Kalevalan päivän ympärille voi keksiä monenmoista tehtävää. Poimimme parhaat vinkit eri kouluasteille.
Kalevala on vuonna 1835 ilmestynyt Suomen kansalliseepos. Se on kokoelma runoja, jotka ovat kulkeneet suullisena perinteenä sukupolvelta toiselle. Yhdeksi kirjaksi runot kokosi Elias Lönnrot.
Opevinkit alakouluun
Kalevalan henkilöhahmot tutuiksi
Huima 5 Tehtäväkirjasta löytyy kuvaukset Kalevalan henkilöhahmoista sekä niihin liittyviä tiedonhakutehtäviä. Harjoituskirjasta löydät lisää Kalevalaan ja kansanperinteisiin liittyviä tehtäviä.
Lisäksi Huima 5 Opettajan oppaan Kalevalan päivän juhlamonisteesta löydät ristikon ja runon tulkintatehtävän.
Myös Huima 4 -oppimateriaalin Kalevalan päivän tehtävissä oppilaat saavat tutustua Kalevalan hahmoihin ja Elias Lönnrotiin. Neljännen ja viidennen luokan tehtäviä voi yhdistää luokan oppilaiden osaamistason mukaan.
Sammon tarina
”Mitäpä ukkopolo teet täällä Pohjolassa?” kyselee Louhi Väinämöiseltä.
Ystävien lukukirjan Sammon tarinan voi näytellä kuten lukukirjan Ulla, Aamos, Papu ja Klaara tekevät.
Entisajan esineitä ja arvoituksia
Apilatien aapisen Kalevalan päivän tehtävässä oppilaat saavat arvailla Kalevalassa esiintyviä esineitä annettujen vihjeiden perusteella.
Apilatien lukukirjan tehtävässä käydään läpi arvoituksia.
Taukojumppaa Kalevalan tapaan
Oppilaat valitsevat keskenään samankokoisen parin itselleen. Toinen on Joukahainen ja toinen Väinämöinen. Parit istuvat lattialla jalkapohjat vastakkain ja ottavat toisiaan käsistä kiinni. Opettajan merkistä molemmat leikkijät vetävät ja koittavat saada toisen nousemaan lattialta. Leikkiä voidaan leikkiä niin, että pitää saada kaksi voittoa ennen kuin voimakkaampi on saatu selville. Pareja voidaan vaihtaa. Muistakaa, että kyseessä on leikki, eikä toista saa satuttaa.
Lisää vanhoja arvoituksia
Yhdestä ovesta sisään, kahdesta ulos tullaan. (housut)
Yhdestä aukosta sisään, kolmesta ulos tullaan. (paita)
Kilkkaa kalkkaa luisten lukkojen takana. (kieli)
Mikä kantaa suurta puuta, muttei kanna pientä luuta. (vesi)
Yksi hiiri, kaksi häntää. (neula ja lanka)
Kehrää, kehrää, mutta lankaa ei saa. (kissa)
Opevinkit yläkouluun
Loisto-sarjan Kalevala-vinkissä tehdään draamaharjoitus Kalevalan ongelmista. Loistovinkin ja ohjeet löydät täältä »
Kärki 9 Harjoituksia -kirjasta löytyy seuraava Kalevalan loitsu.
Lue Kalevalan loitsu.
a. Ympyröi loitsusta punaisella sanat, joilla viitataan karhuun.
b. Ympyröi loitsusta sinisellä sanat, joilla viitataan karjaan.
a. Mikä loitsun tarkoitus on?
b. Mitä karhun toivotaan tekevän?
a. Luonnehdi karhulle loitsussa annettuja nimityksiä.
b. Selvitä, miksi karhulle on annettu hellittelynimiä.
a. Etsi internetistä uutisia, jotka käsittelevät karhua.
b. Mitkä ovat karhu-uutisten aiheita nykyisin?
Kärki 9 Harjoituksia -kirjassa sivuilla 124–125 on lisää tehtäviä, jotka liittyvät oheiseen karhuaiheiseen loitsuun. Tehtävien avulla loitsun tutkimista voidaan laajentaa sen kielen keinojen tarkasteluun.
Opevinkit lukioon
Tutkikaa J. L. Runebergin Saarijärven Paavo -runon suomalaisuuden kuvausta.
Millaisia runossa kuvatut henkilöhahmot ovat?
Mitä merkityksiä toistolla on runon rakenteen ja sisällön kannalta.
Miten kansallisromanttisuus näkyy runossa?
Kirjoittakaa pareittain runo nykypäivän Saarijärven Paavosta. Suunnitelkaa yhdessä, minkälaisia ovat runon päähenkilöt, miljöö sekä tilanne, jossa päähenkilö on. Päättäkää, mistä ja miten päähenkilö selviytyy. Entä mitä hän tekee selviydyttyään?
Runo ja tehtävät ovat Jukola 5 -kurssikirjasta.