3

Koulumaailmassa tapahtuu

Tämä on Operaati ‒ tervetuloa mukaan!

Haluamme kehittää opettajan arkea tukevia ja oppimaan innostavia opetusmateriaaleja! Siihen tarvitsemme myös opettajien apua: näkökulmia koulumaailmasta sekä mielipiteitä materiaalien kehitysideoista.

Operaadin idea syntyi asiakasymmärrystiimin käyttäjätutkija Lotta Kasin ja palvelumuotoilija Kati Pärkän yhteistyönä.

 

Operaati koostuu tutkimuksiimme rekisteröityneistä ja tuotekehityksestämme kiinnostuneista opettajista. Päätimme nimetä ryhmän Operaadiksi noudattaen televisiosta tutun Levyraadin konseptia. Levyraadissa 4–5 osallistujaa arvioi uutta musiikkia antaen sille 1–10 pistettä. Tämän lisäksi osallistujat perustelevat pisteytyksensä.

Musiikin sijaan haluamme kuitenkin kuulla opettajien näkökulmia opetuksen arjesta sekä mielipiteitä oppimateriaalien kehitysideoista. Tavoitteenamme on kehittää parhaita mahdollisia oppimateriaaleja, jotka tukevat opetustyön arkea ja innostavat oppimaan! Siihen tarvitsemme myös opettajien näkemyksiä ja kokemuksia.

Vastavuoroisesti kerromme palvelukehitykseemme osallistuville opettajille säännöllisesti kuulumisia Operaati-uutiskirjeessä:

  • Jaamme tietoa tutkimusten tuloksista ja niiden perusteella oppimateriaaleihin tehdyistä muutoksista.
  • Kerromme, miten meillä tehdään tutkimusta ja tuotekehitystä.
  • Jaamme tarinoita tutkimuksen ja tuotekehityksen tekijöistä ja niihin osallistuvista opettajista.
  • Kerromme ennakkotietoa tulevista tutkimusaiheista.

Miten Operaatiin pääsee mukaan?

Operaatiin kuuluu opettajia ja kouluhenkilökuntaa ympäri Suomea. Haluaisitko mukaan tähän joukkoon tai saitko meiltä Operaati-uutiskirjeen ja pohdit, mistä on oikein kyse?

Olet jo mukana raadissa, mikäli olet vastannut aikaisemmin kyselyymme ja ilmoittanut, että voimme kutsua sinua haastatteluihin tai työpajoihin oppimateriaaliemme ja digipalveluidemme kehittämiseen liittyen. Jos et kuulu vielä Operaatiin, voit ilmoittautua mukaan » täältä.

Operaatiin kuuluminen tarkoittaa mahdollisuutta vaikuttaa siihen, mihin suuntaan kehitämme oppimateriaalejamme ja palveluitamme. Samalla sinulle tarjoutuu mahdollisuus tutustua meihin ja nähdä luottamuksellisesti ensimmäisten joukossa uusia ideoitamme. Maksamme osallistujille aina korvauksen työpanoksesta.

Operaadissa pääsee vaikuttamaan ja kuulee erilaisia näkökulmia opetukseen

Millaista palauteryhmään osallistuminen on ja mitä kaikkea siitä saakaan irti? Ruusutorpan koulussa matematiikan opettajana toimiva Elina Kaarela kertoo omasta kokemuksestaan.

Kaarela osallistui yläkoulun matematiikan uuden Kulma-oppimateriaalisarjan palauteryhmään syksyllä 2023. Hän kuvaili ajatuksiaan ennen palauteryhmää kaksijakoisiksi. Yhtäältä hän oli innossaan mahdollisuudesta päästä vaikuttamaan oppimateriaaliin ja tuomaan omaa näkökulmaansa mukaan kehitykseen. Toisaalta hän pohti, riittääkö aika kahden tunnin palauteryhmään töiden jälkeen, ja miten tilaisuus toimii: täytyykö vain tyhjästä alkaa kertomaan omia mielipiteitään?

Palauteryhmään osallistuminen kuitenkin kannatti. Ryhmässä oli mukana kolme opettajaa, joiden kesken tutkittiin oppimateriaalin luonnoksia ja keskusteltiin etukäteen valituista teemoista. Tilaisuuden tunnelmaa Kaarela kuvailee leppoisaksi ja helposti lähestyttäväksi.

– Kaikki olivat tulleet ryhmään sillä asenteella, että on kiva päästä antamaan palautetta ja vaikuttamaan. Yhteisestä keskustelusta eri koulujen opettajien kanssa sai uusia näkökulmia, ja se herätteli myös omia ajatuksia siitä, voisiko asioita ajatella tai tehdä toisella tavalla. Sanomaprolaiset olivat valmistautuneet tilaisuuteen hyvin, ja pääsimme kommentoimaan luonnoksia oppimateriaalisarjasta, mikä teki palautteen antamisesta helppoa. Suosittelen lämpimästi mukaan lähtemistä, sillä palauteryhmä on hieno tilaisuus päästä vaikuttamaan oppimateriaaliin.

Yhteistyöllä parempia oppimateriaaleja

Oppimateriaaliemme tuotekehityksessä on mukana palvelumuotoilijoita, joiden työn ytimessä on asiakaslähtöinen kehittäminen ja sen eri menetelmät. Näin pyritään varmistamaan, että oppimateriaalit toimivat koulujen arjessa. Yläkoulun matematiikan Kulma-sarjan projektissa palvelumuotoilijana toiminut Kati Pärkkä toteaa, että jo ensimmäisen palauteryhmän perusteella sarjan luonnoksiin tehtiin nopeita muutoksia. Näin seuraavassa palauteryhmässä saatiin palautetta jo edelleen kehitettyihin ideoihin.

Pärkkä muistelee Kulman palauteryhmiä lämmöllä.

– Opettajat toivat mukaan keskusteluun omia näkökulmiaan ja pohtivat yhdessä sitä, mikä voisi toimia ja mikä ei. Tämä oli todella arvokasta, ja juuri tästä syystä järjestämme palauteryhmiä: opettajat ovat opetustyön asiantuntijoita ja pystyvät tuomaan koulun arjen näkökulmaa kehitteillä oleviin oppimateriaalin luonnoksiin. On myös hienoa kuulla, että osallistujat saivat itse osallistumisesta uusia ideoita opetukseensa.

Yläkoulun matematiikan tuotepäällikkömme Anssi Tuovinen kertoo, että jo Kulman projektin alkuvaiheessa koulukäynneillä ja haastatteluissa nousi esiin tarve riittävälle määrälle monen tasoisia tehtäviä. Kulmassa tähän tarpeeseen vastataan tehtäväsarjoilla.

– Palauteryhmissä tärkeässä osassa olikin tehtäväsarjojen vaikeustason säätäminen. Tähän saimme opettajilta korvaamatonta palautetta! Kehitimme myös oppimateriaalin ja tehtäväsarjojen selkeyttä testaamalla ryhmissä eri versioita taitoista. Lisäksi palautetta haettiin kuvituksen tyyliin ja rooliin. Meillä oli ideana, että uudessa sarjassa kuvituksella tuotaisiin materiaaliin sekä hoksautusta että hauskuutta. Opettajat auttoivat säätämään sitä, kuinka paljon kuvitusta on ja mihin sitä käytetään. Oppilaat taas auttoivat meitä päättämään, mikä kuvitustyyleistä on aidosti yläkoululaisia kiinnostava.

Asiakasymmärrystiimissä tarvitaan monenlaista osaamista

Asiakasymmärrystiimissämme työskentelee viisi tutkimuksen, datan ja asiakaskeskeisen kehittämisen ammattilaista. Heidän tehtävänään on kerätä, analysoida ja hyödyntää tietoa asiakkaiden tarpeista, toiveista ja käyttäytymisestä sekä edistää asiakaskeskeisyyttä. Näistä lähtökohdista sai alkunsa myös Operaati, jonka tavoitteena on osallistaa opettajia tutkimuksiimme ja kehitysprojekteihimme.

– Olemme mukana erilaisissa projekteissa silloin, kun kehitämme jotain uutta tai olemassa olevaa, ja haluamme saada siihen opettajilta tai opiskelijoilta ymmärrystä tai palautetta. Toteutan itse erilaisia tutkimuksia ja tuen kollegoita tutkimusten suunnittelussa. Vastaan myös Operaadista, eli minuun voi aina olla yhteydessä, kertoo käyttäjätutkija Lotta Kasi asiakasymmärrystiimistä.

Palvelumuotoilija Kati Pärkän tehtävänkuvaan kuuluu asiakasymmärryksen kerääminen ja kiteyttäminen.

– Asiakasymmärryksen perusteella kehitämme koulujen arjessa toimivia oppimateriaaleja. Lisäksi tuen työyhteisössämme moniammatillisen yhteistyön tekemistä, jotta saamme valjastettua eri alojen osaamisen parhaalla mahdollisella tavalla tukemaan oppimateriaalien kehitystä.

– Meille on äärimmäisen arvokasta, että haluat antaa palautetta ja osallistua tutkimuksiimme ja tuotekehitykseemme. Operaati-uutiskirjeen tarkoituksena on antaa jotain takaisin myös sinulle: tervetuloa ”sisäpiiriin”, toivottavat Kasi ja Pärkkä yhdestä suusta.

Kenelle: Opettajat


Lue seuraavaksi

Näkökulmia oppimiseen -blogi

Asiakasymmärrys on onnistuneen oppimateriaalin perusedellytys

Näkökulmia oppimiseen -blogi

Slushin jälkeen päässä pyörivät ajatukset tekoälystä, virtuaalitodellisuudesta ja asiakasymmärryksestä

Näkökulmia oppimiseen -blogi

Oppimateriaalit ovat oppimisen ja opettamisen välttämätön tuki