Alakoulun matematiikan Laskupolku-sarjan pakopelissä harjoitellaan yhteen- ja vähennyslaskuja mummolan ullakolle sijoittuvassa tarinassa. Opevinkin peli sisältyy Laskupolku 3A -oppimateriaaliin, mutta sitä voi hyödyntää myös muilla vuosiluokilla oppilaiden osaamisen mukaan.
Laskupolku on uusi innostava alakoulun matematiikan oppimateriaali, jossa eriyttäminen on huomioitu uudella tavalla tehtäväpolkujen avulla. Laskupolku on houkutteleva ja värikäs oppikirja, jossa tehtävät ovat toistuvia, mutta monipuolisia. Jokainen oppilas saa tehtäväpoluilta onnistumisen kokemuksia, ja myös haastavampia tehtäviä voi kokeilla joustavasti. Innostusta matematiikkaa kohtaan lisäävät myös sarjan kolmannelta luokalta alkavat pakopelit.
‒ Perinteiset lisätehtäväpaketit eivät välttämättä innosta kaikkia oppilaita, minkä vuoksi sarjaan on suunniteltu kiinnostavia ja houkuttelevia pakopelejä, kertoi sarjan tekijöihin kuuluva Jarno Bruun Laskupolun esittelytilaisuudessa.
Pakopelissä oppilaat ratkovat tehtäviä ja keräävät ratkaisuista numerokoodin, jolla peli ratkeaa. Pakopelejä on jokaisen jakson päätteeksi. Pakopelikokonaisuuden voi käyttää luontevasti kertauksena ennen koetta tai tilanteessa, jolloin luokan oppilaat ovat jakautuneet eri tehtäväryhmiin.
Näin hyödynnät pakopeliä
Pakopelin tarina on innostava: ullakolta löytyy lasipurkki, joka on täynnä herkkuja. Purkki on lukittu numerolukolla, ja oppilaiden tehtävänä on selvittää numerokoodi, joka avaa lukon. Pakopelin voi tehdä ryhmissä tai oppilaskohtaisesti.
Tarvitset:
- Tulostettavan ohjeen oppilaille »
- Kannellisen lasipurkin
- kolminumeroisen numerolukon
Tee näin:
- Täytä purkki oppilaita motivoivalla palkinnolla.
- Asenna lukon koodiksi 804. Koodin ratkaisu muodostuu tehtävien ratkaisuista ohjeen mukaisesti.
- Lukitse purkki.
- Pelatkaa pakopeliä matematiikan tunnilla.