3

Tekijämme

Tutustu Geoidi-sarjan tekijöihin

Tekijäryhmä koostuu viiden ammattilaisen joukosta.

Kuvassa vasemmalta oikealle: Hannele Cantell, Heikki Jutila, Minttu Kalmi, Juho Moilanen ja Marie Vainikainen.

Hannele Cantell toimii maantieteen ja kestävyyskasvatuksen opettajankouluttajana Helsingin yliopistossa. Hän on kirjoittanut maantieteen ja ympäristöopin oppikirjoja yli 30 vuotta, ja hänen tuotantonsa ulottuu kaikille asteille peruskoulun ensimmäisestä luokasta korkeakouluihin asti. Suomen tietokirjailijat valitsi hänet vuoden oppikirjailijaksi vuonna 2011. Hannelen mukaan maantiede on keskeinen oppiaine, jossa edistetään opiskelijoiden ekososiaalista sivistystä, kestävyystaitoja, myötätuntoa ja globaalin etelän asioiden ymmärrystä. Näitä aihepiirejä hän haluaa tuoda mukaan myös Geoidiin. Oppimateriaaleissa Hannele arvostaa käsitteiden ja tekstin selkeyttä, innostavuutta ja maailman moninaisuuden esiin nostamista. Kaiken ytimessä ovat materiaalien käyttäjät eli opiskelijat ja opettajat.

Heikki Jutila työskentelee yläkoulun maantiedon ja biologian opettajana Tampereella. Heikin intohimona ovat kartat. Hänen mukaansa oppimateriaalien laatimisessa parasta on tekijäryhmän luova ja keskusteleva ilmapiiri, jossa ryhmän jäsenten erilaiset taustat ja vahvuudet täydentävät toisiaan. Tämä heijastuu myös oppimateriaaleihin, joissa pitää sovittaa yhteen selkeys, havainnollisuus, innostavuus, samaistuttavuus sekä faktojen paikkansapitävyys ja ajankohtaisuus. Opetuksessa tärkeintä on herättää oppilaiden uteliaisuus ja halu tietää lisää, ja Heikin mottona voisikin olla: Tyhmät kysymykset johtavat suuriin keksintöihin.

Minttu Kalmi opettaa biologiaa ja maantietoa Tapainlinnan koulussa Hyvinkäällä. Tämä on hänen ensimmäinen oppikirjaprojektinsa. Minttu on käyttänyt Sanoma Pron oppimateriaaleja jo pitkään, ja on siksi innoissaan mukana päivittämässä sekä Koodi- että Geoidi-oppikirjasarjoja. Hän haluaa tehdä oppilaille mahdollisimman helposti lähestyttävää ja oppimiseen innostavaa materiaalia. Oppikirjan ja sen oheismateriaalin tulee myös tukea opettajia omassa arkityössään. Mintun mukaan oppimisessa hienointa on nähdä, kun oppilas oivaltaa asioiden välisiä syy-seuraussuhteita ja innostuu syventämään osaamistaan. Isojen globaalien kriisien keskellä elävät nuoret ovat tulevaisuuden päättäjiä, ja on todella tärkeää, että he ymmärtävät, miten maailma toimii.

Juho Moilanen opettaa maantiedettä ja biologiaa Lappeenrannan lukion Kimpisen toimipisteessä. Lukiokokemuksen lisäksi hän on opettanut 11 vuotta yläkoulun maantietoa ja biologiaa ja toiminut oppikirjailijana vuodesta 2013 lähtien. Juho on ollut mukana Geoidissa oppikirjasarjan alusta alkaen, eikä epäröinyt hetkeäkään, kun kuuli, että sarjaa ollaan uudistamassa. Hän haluaa olla mukana laatimassa laadukasta maantiedon yläkoulun oppikirjasarjaa ja tarjota oppilaille mahdollisuuksia oppia lisää maantieteeseen liittyvistä asioista. Juhon mielestä oppimisessa ja opettamisessa hienointa on positiivinen ja rakentava vuorovaikutus erilaisten oppijoiden kanssa.

Marie Vainikainen opettaa biologiaa, maantiedettä ja terveystietoa Mäntynummen yhtenäiskoulussa Lohjalla. Kun tilaisuus lukion biologian oppikirjan tekemiseen tarjoutui opiskeluaikana, oli valinta oppikirjailijaksi ryhtymiseen selvä. Tältä polulta Marie päätyi mukaan myös Geoidin tiimiin. Omien oppimateriaalien ja opetusmenetelmien kehittäminen antaa Marielle mahdollisuuden rikastaa rakastamiaan tieteenaloja ripauksella luovuutta. Maantieteen oppikirjailijana häntä innostaa myös ajankohtaisen maailmankuvan rakentaminen. Asiantuntevassa tiimissä karttuu myös oma osaaminen. Oppimisessa Marie kokee kiehtovana koko oppimisprosessin moniulotteisuuden eli sen, kuinka oppiminen on asiatiedon omaksumisen lisäksi myös tunteita ja kokemuksia. Hänen mielestään koskaan ei ole liian myöhäistä oppia uutta.

Avainsanat: Yläkoulu Geoidi Maantiede
Kenelle: Opettajat