Raikkaan merituulen puhaltaessa projektin mahdollistajat kokoontuivat yhteen keskustelemaan huomisen oppimisesta ja toivottamaan miehistölle hyvää matkaa.
Tilaisuuden avannut pääministeri Juha Sipilä kiitteli Meretniemen perheen rohkeutta, ennakkoluulottomuutta ja innostavan esimerkillistä asennetta, jota tarvitaan suomalaisen koulutusosaamisen viemiseksi maailmalle.
– On hienoa, että Meretniemen perheen kuuden vuoden purjehdusprojektin ympärille on onnistuttu rakentamaan merkittävä koulutusvientihanke. Sellainen ei synny yksin, vaan yhdessä voimia yhdistämällä, kuuluivat pääministerin sanat avauspuheessaan.
Oppimisen ajattelu uusiksi
Joillekin saattaa herätä kysymys, miten lasten oppivelvollisuus täytetään venekoulussa. Tilaisuudessa puhuneen Martinlaakson lukion matematiikan ja fysiikan opettajan Pekka Peuran mukaan kyse on siitä, miten oppiminen mielletään.
– Jos asiaa tarkastellaan niin, oppivatko lapset juuri sen, mitä Suomen opetussuunnitelman mukaan pitäisi oppia, niin eivät he varmasti opi kaikkea, sillä ei kukaan opi, Suomessakaan! Siinä mielessä he ovat aivan samassa asemassa muiden lasten kanssa. Sen sijaan heille tarjoutuu mahdollisuus saada ymmärrystä maailmasta. Mahdollisuus, jota ei saa, jos kulkee joka päivä samoja reittejä kouluun, hän kuvailee.– Oppiminen ja opettaminen ovat luovaa toimintaa, eikä sen pitäisi rajoittua tiettyyn paikkaan tai aikaan, hän tiivistää.
Peuran mielestä kiinnostava vaihe onkin se, kun lapset palaavat takaisin suomalaisiin kouluihin ja alkavat peilaamaan kaikkea oppimaansa ja kokemaansa paikallisiin olosuhteisiin.
Tositoimia varten on hypitty hyppytornista ja piilotettu aarteita
Kun Meretniemet alkoivat ensimmäistä kertaa miettimään maailmanympäripurjehdusta, heillä ei ollut vielä tietoakaan uudesta opetussuunnitelmasta. Ilmiöoppiminen, kulttuurinen osaaminen, itsestä huolehtiminen ja arjen taidot – kaikki nämä ovat kuitenkin osia uuden OPSin laaja-alaisen osaamisen kokonaisuudesta, jonka parissa Meretniemen perhe viettää aikaa niin venekoulussa kuin vieraiden maiden kouluun tutustumisviikoilla.
Perheen lapset odottavat innolla kesäkuun 6. päivä starttaavaa venekoulua. Eniten Aarre (7v.), Kerttu (5v.) ja Martta (3v.) odottavat kuitenkin uimista. Sitä onkin harjoiteltu paljon.
– Kerttu on muun muassa hypännyt hyppytornista, jopa kolmesta metristä. Aarre odottaa uimisen lisäksi, että pääsee tositoimiin veneköysien kanssa. Uudet hanskatkin on jo hankittu, perheen äiti, Riikka Meretniemi kertoo.
Riikka istuu rauhallisena lasten puheryöpyn keskellä. Jännitystä ei voi nähdä hänen kasvoiltaan, sillä hän suhtautuu hyvin luottavaisin mielin lastensa oppimiseen.
– Lapset ovat mahtavassa iässä juuri nyt! He haluavat oppia ja kokeilla koko ajan uutta. Esimerkiksi Aarre keksi vastikään omassa koulussaan aarrerata-pelin, jossa hän rakensi itse aarrearkun, piilotti sen, laski askelia ja piirsi kartan. Koko projekti kesti kolmisen viikkoa, ja siinä tuli opeteltua matematiikkaa, kompassin käyttämistä ja teknisiä taitojakin, hän kuvailee.
Vastaavia projekteja lapset saavat kehitellä eri puolilla maailmaa vaihtelevissa ympäristöissä.
Vaikka matkan etapit ja aikataulut ovat pääosin selvillä, Riikka ei halua hirttäytyä aikatauluihin, vaan mennä perheen hyvinvoinnin ehdoilla.
– Suurin osa suunnitelmista on alustavia ja niissä on joustovaraa. Etenemme sen mukaan, mikä tuntuu meistä hyvältä. Perheemme hyvinvointi on luonnollisesti kaikki kaikessa, Riikka painottaa.
Sanoma Pro seuraa Meretniemien matkaa ja kertoo venekoulun kuulumisia projektin edetessä.
Lue lisää:
Sail For Good on lastattu Sanoma Pron oppimateriaaleilla
Sail For Good – Global Classroom -projekti
Kuva: Rami Ralle