3

Uratarinat

Tuotepäällikkö Terhi Malmivaara innostuu ammatillisten oppimateriaalien tuotekehityksestä

Terhi Malmivaara pitää työn monipuolisuudesta ja arvostaa tiimityötä.

Olen tuotepäällikkö Terhi Malmivaara. Vastuullani on Sanoma Pron ammatillisten oppimateriaalien tuotekehitys ja ammatillisen toimittajatiimin vetäminen.

Työskentelin vuonna 2004 Kotimaisten kielten keskuksessa eli Kotuksessa kielentutkijana, kun minua pyydettiin töihin silloiseen WSOY Oppimateriaaleihin. Olin juuri päässyt väitöskirjatutkimukseni alkuun ja saanut osallistua pienellä kommentointipanoksella myös Ison suomen kieliopin tekoon, mikä oli aloittelevalle kielentutkijalle aivan mahtava mahdollisuus. Kustantamoon siirtyminen tuntui aluksi vieraalta ajatukselta.

Kotuksen esihenkilöni kannusti ottamaan työn kustantamosta vastaan, enkä ole katunut. Työskentely ensin kustannustoimittajana, sitten tuottajana ja nyt tuotepäällikkönä on tarjonnut jatkuvasti kehittyvän urapolun, jossa sekä oma oppiminen että oppijoiden tukeminen oppimateriaaleilla ovat innostaneet vuodesta toiseen.

Minulla on hieno tiimi, joka auttaa ja tukee ja jota itse puolestani yritän auttaa ja tukea. Koen syvää luottamusta tiimin jäseniin, ja se kantaa stressaavissakin tilanteissa.

Pidän erittäin paljon työni monipuolisuudesta. Suunnittelen kustannusohjelman yhdessä kustannuspäällikön kanssa, ja kun ohjelma on hyväksytty, käynnistän projektit. Sitten muovailemme yhdessä kustannustoimittajan ja tekijöiden kanssa materiaalista parhaan mahdollisen. Tämä on työssäni upea vaihe – ja oikeastaan hienointa onkin nähdä valmis materiaali, josta tulee aina vielä parempi kuin olisin uskonut. Mielenkiintoista on myös osallistua materiaalin markkinointiin ja myyntiin eri tavoilla. Suuret oppimateriaalitilaisuudet opettajille ovat pääosin erittäin innostavia, ja studioesittelyissä taas on oma pieni positiivinen jännityksensä.

Tässä työssä ehkä kuitenkin kaikkein parasta on mennä oppilaitosvierailulle ja nähdä, miten materiaaleillamme opetetaan. Opettajat tuovat oppimateriaaleihin aina jonkin oman lisänsä ja mahdollisesti sellaisen käyttötavan, joka ei ole itselle tullut mieleenkään.

Viimeiset pari vuotta olen miettinyt paljon S2-opiskelijoiden tarpeita ja seurannut heidän opetustaan. Opettajat ovat luoneet opetukseen monenlaisia käytäntöjä, mutta parhaiten mieleeni on jäänyt oppitunti, jossa vastaukset opettajan kysymyksiin huudettiin ääneen yhtä aikaa. Vastaamisesta syntyi toki melua, mutta toisaalta myös vasta alkeistasolla olevien opiskelijoiden kynnys osallistua oli matala, kun oma ääni peittyi huutokuoroon. Näin kaikki pääsivät käyttämään kieltä. Oppimateriaalin avulla opetus pysyi kasassa ja sitä oli helppo seurata.

Meillä on työyhteisö, jossa ollaan innostuneita ja tehdään yhdessä. Sanoman keskeiset arvot katso eteenpäin, jaa ajatuksesi, tee yhdessä ja saa aikaan eivät ole pelkkää sanahelinää. Nämä arvot ovat myös oman työni perusta ja näkyvät siten kaikessa, mitä teen.

Kenelle: Opettajat


Lue seuraavaksi

Uratarinat

Jocke Levälampi kehittää oppimateriaalien audiovisuaalisia sisältöjä

Uratarinat

Asiakaskeskeinen kehittäminen on Kati Pärkän työn ytimessä 

Uratarinat

Palveluneuvoja Sandra Sävikarin työpanos auttaa konkreettisesti opettajien ja oppilaiden arjen sujumisessa