3

Tekijämme

Tutustu Geoidi Oma -kirjojen tekijöihin

Eriyttävien Geoidi Oma -kirjojen tekijäryhmä koostuu useista ammattilaisista.


Geoidi uusi Elämän edellytykset Oma:

Kirsi Arino, Marjo Petäjäaho, Virpi Risku, Eeva-Liisa Ryhänen, Rea-Maria Sirén, Hannele Cantell, Heikki Jutila, Minttu Kalmi, Juho Moilanen ja Marie Vainikainen

Geoidi uusi Muuttuvat maisemat ja elinympäristöt Oma:

Hannele Cantell, Heikki Jutila, Minttu Kalmi, Juho Moilanen, Marie Vainikainen, Virpi Risku ja Rea-Maria Sirén

Geoidi uusi Ihmiset ja kulttuurit Oma:

Hannele Cantell, Heikki Jutila, Minttu Kalmi, Juho Moilanen, Marie Vainikainen, Virpi Risku ja Rea-Maria Sirén

 


Hannele Cantell

Hannele toimii maantieteen ja kestävyyskasvatuksen opettajankouluttajana Helsingin yliopistossa. Hän on kirjoittanut maantieteen ja ympäristöopin oppikirjoja yli 30 vuotta, ja hänen tuotantonsa ulottuu kaikille asteille peruskoulun ensimmäisestä luokasta korkeakouluihin asti. Suomen tietokirjailijat valitsi hänet vuoden oppikirjailijaksi vuonna 2011. Hannelen mukaan maantiede on keskeinen oppiaine, jossa edistetään opiskelijoiden ekososiaalista sivistystä, kestävyystaitoja, myötätuntoa ja globaalin etelän asioiden ymmärrystä. Näitä aihepiirejä hän haluaa tuoda mukaan myös Geoidiin. Oppimateriaaleissa Hannele arvostaa käsitteiden ja tekstin selkeyttä, innostavuutta ja maailman moninaisuuden esiin nostamista. Kaiken ytimessä ovat materiaalien käyttäjät eli opiskelijat ja opettajat.

Heikki Jutila

Heikki työskentelee yläkoulun maantiedon ja biologian opettajana Tampereella. Heikin intohimona ovat kartat. Hänen mukaansa oppimateriaalien laatimisessa parasta on tekijäryhmän luova ja keskusteleva ilmapiiri, jossa ryhmän jäsenten erilaiset taustat ja vahvuudet täydentävät toisiaan. Tämä heijastuu myös oppimateriaaleihin, joissa pitää sovittaa yhteen selkeys, havainnollisuus, innostavuus, samaistuttavuus sekä faktojen paikkansapitävyys ja ajankohtaisuus. Opetuksessa tärkeintä on herättää oppilaiden uteliaisuus ja halu tietää lisää, ja Heikin mottona voisikin olla: Tyhmät kysymykset johtavat suuriin keksintöihin.

Minttu Kalmi

Minttu opettaa biologiaa ja maantietoa Tapainlinnan koulussa Hyvinkäällä. Tämä on hänen ensimmäinen oppikirjaprojektinsa. Minttu on käyttänyt Sanoma Pron oppimateriaaleja jo pitkään, ja on siksi innoissaan mukana päivittämässä sekä Koodi- että Geoidi-oppikirjasarjoja. Hän haluaa tehdä oppilaille mahdollisimman helposti lähestyttävää ja oppimiseen innostavaa materiaalia. Oppikirjan ja sen oheismateriaalin tulee myös tukea opettajia omassa arkityössään. Mintun mukaan oppimisessa hienointa on nähdä, kun oppilas oivaltaa asioiden välisiä syy-seuraussuhteita ja innostuu syventämään osaamistaan. Isojen globaalien kriisien keskellä elävät nuoret ovat tulevaisuuden päättäjiä, ja on todella tärkeää, että he ymmärtävät, miten maailma toimii.

Juho Moilanen

Juho opettaa maantiedettä ja biologiaa Lappeenrannan lukion Kimpisen toimipisteessä. Lukiokokemuksen lisäksi hän on opettanut 11 vuotta yläkoulun maantietoa ja biologiaa ja toiminut oppikirjailijana vuodesta 2013 lähtien. Juho on ollut mukana Geoidissa oppikirjasarjan alusta alkaen, eikä epäröinyt hetkeäkään, kun kuuli, että sarjaa ollaan uudistamassa. Hän haluaa olla mukana laatimassa laadukasta maantiedon yläkoulun oppikirjasarjaa ja tarjota oppilaille mahdollisuuksia oppia lisää maantieteeseen liittyvistä asioista. Juhon mielestä oppimisessa ja opettamisessa hienointa on positiivinen ja rakentava vuorovaikutus erilaisten oppijoiden kanssa.

Marie Vainikainen

Maria opettaa biologiaa, maantiedettä ja terveystietoa Mäntynummen yhtenäiskoulussa Lohjalla. Kun tilaisuus lukion biologian oppikirjan tekemiseen tarjoutui opiskeluaikana, oli valinta oppikirjailijaksi ryhtymiseen selvä. Tältä polulta Marie päätyi mukaan myös Geoidin tiimiin. Omien oppimateriaalien ja opetusmenetelmien kehittäminen antaa Marielle mahdollisuuden rikastaa rakastamiaan tieteenaloja ripauksella luovuutta. Maantieteen oppikirjailijana häntä innostaa myös ajankohtaisen maailmankuvan rakentaminen. Asiantuntevassa tiimissä karttuu myös oma osaaminen. Oppimisessa Marie kokee kiehtovana koko oppimisprosessin moniulotteisuuden eli sen, kuinka oppiminen on asiatiedon omaksumisen lisäksi myös tunteita ja kokemuksia. Hänen mielestään koskaan ei ole liian myöhäistä oppia uutta.

Virpi Risku 

Virpi opettaa äidinkieltä ja kirjallisuutta sekä suomea toisena kielenä helsinkiläisessä yhtenäiskoulussa. Hän on tehnyt oppikirjoja noin kymmenen vuoden ajan, ja kirja tuntuu edelleen erinomaiselta käyttöliittymältä, vaikka digitalisaatio on valloittanut koulumaailmaa. Virpi on huomannut, että S2-oppijoille on tarjolla kovin vähän valmista oppimateriaalia, ja erityisesti reaaliaineiden oppikirjoista on huutava pula. Tämän vuoksi hän innostui Oma-projektista.

Virpistä on tärkeää, että S2-oppijat saavat oppimateriaalia, joka vastaa heidän kielitaitoaan, mutta on samalla tarpeeksi haastavaa, jotta heidän suomen kielen taitonsa kehittyy ja sanavarastonsa karttuu. Hyvin suunniteltu oppikirja voi auttaa S2-oppijaa etenemään samassa tahdissa muiden oppilaiden kanssa, mutta se huomioi myös kielellisen tuen tarpeen.

Eeva-Liisa Ryhänen

Eeva-Liisa opettaa 5.–9. luokan biologiaa, maantietoa, terveystietoa sekä ympäristö- ja luonnontietoa pienessä helsinkiläisessä yhtenäiskoulussa. Lisäksi hän toimii opintojen ohjaajana. Eeva-Liisa aloitti oppikirjojen ja oppimateriaalien tekemisen jo vuonna 1994, ja on viime vuosina pohtinut paljon kielen selkeyttä ja erinäisiä oppimisen esteitä. Oma Koodi ja Geoidi tarjosivat mielenkiintoisen haasteen kokeilla, miten toisen työryhmän materiaali taipuisi selkoversioksi. Eeva-Liisalle on tärkeää edistää kaikenlaisten oppijoiden opiskelua. Hänelle myös ennestään tuttu monitieteellinen työryhmä oli tärkeä syy lähteä mukaan uuteen projektiin.

Eeva-Liisa toivoo, että jokainen nuori löytää ajattelun avaimet sekä kiinnostuu asioista ja ilmiöistä. Hänestä on upeaa, jos siihen pystyy tarjoamaan parhaat mahdolliset työkalut. (Geoidi uusi Elämän edellytykset Oma)

Marjo Petäjäaho

Marjo opettaa biologiaa ja maantietoa yläkoulussa sekä biologiaa lukiossa IB-oppilaille. Oppikirjoja hän on kirjoittanut vuodesta 2015. Marjolle viiden naisen monialaisen kirjoittajatiimin kanssa toimiminen on koukuttavaa ja hauskaa. Hänestä luonto on täynnä ihmeitä, ja tekemällä ja tutkimalla ne avautuvat jokaiselle. Marjon mukaan myös oppimisympäristöllä on suuri merkitys oppilaille – turvallisessa luokassa jokainen oppii. (Geoidi uusi Elämän edellytykset Oma)

 

Kirsi Arino 

Kirsi on opettanut Helsingissä biologiaa, maantiedettä ja terveystietoa yläasteella ja lukiossa 40 vuoden ajan. Luonto- ja tiedeluokkien painotettu opetus on ollut rakas työtehtävä, ja opettamisen lisäksi Kirsi on ollut mukana tekemässä oppimateriaaleja jo noin 35 vuotta. Hänen pedagogiseen ajatteluunsa ovat vaikuttaneet niin vuosi Keravan nuorisovankilassa kuin Korkeasaaren eläintarhan lehtorin ja Heurekan koulukäytön suunnittelijan työtehtävät. Lisäksi ajattelua on muovannut omien lasten ja heidän kavereidensa koulupolkujen seuraaminen lähietäisyydeltä.

Oma-projektiin Kirsi halusi lähteä mukaan, koska moniammatillinen ja huipputiimiksi hitsautunut viiden hengen tekijäryhmä tunsi, että heillä on annettavaa yläkoulun biologian ja maantiedon opetuksen tukemiseen heterogeenisissa luokissa. Kirsi uskoo tekemällä oppimiseen ja yhteisön voimaan. Hänen mukaansa hienointa omassa työssä on nähdä nuoren ihmisen oivaltavan jotain itselleen merkityksellistä. (Geoidi uusi Elämän edellytykset Oma)

Rea-Maria Sirén

Rea-Maria toimii tällä hetkellä erityisopettajana helsinkiläisessä lukiossa, jossa hän saa työskennellä päivittäin monikulttuurisessa ympäristössä mahtavien nuorten kanssa.  Oppikirjailijana hän on toiminut noin kymmenen vuotta. Rea-Mariasta on hienoa, että tässä oppikirjaprojektissa saa mahdollisuuden työskennellä hienossa työryhmässä ja luoda aivan uudenlaista ja kaivattua materiaalia erityistä tukea tarvitsevien ja monikielisten nuorten oppimisen tueksi.

Pitkään erityisopettajana toimineena Rea-Maria tietää, että oikean tasoinen ja selkeä oppimateriaali tuo oppimisen oivalluksia tavallisen arjen keskelle ja vahvistaa nuoren käsitystä itsestään oppijana. Erityistä tukea tarvitsevien nuorten oppimisen takana on sellainen oppimateriaali, jossa on huomioitu Rea-Marialle itselleenkin tärkeä näkemys siitä, että vähemmän on aina enemmän.

Kenelle: Opettajat