Loisto on uusi yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden sarja, jonka keskiössä on oppilaiden motivointi. Sen kantavana ideana on näyttää opittavien taitojen merkitys oppilaan omassa elämässä.
Uudessa yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppimateriaalissa Loistossa oppilaiden motivointi on toteutettu hyvin konkreettisin keinoin: motivointi näkyy selkeästi esimerkiksi kuva- ja tekstivalinnoissa sekä videoissa, jotka herättelevät oppilaiden kiinnostuksen käsiteltävään aiheeseen. Motivointivideoiden avulla oppilas ohjataan miettimään jo tunnin alussa, miten opiskeltava asia liittyy hänen elämäänsä ja mitä hyötyä asian osaamisesta on.
Oppimateriaalin sisällöt on rakennettu äidinkielen ja kirjallisuuden tärkeimpien taitojen ympärille, tulevaisuuden taitoja unohtamatta.
– Loisto motivoi oppilasta 2020-luvun tärkeimpiin taitoihin. Jokaisella vuosiluokalla opitaan esimerkiksi luku-, kirjoitus-, vuorovaikutus-, kieli- ja opiskelutaitoja sekä kirjallisuutta, Piila Paalanen kertoo. Hän on yksi oppimateriaalin tekijöistä sekä äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja yläkoulussa Lempäälässä.
Tekijäryhmään kuuluvat myös äidinkieltä ja kirjallisuutta opettavat Riikka Vaitniemi Hatanpään koulusta Tampereelta ja Eini Mäkinen Anttilan koulusta Lohjalta. He korostavat, että Loiston rakenne mahdollistaa selkeytensä vuoksi monenlaisia opetus- ja opiskelutapoja.
Loisto ammentaa oppilaan omasta elämästä
– Motivaatioon liittyy ikuinen dilemma, sillä kaiken oppimisen edellytys on, että on kiinnostunut aiheesta ja avoin oppimaan uutta. Jos ei ole motivoitunut, ei ole myöskään mahdollisuutta oppia, Paalanen sanoo.
Loisto auttaa oppilaita löytämään opittavien taitojen merkityksen omassa elämässä. Se näyttää, että äidinkieli ja kirjallisuus ei ole irrallaan maailmasta, vaan oppiaineessa harjoitellaan niitä taitoja, joita oppilas tarvitsee tulevaisuudessa.
– Oppilas on koko ajan tietoinen, mikä on tehtävän tavoite ja mitä hyötyä opiskeltavasta taidosta on. Sisäistä motivaatiota ei synny, jos tämä linkki jää epäselväksi, Vaitniemi sanoo.
Kirjoittamista opetetaan esimerkkien, ohjeiden ja harjoitusten avulla. Jokaiseen uuteen opiskeltavaan tekstiin on tehty ohje, jossa kerrotaan tekstin tavoitteesta, sisällöstä, rakenteesta ja kielellisistä vaatimuksista. Lisäksi ohjeessa on konkreettisesti kerrottu, mihin esimerkiksi työhakemuksen tai koevastauksen kirjoittamisen taitoa tarvitaan.
Kuva, ääni ja video motivoivat oppimaan tulevaisuuden taitoja
Loistossa on huomioitu kattavasti erilaiset oppijat, joita motivoivat erilaiset materiaalit.
– Toiset motivoituvat katsomalla kuvaa ja toiset videota. Siksi oppimateriaalissa on paljon videoita, kuvia, äänitiedostoja ja erilaisia tekstejä, Mäkinen kertoo.
Loisto opettaa monipuolista lukutaitoa. Oppimateriaalin tekstit on valittu niin, että ne herättävät oppilaissa tunteita ja ovat mielenkiintoisia tai koskettavia. Eritasoisille lukijoille on valittu sopivia tekstejä, jotta motivaatio ei kärsisi liian vaikeiden tai helppojen tekstien takia.
Oppimateriaalin kuvitukseen on myös panostettu. Sen tarkoitus ei ole koristaa aukeamia, vaan herättää mielenkiinto aiheeseen. Kuvitukseen liittyy esimerkiksi avaavia kysymyksiä, joiden avulla kuvia voi käyttää oppimisen tukena.
– Loistossa opittavaa asiaa on mahdollista avata tekstien ja videoiden kautta, pohtimalla ryhmässä sekä itsestään korjautuvien tehtävien avulla. Tehtävistä voi myös tehdä kisan koko luokalle, sillä kilpailuhenkisyys ja pelillisyys motivoivat osaa oppilaista, Paalanen ideoi.
Tekijöiden kolme vinkkiä motivoimiseen
- Tee kirjoittamisesta yhteisöllistä. Välillä on kiva kirjoittaa pareittain, ja toisinaan oman tekstin voi jakaa muulle luokalle. Pääasia on, että tekstejä luetaan ja pohditaan yhdessä.
- Suosi kirjavinkkauksia. Paras vinkkaus on spontaani kaverin vinkkaus, joten yritä johdatella oppilaat keskustelemaan omista lempikirjoistaan. Voit innostaa oppilaita näyttämällä kirjojen kansia ja kirjoista tehtyjen elokuvien trailereita. Loistoon on myös koottu ikätoverien suosikkikirjoja.
- Tee opiskelusta toiminnallista. Loistossa jokaisen käsiteltävään aiheeseen liittyy toiminnallinen tehtävä, jossa pääsee itse soveltamaan opittua asiaa – esimerkiksi tekemään videotrailereita tai podcasteja aiheesta.