Tutustu lukion yhteiskuntaopin Kanta-sarjan tekijöihin.
Vuokko Aromaa
”Oppimateriaalien tekeminen on ollut pitkän linjan intohimoni. Jo lukiolaisena ajattelin, että haluaisin kirjan olevan muutakin kuin faktaluettelo. Yhteiskuntaopin oppimateriaalien tärkein tehtävä on auttaa nuorta ymmärtämään monimutkaista maailmaa ja saada hänet vaikuttamaan siihen.”
Maria Hongisto-Mäenpää
Historian ja yhteiskuntaopin vanhempi lehtori, Helsingin yhteislyseo. Marialla on yli 20 vuoden työkokemus sekä perusopetuksen että lukion parissa. Maria innostuu oppimateriaalien tekemisestä, sillä siinä oppii valtavasti uutta ja on mahdollisuus olla vaikuttamassa siihen, millaisia oppimateriaaleja on tarjolla. Maria on oppikirjailijana Kanta-sarjan moduuleissa YH3 ja YH4.
Kimmo Jalonen
Toimin nykyään rehtorina Laitilan lukiossa, mutta suurimman osan työurastani olen tehnyt historian ja yhteiskuntaopin opettajana peruskoulussa ja lukiossa. Lukion yhteiskuntaoppi auttaa ymmärtämään aikamme ilmiöitä, harjaannuttaa tärkeitä yhteiskunnalliseen ajatteluun tarvittavia taitoja ja kasvattaa tervettä kriittisyyttä.
Laura Karppinen
Laura Karppinen, juristi, Helsingin yliopisto: Toivon, että lukion lakitieto voisi herättää opiskelijoissa aidon innostuksen oikeuden kiehtovaa maailmaa kohtaan. Kaikkien tulisi tietää perusasioita oikeusjärjestelmästä. Ne ovat tärkeitä niin asumisen, työn ja perhe-elämän kuin ylipäänsä yhteiskunnan jäsenyyden kannalta. Jos haluaa tehdä maailmasta oikeudenmukaisemman paikan, tarvitsee tietoa oikeudesta.
Elina Kestilä-Kekkonen
Valtio-opin professori, Tampereen yliopisto: ”Tutkimuskohteitani ovat vaalit, poliittinen luottamus, yhteiskunnalliset asenteet ja arvot. Tutkin myös nuorten poliittista osallistumista. Haluan tehdä politiikasta kiinnostavaa ja haastaa nuoret pohtimaan vaikutusmahdollisuuksiaan.
Petri Kähkönen
Historian ja yhteiskuntaopin opettaja, Turun klassillinen lukio.
Timo Lindholm
Ekonomisti: ”Olen toiminut pääekonomistina kolmessa erilaisessa organisaatiossa sekä rahoitusalalla että etujärjestössä. Oppikirjatyössä minua kiehtoo pyrkimys kuvata monimutkaista taloutta ja sen peruskäsitteitä mahdollisimman selkeästi. Taloustieto on mielestäni tärkeä osa kansalaistaitoa.”
Jaana Nieminen
Tampereen lyseon lukion rehtori: ”Olen taustaltani olen historian- ja yhteiskuntaopin opettaja ja ollut mukana kaikissa viime vuosikymmenten opetussuunnitelmaprosesseissa. Yhteiskunnallisen tiedon kriittinen ja analyyttinen jäsentely on tämän päivän keskeinen kansalaistaito.”
Hanna Ojanen
Tutkimusjohtaja politiikan tutkimuksen tutkinto-ohjelma, Tampereen yliopisto: ”Kirjoitan koko ajan, mutta oppikirjan kirjoittaminen on ollut minulle ihan uutta. Se tuntuu tärkeältä ja mielekkäältä, ja saa ajattelemaan uudella tapaa. Olen iloinen, että lukiossa opetetaan näitä asioita.”
Akseli Salmi
Apulaisrehtori, Linnankosken lukio, Porvoo: ”Taustaltani olen historian ja yhteiskuntaopin opettaja sekä historian tutkija. Minua ilahduttaa, kun opiskelija oppii tunnistamaan ja analysoimaan erilaisia yhteiskunnallisia näkökulmia. Yhteiskunnallisen tiedon kriittinen ja analyyttinen käsittely on tärkeä taito.”