaavasta ja innostuneesta oppikirjailijasta.

Kaija Häkkinen on savonlinnalainen oppikirjailija, jota kiinnostavat oppimisen jatkumot: miten rakennetaan sopivin askelin etenevä oppimisen polku ja minkälaisten oivallusten kautta oppiminen voi tapahtua. Alakoulun Milli-sarjan valmistuttua Kaija on jatkanut samaa pohdintaa yläkoulun matematiikan parissa. Aiemmin hän on tehnyt oppimateriaalia myös lukioon, ammatillisiin opintoihin ja yliopistoon. Kaija sai Suomen tietokirjailijat ry:n oppikirjailijapalkinnon vuonna 2022. Hänen mielestään matematiikan oppimisessa hienointa ovat oivallukset ja ymmärtäminen sekä tunne, että matematiikka on kivaa. Entisenä opettajankouluttajana Kaija rakastaa suunnitella pelejä ja toimintaa oppimisen tueksi ja innostajaksi.

Kirsi Malinen opettaa matematiikkaa, fysiikkaa ja kemiaa Jokelan yläasteella Tuusulassa. Hän on ollut aikaisemmin mukana tekemässä oppimateriaalia sekä yläkoulun että alakoulun matematiikkaan. Näistä projekteista hän on saanut paljon positiivista energiaa ja uutta näkökulmaa sekä uusia työkaluja omaan opetustyöhönsä. Kirsin mielestä on mahtavaa päästä tekemään oppimateriaaleja yhteistyössä samoista asioista kiinnostuneiden, asiaa eri näkökulmista katsovien ammattilaisten kanssa. Hän on innolla mukana Kulman tekijäryhmässä, sillä hän kokee, että oppikirjaprojekti haastaa ja kehittää ammatillista osaamista monella tavalla. Kirsi sai Suomen tietokirjailijat ry:n oppikirjailijapalkinnon vuonna 2024.

Kirsistä opettamisessa parasta on se, kun hän näkee oppilaiden oivaltavan uusia asioita. Hänestä on upeaa, kun luokassa on positiivinen oppimisen ilmapiiri ja yhdessä tekemisen meininki. Hän nauttii keskusteluista oppilaiden kanssa ja kuuntelee nautinnolla, kun oppilaat puhuvat keskenään matikkaa tai kun toinen oppilas opettaa toista.

Paavo Heiskanen on matematiikan opettaja ja apulaisrehtori Kuopion Lyseon lukiossa ja taidelukio Lumitissa. Hän on mukana oppikirjailijana myös lukion pitkän matematiikan ja lyhyen matematiikan Moodi-sarjoissa. Lisäksi Paavo on aiemmin tehnyt matematiikan oppimateriaaleja toisen asteen ammatillisiin perusopintoihin. Oppikirjatyön laajentuminen yläkoulun puolelle Kulma-sarjan myötä on ollut Paavosta luontevaa ja innostavaa. Hän pitää tärkeänä, että oppilaan on Kulma-sarjalla opiskeltuaan helppo jatkaa matematiikan opintojaan toisella asteella, joko lukiossa tai ammatillisissa perusopinnoissa.

Paavon mukaan laadukas oppimateriaali syntyy luovan, asiantuntevan ja kokeneen tekijäryhmän sekä Sanoma Pron ammattilaisten yhteistyönä. Hän nauttii saadessaan olla mukana kehittämässä pedagogisesti mielekkäitä ja oppilaita innostavia matematiikan oppimateriaaleja. Opetustyössä Paavon mielestä parasta on vuorovaikutus opiskelijoiden kanssa ja opiskelijoiden onnistumisen elämykset.

Timo Tossavainen opettaa Luulajassa matematiikkaa ja sen didaktiikkaa. Hän on aiemmin ollut tekijänä lukion pitkän matematiikan sarjassa sekä muutamassa korkeakoulun oppikirjassa. Alan laajentaminen yläkoulun puolelle tuntui Timosta kiinnostavalta, koska yläkoulussa luodaan pohja lukio-opinnoille. Ohjelmointi ja tekoäly ovat esimerkkejä asioista, jotka vaikuttavat siihen, millaiseksi koulumatematiikka pidemmällä aikavälillä kehittyy. Hänestä on mielenkiintoista olla oppikirjailijana mukana etsimässä näille asioille sopivaa roolia matematiikan opetuksessa.

Timosta on innostavaa olla auttamassa toisia uusien asioiden oivaltamisessa ja omaksumisessa. ”Ihmiset oppivat asioita monella tavalla, ja tuntuu hyvältä oppia lisää oppimisesta, kun saa tehdä oppimateriaalia hyvässä seurassa”, Timo kertoo.

Virpi Takkinen on matematiikan, kemian, fysiikan ja tvt:n opettaja Oulussa. Kulma on hänelle ensimmäinen oppikirjaprojekti, ja se on imaissut täysillä mukaansa. Ajatus oppimateriaalin tekemisestä on ollut Virpin mielessä jo opettajanuran alusta saakka. Niinpä hänestä oli mukavaa, kun sattumuksien kautta toive kävi toteen.

Työssään opettajana Virpi haluaa olla mahdollisimman lähellä oppilaita, jotta ymmärtää heidän tapojaan ajatella. Hän haluaa opettaa niin, että jokainen luokassa oppii. Tämä tavoite näkyy myös tulevassa Kulma-sarjassa, jonka myötä jokainen saa huomata osaavansa ja oppivansa matematiikkaa. Luokassa tapahtuvat oivalluksen hetket ovat Virpin työn parasta antia.

Kenelle: Opettajat