Kysyimme oppimateriaalin tekijältämme Lotta Ilmastilta, mitä opettajan kannattaa huomioida S2-opetuksessa ja miten S2-oppilaita voisi tukea äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksessa alakoulussa. Ilmasti painottaa, että opetuksen kielitietoistaminen, selkokielistäminen ja havainnollistaminen hyödyttävät koko luokkaa ja auttavat kaikkia oppimaan.
Lotta Ilmasti opettaa S2-oppilaita Pääskyvuoren koulussa Turussa. Hän on myös yhtenä S2-materiaalimme tekijänä alakoulun äidinkielen Ystävien aapinen- ja Huima-sarjoissamme. Ilmasti kertoo, että S2-opetuksessa opettajaa saattaa usein hämätä se, että oppilaan arkipuhe voi olla sujuvaa, mutta koulukieli voikin tuottaa haasteita.
– Vaikka oppilaan suullinen ilmaisu olisi hyvää, ei se tarkoita sitä, että lukemisen ja opetuspuheen ymmärtäminen on välttämättä samalla tasolla. Sen vuoksi S2-materiaalit ovat hyvä valinta tukemaan oppimista, hän muistuttaa.
Selkokielistetty S2-materiaali mukana jo alkuopetuksessa
Ilmasti kertoo, että Ystävien aapisen S2-harjoituskirjoihin haluttiin tehdä selkeä rakenne, jota on helppo seurata. S2-harjoituskirja etenee samalla tavalla kuin tavallinen harjoituskirja, joten opettaja voi kätevästi käyttää niitä rinnakkain luokassaan. Oppilaan on helppo seurata opetusta, koska tehtävien ja sivujen numerointi on sama. Tehtäviä on myös saman verran.
S2-harjoituskirjoissa on varinaiset tehtäväsivut ja lopussa sanastotehtävät. Sanastotehtävät ovat tavallisen harjoituskirjan lisätehtäviä laajempi kokonaisuus. Lopun sanastotehtävissä on eri aihepiireihin liittyviä sanastoharjoituksia. Aihepiirit on valittu oppilaan arjesta ja jokaisella aukeamalla on oma aiheensa, kuten luokassa, ruokalassa, välitunnilla sekä perhe ja suku.
– Näissä sanastotehtävissä oppilas voi harjoitella sanatasolta virketasolle tietyn aihealueen sanoja kuvituksen avulla. Oppilas pystyy tekemään näitä sivuja itsenäisesti lisätehtävien tapaan tai aukeamaa voidaan käsitellä yhdessä erillisellä S2-tunnilla. Opettajan materiaali S2-opetukseen sisältää kivoja vinkkejä ja lisämateriaalia, kuten lisätehtäviä ja monisteita tähän, Ilmasti kertoo.
Harjoituskirjan tehtäviin on tuotu sana- ja kuvatukea auttamaan oppilasta. Uudet sanat ovat myös Arttu-sovelluksessa kuvina ja äänen luettuina
– Artusta on iso apu esimerkiksi S2-harjoituskirjan kotitehtävissä, joissa pitää kirjoittaa sanan viimeinen kirjain. Oppilas voi kuunnella Artun kautta, loppuuko sana esimerkiksi A- vai I-kirjaimeen ja kirjoittaa sen mukaan, Ilmasti kertoo.
S2-harjoituskirjassa on selkokielistetty ja havainnollistettu kaikki tehtävänannot. Esimerkiksi ympyröintitehtävissä ohjeessa on käytetty ympyröintiä mallina. Tehtävien sanastossa käytetään havainnollistamisen lisäksi aapisesta tuttuja sanoja.
– Kertausaukeamilla on Papun kuntokeskus, jossa kerrataan jakson sanoja, Ilmasti kertoo.
Ilmasti painottaa myös kotikielen merkitystä. Kotikielen osaaminen on kaiken perusta, jonka päälle muu kielitaito rakennetaan.
– On tärkeää arvostaa omaa kieltään. Sen vuoksi halusimme tuoda oppilaan omaa kotikieltä myös tehtäviin. Ystävien aapisen S2-harjoituskirjan kertausaukeamilla on aina tehtävä, jossa oppilas voi värittää sydämen, jos osaa sanoa opitun sanan omalla kotikielellään, Ilmasti sanoo.
Arttu-sovelluksen äänitteet ja videot tukena myös Huiman S2-materiaalissa
Monipuolinen S2-materiaali on saatavilla myös alakoulun 3.–6.-luokkalaisille. Huimassa on erillinen oppikirja ja tehtäväkirja. Kaikki tehtäväkirjat noudattavat samaa sivu- ja tehtävänumerojärjestystä, joten opetuksen eriyttäminen on tälläkin sarjalla hyvin helppoa.
Ilmasti kertoo, että Huiman S2-tehtäväkirjan tietolaatikkojen opetustekstit on selkokielistetty. Tehtävänannot ovat mahdollisimman selkeitä, ja niitä on havainnollistettu esimerkiksi ympyröinnillä ja alleviivauksella. Tehtävissä on käytetty tuttuja sanoja, ja niiden yhteydessä on kuva- ja sanastotukea.
– Tehtävänantoihin tulee uusia sanoja ja aikamuotoja sitä mukaa, kun ne on kirjassa opetettu. Esimerkiksi kolmannen luokan tehtävissä käytetään preesensiä ja vasta neljännen luokan tehtävissä imperfektiä, koska se opetellaan vasta silloin, Ilmasti kuvailee.
Huimassa on paljon muualta lainattua sisältöä, kuten tarinoita ja tietotekstejä, joita tehtävissä tutkitaan.
– Olemme pyytäneet luvan näiden tekstien selkokielistämiseen. Jos emme ole saaneet lupaa, olemme vaihtaneet tilalle jonkin oman tekstin. Näin kaikki luettu teksti on varmasti selkokielistä, Ilmasti kertoo.
Myös Huimassa huomioidaan oppilaan oma kotikieli. Ilmasti kertoo, että esimerkiksi neljännen luokan kirjassa on sanaluokkatehtäviä, joissa oppilas kirjoittaa esimerkiksi adjektiiveja ensin suomeksi ja sitten kotikielellään. Omalla kotikielellään voi myös esimerkiksi hakea tietoa ja kertoa sadun.
Arttu-sovelluksesta on iso apu myös alakoulun ylemmillä luokilla. Kaikkien tehtäväkirjojen tietolaatikoista aukeaa Artun avulla havainnollistavia opetusanimaatioita, joista on apua ihan kaikille oppilaille.
Huiman materiaalit avuksi myös valmistavassa opetuksessa
Ilmasti haluaa muistuttaa, että kirjassa oleva vuosiluokkanumero ei tarkoita sitä, etteikö oppimateriaalia voisi hyvin hyödyntää myös muilla luokilla. Esimerkiksi 5.–6.-luokkalaisten oppilaiden valmistavassa opetuksessa (VALMO) voi hyvin käyttää Huima 3 -oppimateriaaleja. Huima 4 taas sopii hyvin yläkoulun puolelle.
– Olen kuullut Valmon opettajilta palautetta siitä, että Huima-sarja on tarjonnut hyvää materiaalia, Ilmasti kiittelee.
Artikkeli on julkaistu 2.4.2020.