3

Sanoma Pron digitaalisten oppimateriaalien käyttö lähes tuplaantui koulujen siirtyessä etäopetukseen

25.03.2020 / Santtu Toivonen

Suomalainen opetus otti todellisen digiloikan viikolla 12 (16.3.–22.3.2020). Koronavirus oli edeltävinä päivinä edennyt siihen pisteeseen, että Suomen hallitus ilmoitti 16.3. sulkevansa koulut 18.3. alkaen. Vaikka uuteen toimintatapaan vasta totutellaan, olemme jo nähneet merkittävää kasvua digitaalisten oppimateriaalin käytössä. Sanoma Pron digitaalisten materiaalien käyttäjämäärissä oli noin 80 % kasvu viikolla 12 verrattuna alkuvuoden keskiarvoon.

Seuraan työkseni Sanoma Pron digitaalisten tuotteiden ja palveluiden käyttöä. Pyrin vetämään käyttödatan muutoksista johtopäätöksiä, joiden avulla voimme kehittää oppimateriaalejamme. Koronavirus sinänsä on kansallinen ja globaali tragedia monellakin tasolla, mutta digitaalisten oppimateriaalien käytön tarkasteluun se tarjoaa ainutlaatuisen tilaisuuden. Elämme parhaillaan poikkeuksellista aikaa, jonka seurauksista ei vielä kukaan tiedä. Totutut toimintatapamme ovat kuitenkin alkaneet muuttua ensimmäisistä päivistä lähtien.

Koulujen sulkeminen tarkoittaa, että lähiopetustilanteet pääsääntöisesti keskeytyvät. Etenkin korkeammilla kouluasteilla voidaan toki viedä läpi webinaarimuotoisia luentoja  ja esimerkiksi Digiluokan tapaiset toimintamallit tukevat reaaliaikaista etäopiskelua. Pääsääntöisesti opettajavetoiset oppitunnit kuitenkin keskeytyivät, etenkin peruskoulussa. Hallitus linjasi, että vaikka koulut suljetaan, opetus ja oppiminen ei lopu. Hyvä niin, mutta mitä tilalle?

Harjoittelu on itseopiskelussa keskeistä

Järjestämme vuosittain laajamittaisen opettajatutkimuksen Sanoma Learningin markkina-alueilla. Viime vuoden tutkimus paljasti, että opettajat haluavat digitaalisia sisältöjä erityisesti harjoitteluun, testaamiseen ja arviointiin. Nyt korona-aikana päätimmekin panostaa erityisesti oppilaiden ja opiskelijoiden digitaalisiin tehtäviin. Avaamme niitä vapaaseen käyttöön kaikilla kouluasteilla alakoulusta lukioon ja ammatillisiin opintoihin. Tehtäviä voi tehdä omaan tahtiin, itselle sopivimpaan aikaan. Lisäksi avaamme Kompassi-kokeita harjoittelua ja osaamisen testaamista varten. Jaoimme myös opettajille koko joukon vinkkejä sähköisten materiaalien hyödyntämiseksi kotiopetuksessa.

Olen saanut huomata kymmenien prosenttien kasvua sekä käyttäjämäärissä, että käyttökerroissa. Viikon 12 käyttäjämäärät kasvoivat 80 prosentilla verrattuna alkuvuoden 2020 käyttäjäkeskiarvoon. Ja mikä mielenkiintoisinta, pystyin näkemään kasvua jo maanantaina ja tiistaina. Tuolloin koulut olivat auki emmekä olleet vielä avanneet sisältöjämme. Opettajat olivat jo alkaneet valmistautua koulujen sulkemiseen. Alun tutustumisen jälkeen homma on alkanut hoitua.

Arttu-sovelluksen käyttö moninkertaistui

Vähintään yhtä kiinnostuneena olen seurannut Arttu-palvelumme käytön kasvua. Arttu on maksuton mobiilisovellus, jonka avulla voi käyttää sähköisiä sisältöjä painetun oppimateriaalin tukena. Koululaisia kehotettiin jo 12.3. ottamaan kaikki koulukirjansa kotiin eli koko arsenaali painettua materiaalia on nyt korona-aikaan käytettävissä. Arttu tuo helpon keinon tarkastella niitä rikastavia sähköisiä sisältöjä.

Artun käyttö on lähtenyt huimaan nousukiitoon: maanantaista 16.3. tiistaihin 17.3. tultaessa käyttö kolminkertaistui, tiistaista keskiviikkoon 18.3. siirryttäessäkin vielä melkein tuplaantui. Torstaihin mennessä kasvu oli jo tasaantunut mutta käyttö edelleen erittäin vilkasta. Vielä sunnuntaina 22.3. Arttua käytettiin enemmän kuin normiviikon vilkkaimpina arkipäivinä. Artun suosio alleviivaa sitä, että pelkän sähköisen materiaalin ohella painetun ja digitaalisen materiaalin yhteiskäyttö on edelleen erittäin suosittua.

Jään mielenkiinnolla seuraamaan, mitä kevät tuo tullessaan digitaalisten oppimateriaalien käytössä. Lisäksi on kiinnostavaa, millaisia pidemmän tähtäimen toimintamalleja tästä tarttuu matkaan. Jossain vaiheessa lähiopetukseen palataan, mutta opettajat ja oppilaat osaavat silloin hyödyntää digitaalisia materiaaleja ja palveluita aiempaa paremmin.


Santtu Toivonen

Vastaan Sanoma Prolla asiakasymmärryksen kehittämisestä. Pohdin blogiteksteissäni ajankohtaisia oppimisteknologian ja opetusalan ilmiöitä sekä sitä, miten ne vaikuttavat oppimateriaalien tulevaisuuteen.

JUTUN KIRJOITTI

Santtu Toivonen

Vastaan Sanoma Prolla asiakasymmärryksen kehittämisestä. Pohdin blogiteksteissäni ajankohtaisia oppimisteknologian ja opetusalan ilmiöitä sekä sitä, miten ne vaikuttavat oppimateriaalien tulevaisuuteen.
Kaikki blogikirjoitukset