Usein kysytyt kysymykset

Sanoma Pro -palvelu

 

1. Mistä palvelu koostuu?

Sanoma Pro -palvelu koostuu seuraavista osista:

Oppimisympäristö

Digikirjat

Bingel-pelimaailma

Sanoma Pro -verkkokauppa

Kotisivumme osoitteessa sanomapro.fi ja nyt.sanomapro.fi

Oppimisympäristöstä löytyvät Sanoma Pron perusopetuksen ja lukion oppimateriaalisarjojen sekä ammatillisten oppimateriaalien sähköiset lisämateriaalit. Näitä ovat mm. sarjoihin kuuluvat aineistot (opettajan oppaat jne) sekä oppilaitoslisensseinä ostetut sisällöt. Ks. tarkemmin kohta Digitaaliset sisällöt. Oppimisympäristö on tarkoitettu sekä opettajille että oppilaille ja opiskelijoille.

Oppimisympäristö tarjoaa sisältöjen lisäksi käyttöösi mm. viestintä- ja sisällönluontityökaluja sekä toiminnallisuuksia oppilashallintaan. Palveluun on mahdollista saada tunnushallintapalveluja, käyttäjätukea sekä koulutuksia.

Oppimisympäristöön pääsee kirjautumisen jälkeen napauttamalla oman oppilaitoksen nimeä kirjautumisvalikosta. 

Digikirjat on tarkoitettu lukioon, ammatilliseen opetukseen sekä korkeakouluihin. Ne ostetaan henkilökohtaisina lisensseinä Samoma Pron verkkokaupasta. Digikirjoihin kirjaudutaan samoilla tunnuksilla kuin oppimisympäristöön. 

Bingel-pelimaailma toimii omassa ympäristössään ja omassa osoitteessaan bingel.fi. Bingel on tarkoitettu perusopetuksen oppilaitoksille. Syksystä 2016 alkaen tarjoamme perusopetukseen tarkoitetut oppilaiden digitaaliset sisällöt Bingelin kautta. 

Bingelillä on omat tunnuksensa. Ylläpitäjä saa omansa ottamalla yhteyttä Sanoma Pron tukeen: tuki@sanomapro.fi. Ylläpitäjä voi itse luoda koululleen tarvitsemansa opettaja- ja oppilastunnukset. 

Sanoma Pro -verkkokauppa toimii pääsivumme yhteydessä osoitteessa sanomapro.fi. Voit hakea etsimääsi sisältöä joko suoraan haun kautta tai selaamalla kouluasteiden ja aihepiirien perusteella. Pääset lisäämään sisällön sen omalta esittelysivulta suoraan ostoskoriisi. 

Kotisivumme ovat nyt myös osoitteessa nyt.sanomapro.fi. Löydät sitä kautta: 

  • uuden OPSin mukaisten sarjojen esittelyt
  • mielenkiintoisia blogikirjoituksia
  • käytännön vinkkejä 
  • uuteen opetussuunnitelmaan liittyviä teemoja
  • tietoa uusista digitaalisista työkaluista, sähköisistä materiaaleista ja oppimisen uusista muodoista

Sanoma Pron palveluihin kuuluu tietenkin myös asiakaspalvelu, jonka tavoitat kotisivuiltamme löytyvästä chat-palvelusta arkisin klo 9 - 15:45, sähköpostitse osoitteesta asiakaspalvelu@sanomapro.fi tai puhelimitse numerosta 0203 91000 (arkisin klo 8 - 16:00). Lisää yhteystietoja löydät täältä

Paluu alkuun

 
 

2. Mistä löydän tukimateriaalia palvelun käyttöön?

Käyttöohjeemme, itseopiskelumateriaalit, ohjevideot sekä palvelun tekniset vaatimukset on koottu tämän sivun taakse:
 
Usein kysytyistä kysymyksistä löydät lisäksi vastauksia yleisimpiin ongelmatilanteisiin.
 
Kirjautumisen jälkeen pääset tukisivustolle napauttamalla oppimisympäristön oikeasta yläreunasta Ohjeet-linkkiä. Tukisivustolta löydät myös yhteydenottolomakkeen asiakaspalveluun sekä muut yhteystietomme. 
 
Bingel-pelimaailmasta löytää lisätietoja täältä:
 
 
 

Tekniset vaatimukset

 

3. Sanoma Pro -palvelun tekniset vaatimukset 1.8.2016 alkaen

 
Tuetut selaimet (tietokone)
IE 10 & IE 11 (Windows)
EDGE(Windows)
Uusin Chrome
Uusin Firefox
Uusin Safari
 
HUOM: Microsoftin oma tuki IE10-selaimelle on lakannut suurimmassa osassa käyttöjärjestelmiä 12.1.2016 alkaen. Tarkempia tietoja löytyy Microsoftin omalta tukisivustolta
 
Mobiililaitteissa tuetut selaimet ja käyttöjärjestelmät (selainkäyttö)
Applen iPad: Uusin iOS ja Safarin uusin versio
Android-tabletit: Android 4.1 tai uudempi ja Chromen uusin versio
 
HUOM: Osa Sanoma Pron kautta tarjotuista sisällöistä tai työkaluista on kolmansien osapuolien kehittämää, jolloin sen tekniset vaatimukset saattavat erota Sanoma Pron palvelun yleisistä teknisistä vaatimuksista.
 
Tuotekohtaiset tekniset vaatimukset on mainittu Sanoma Pron kotisivuilla kyseisen tuotteen tai siihen kuuluvan työkalun (esim. Kompassi-kokeet) esittelyn kohdalla.
 
 

4. Selainlaajennukset ja tietoturva-asetukset 

Osa palvelussamme olevasta sisällöstä vaatii toimiakseen erillisten selainlaajennusten asentamista. Lisäksi on varmistettava muutama tietoturva-asetus, jotta palvelu toimii oikein. 
 
Löydät lisätietoja kohdasta Sanoma Pro -palvelun tablettikäyttö.
 
Ohjelmat
Viimeisin versio Adobe Flash Playeristä (osa tuotteista hyödyntää Flashia)
Viimeisin versio Adobe Acrobat Readeristä
Apple QuickTime player 7 ja/tai Windows Media Player 9 tai uudempi
 
Asetukset
Evästeiden oltava sallittuja
Java-script sallittava
 
Yllä luetellut ohjelmat voi ladata koneelleen ohjelman tuottajan sivustolta ja ne ovat maksuttomia. Asiakas lataa ja asentaa laajennusohjelman koneelleen omalla vastuullaan. Nämä tuotteet ja ohjelmistot ovat rekisteröityjä tavaramerkkejä ja niiden valmistajat pidättävät oikeudet tavaramerkkeihinsä. Laajennusten asentamista varten sinulla tulee olla järjestelmänvalvojan oikeudet laitteeseen.
 
HUOM: Sanoma Pro -palvelun käytön tuki laitekokoonpanolle ei takaa, että palvelussa oleva sähköinen aineisto ja lisenssituotteet toimivat automaattisesti kyseisellä kokoonpanolla. 
 
 

5. Sanoma Pro -palvelun tablettikäyttö

Sanoma Pro Oppimisympäristö tukee tablettilaitteiden käyttöä. Palvelussamme on kuitenkin sisältöjä, jotka on tehty Flash-tekniikalla. iOS ei tue Flash-sisältöjä lainkaan ja Android-ympäristössäkin Flashin käyttö vaatii lisäasetuksia.
 
Nopein tapa saada Flash toimimaan omassa tablettilaitteessa on asentaa sille erillinen Flash-selain. Olemme testanneet sisältöjämme Puffin-nimisellä selaimella, josta löytyy lisätietoja täältä: www.puffinbrowser.com
 
Flash-selaimet suorittavat Flash-sisällön ulkopuolisella palvelimella. Tästä johtuen selaaminen niiden kautta voi olla hitaampaa kuin tavanomaisella selaimella. 
 
Kaikki uuden OPSin mukaiset oppilaan verkkotehtävät on toteutettu HTML5-formaatissa, jolloin ne toimivat myös tableteilla. Uuden OPSin mukaisiin Sanoma Pron sisältöihin voi tutustua täällä: nyt.sanomapro.fi
 
Flashin asentamiseksi Android-laitteisiin löytyy lisäohjeita Adoben omilta sivuilta
 
 
 

Käyttäjätunnukset

6. Mistä saan käyttäjätunnuksen oppimisympäristöön?

A. Opettaja, ei keskitettyä tunnushallintaa
Saat käyttäjätunnukset rekisteröitymällä palveluun osoitteessa sanomapro.fi. Tarvitset tätä varten koulukohtaisen rekisteröitymiskoodin, jolla todistat olevasi opettaja. Tämän saat joko koulusihteeriltäsi, rehtoriltasi tai viime kädessä asiakaspalvelustamme (tuki@sanomapro.fi, p. 0203 91000 (mpm/ppm), arkisin klo 8–16)
 
B. Yli 15-vuotias opiskelija, ei keskitettyä tunnushallintaa
Saat käyttäjätunnukset rekisteröitymällä palveluun osoitteessa sanomapro.fi. Et kuitenkaan saa suoraan koulusi hankkimia sisältöjä nähdäksesi, vaan tarvitset opettajaltasi työtila-avaimen, jolla saat pääsyn opettajan sinulle julkaisemiin aineistoihin.
Henkilökohtaisilla tunnuksillasi voit myös ostaa Sanoma Pron sivuilta itseopiskeluaineistoa, joka aukeaa suoraan käyttöösi oppimisympäristöön.
 
C. Peruskoulun oppilas, ei keskitettyä tunnushallintaa
Jos olet peruskoulun oppilas, pyydä opettajaltasi oppilaan avain, jolla pääset kirjautumaan Sanoma Pro Oppimisympäristöön. Tämä avain on sama kaikille oman luokkasi ja rinnakkaisluokkiesi oppilaille. 
 
D. Opettaja tai oppilas/ opiskelija, keskitetty tunnushallinta
Sinun ei tarvitse rekisteröityä. Saat käyttäjätunnuksesi ja salasanasi koulun ylläpitäjältä / opettajalta. Ks. kohta 9: Mistä tiedän onko koulullani keskitetty tunnushallinta käytössä?
 
 

7. Saan virheilmoituksen rekisteröityessäni tai rekisteröityminen ei onnistu. Mitä teen?

A. "Antamasi sähköpostiosoite on jo rekisteröity"
Tämä virheilmoitus tarkoittaa, että sinulla on jo tunnus. Kokeile palauttaa salasanasi "Unohtuiko salasana" -toiminnolla. Jos et muista, millä sähköpostilla sinulle on luotu tunnus aiemmin, voit olla yhteydessä asiakaspalveluun. Voit myös kokeilla rekisteröitymistä jollakin toisella sähköpostiosoitteella. 
 
B. "Antamasi käyttäjätunnus on jo rekisteröity"
On mahdollista, että olet jo itse rekisteröinyt aiemmin tunnuksen, jolloin voit kokeilla salasanan palautusta "Unohtuiko salasana" -toiminnolla. 
On myös mahdollista, että joku toinen samanniminen on jo rekisteröinyt kyseisen tunnuksen. Kokeile siinä tapauksessa valita jokin toinen käyttäjätunnus. 
 
C. "Käyttäjätunnuksen vahvistus epäonnistui"
Jos olet kaksoisnapauttanut rekisteröitymisen vahvistuslinkkiä sähköpostissasi, saatat saada yllä mainitun virheilmoituksen. Kokeile siitä huolimatta kirjautumista palveluun juuri luomillasi tunnuksilla. HUOM: Käyttäjätilin muodostumisessa menee n. 10 minuuttia eli kokeile vasta tämän ajan kuluttua. 
Jos kirjautuminen ei onnistu siltikään, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.
 
D. Kouluani ei löydy rekisteröitymislomakkeen valikosta
On hyvin todennäköistä, että koulusi ja/tai kuntasi käyttää keskitettyä tunnushallintaa. Voit varmistaa asian koulusi rehtorilta, koulusihteeriltä tai esimerkiksi IT-tukihenkilöltä. Saat siinä tapauksessa tunnuksen koulultasi.
Jos asia ei ratkea koulun kautta, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.
 
 

8. En saanut rekisteröitymisen vahvistuspyyntöä sähköpostiini

On mahdollista, että sähköposti on jäänyt käyttämäsi sähköpostipalvelun roskapostisuodattimeen. Tarkistathan roskapostilaatikkosi. 
Jos viesti ei ole sielläkään, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.
 
 
 

9. Mikä on opettajan rekisteröitymiskoodi?

Opettajan rekisteröitymiskoodi on nimensä mukaan koodi, joka syötetään rekisteröitymisen yhteydessä. Rekisteröitymiskoodilla opettaja todistaa olevansa henkilökuntaa siinä oppilaitoksessa, johon on rekisteröitymässä.
 
Opettajan rekisteröitymiskoodit lähetetään valmiiksi koululle ja opettajat saavat ne rehtorilta tai koulusihteeriltä. Jos koulusi tai kuntasi on hankkinut keskitetyn tunnushallinnan käyttöönne, et tarvitse rekisteröitymiskoodia, vaan sinulle luodaan tunnus automaattisesti. Ks. kohta 9: Mistä tiedän onko koulullani keskitetty tunnushallinta käytössä?"
 
 

10. Mitä ovat oppilaan avain ja työtila-avain?

Oppilaan avain ja työtila-avain ovat avaimia, joilla saa käyttöönsä sähköisiä aineistoja. Niiden toimintaperiaatteet eroavat toisistaan. Tarvitset näistä vain jompaakumpaa. Lue alta tarkemmat kuvaukset:
 
Oppilaan avain
Oppilaan avain on yhtä kuin luokka-astekohtainen käyttäjätunnus perusasteen koulujen käyttöön. Jokaisella koululla on yksi oppilaan avain jokaista luokka-astetta kohden. Oppilaan avaimella oppilas saa käyttöönsä hänelle kuuluvat Sanoma Pron aineistot. Oppilaat saavat Oppilaan avaimen opettajaltaan. Oppilas käyttää avainta napauttamalla Sanoma Pron etusivun oikeasta ylälaidasta avaimen kuvaa.
 
Työtila-avain
Työtila-avain on tarkoitettu lukiolle sekä ammatillisten oppilaitosten ja korkeakoulujen opiskelijoille. Se on yhtä kuin koodi, jolla opiskelija aktivoi itselleen käyttöoikeuden opettajan perustamaan työtilaan.
 
Työtilan kautta opettaja voi julkaista opiskelijalle haluamaansa materiaalia. Se voi olla joko Sanoma Pron valmiiksi julkaisemaa materiaalia tai opettajan itsensä palveluun lataamaa materiaalia.  
 
Opiskelija saa työtila-avaimen aina omalta opettajaltaan. Työtila-avain tarvitsee syöttää vain kerran sille varattuun kenttään. Tämä kenttä löytyy kirjautumisen jälkeen oppimisympäristön etusivulta, jonne siirrytään napauttamalla kijautumisvalikosta oman koulun nimeä. Työtila-avaimen syöttämisen jälkeen opiskelija näkee suoraan opettajan perustaman työtilan jokaisella kirjautumisella.
 
 

11. Olen unohtanut käyttäjätunnukseni/salasanani. Mitä teen?

Tilaa uusi salasana Unohtuiko salasana? -toiminnolla, joka löytyy osoitteesta sanomapro.fi Kirjaudu tai rekisteröidy -valikon alta. Salasanan uusiminen edellyttää, että käyttäjätilisi tietoihin on tallennettu sähköpostiosoite.
 
Jos olet oppilas ja koulullasi on käytössä keskitetty tunnushallinta, voit pyytää opettajaasi vaihtamaan sinulle salasanan.
Jos olet opettaja ja koulullasi on käytössä keskitetty tunnushallinta, voit pyytää koulusi ylläpitäjää vaihtamaan sinulle salasanan.
 
Jos olet unohtanut sekä salasanasi että käyttäjätunnuksesi, eikä sinulla ole sähköpostiosoitetta liitettynä tiliisi, ota yhteyttä asiakaspalveluumme: tuki@sanomapro.fi tai p. 0203 91000 (mpm/ppm). Olemme avoinna arkisin klo 8–16.
 
 

12. Mistä tiedän onko koulullani keskitetty tunnushallinta käytössä?

Kysy koulusi rehtorilta onko koulullenne tai kunnallenne hankittu keskitetty tunnushallintapalvelu. 
Jos kouluasi ei löydy rekisteröitymisvalikosta, on syynä mitä luultavimmin se, että koululla on keskitetty tunnushallinta käytössään. 
Jos asia ei ratkea, ota yhteyttä asiakaspalveluun: tuki@sanomapro.fi tai p. 0203 91000 (mpm/ppm). Olemme avoinna arkisin klo 8–16.
 
 

Digitaaliset sisällöt

13. Mitä digitaalisia sisältöjä Sanoma Pro tarjoaa?

Sanoma Pron oppimateriaaleihin ja oppimateriaalisarjoihin liittyy digitaalista aineistoa, esimerkiksi opettajan oppaita, opettajan esitysmateriaalia, oppilaille/opiskelijoille tarkoitettuja verkkotehtäviä ja digikirjoja. Valikoima riippuu kouluasteesta ja oppimateriaalisarjasta. Saatavilla oleva digitaalinen aineisto on kuvattu kunkin sarjan esittelyn kohdalla verkkosivuillamme osoitteessa sanomapro.fi tai nyt.sanomapro.fi.
 
Voit selata saatavilla olevia aineistoja haun avulla tai menemällä kohtaan "Opetus ja Opiskelu" ja valitsemalla sieltä haluamasi kouluasteen ja oppiaineen. 
 
Peruskoulut ja lukiot saavat automaattisesti oikeuden käyttämiensä kirjasarjojen digitaalisiin oheismateriaaleihin oppimisympäristössä, kun koulu joko tilaa oppikirjoja oppilaitokseen (perusopetus) tai koulu ilmoittaa käyttämänsä kirjasarjat asiakaspalveluumme (lukiot).  
 
Kaikki oppilaitokset voivat tilata lisäksi lisenssimateriaaleja, jotka täydentävät painetun oppimateriaalin valikoimaa (esim. sarjalisenssit) tai korvaavat kokonaan painetun oppikirjan (täysdigitaalinen aineisto). 
 
Osa lisenssituotteista on myös yksityiskäyttäjän ostettavissa. Tällöin opettaja tai opiskelija voi ostaa ne omalle henkilökohtaiselle tunnukselleen verkkokaupastamme. 
Digikirjat ovat myös lisenssituotteita, jotka hankitaan henkilökohtaisesti ja jotka ovat voimassa joko 6 tai 48 kuukautta. 
 
Tarkempi kuvaus kunkin digitaalisen sisällön käyttötavasta on mainittu kyseisen sisällön omalla esittelysivulla. 
 
 

14. Mikä on lisenssituote tai e-tuote? Miten niitä voi ostaa ja käyttää?

Lisenssituote tarkoittaa erikseen ostettavaa sähköistä tuotetta. Sen käyttöoikeus ei automaattisesti kuulu painetun kirjan ostajalle. Lisenssi on ohjelmiston tai muun immateriaalioikeuden alaisen omaisuuden käyttöön oikeuttava sopimus.
 
Lisenssit on nimetty hieman eri tavoin oppimateriaalisarjasta ja kouluasteesta riippuen. Lisenssiin viittaavat sisältöjen nimissä seuraavat sanat: kurssilisenssi, sarjalisenssi, digiharjoitusaineisto, täysdigitaalinen aineisto sekä pieni e-kirjain sisällön nimen edessä. Lisenssejä on sekä oppilaitoskohtaisia että henkilökohtaisia. Lisenssien pituudet ovat 12 tai 15 kk. Digikirjojen lisenssien pituudet ovat joko 6 kk tai 48 kk.
 
Oppimateriaalisarjoihin liittyvät lisenssituotteet täydentävät sarjojen sähköisiä aineistoja tai korvaavat painetun kirjan kokonaan. Lisenssituotteet voivat olla esimerkiksi muokattavia kokeita, älytaululle soveltuvia esitysmateriaaleja tai oppilaiden käyttöön tarkoitettuja verkkotehtäviä. Uutuutena olemme tuoneet lukuvuodelle 2015 - 2016 täysdigitaalisen aineiston peruskoulussa, joka tarjoaa kaikki oppilaan tarvitsemat sisällöt yhdessä paketissa. 
 
 

15. Miten oppilaat/opiskelijat saavat sähköiset aineistot näkyviin?

Oppilaat (perusaste)
Kirjaudu Sanoma Pro Oppimisympäristöön joko oppilaan avaimella (sivun oikeasta ylälaidasta napauttamalla avaimen kuvaa) tai henkilökohtaisella tunnuksellasi. Näet automaattisesti koulun käyttämistä sähköisistä aineistoista oppilaille suunnatut materiaalit.
Katso alakoulun ohjeet >
Katso yläkoulun ohjeet >
 
Opiskelijat (lukio, ammatilliset oppilaitokset ja korkeakoulut)
Kirjaudu Sanoma Pro Oppimisympäristöön henkilökohtaisella tunnuksellasi ja syötä opettajalta saatu työtila-avain. Opettajan tulee luoda oma työtila, johon hän kopioi haluamansa Sanoma Pro -aineiston. Opettajan luomaan työtilaan muodostuu opiskelijalle jaettava työtila-avain. Opiskelijan tarvitsee syöttää työtila-avain vain ensimmäisellä kerralla kunkin aineiston kohdalla.
Katso lukion ohjeet >
 
 

16. En löydä minulle kuuluvaa aineistoa. Mitä teen?

Tarkista, oletko valinnut suodatuksen sisältönäkymälle esimerkiksi oppiaineen tai sarjan nimen mukaan. Saat kaikki sisällöt näkyviin napauttamalla "Näytä kaikki". 
 
Sanoma Pro Oppimisympäristössä näkyvät sähköiset aineistot, jotka kuuluvat maksutta oppimateriaalisarjojen käyttäjille, päivittyvät suoraan tilaustietokannastamme. Onhan oppimateriaalista tehty tilaus viimeisen kahden vuoden sisällä siihen oppilaitokseen, jossa opetat ja johon käyttäjätunnuksesi on rekisteröity? Jos ei, maksuttomat sähköiset aineistot eivät näy oppilaitoksellasi. 
 
Lisenssituotteet päivittyvät Sanoma Pro Oppimisympäristöön asiakaspalveluumme tulleiden tilaustietojen mukaisesti. Milloin olet tilannut lisenssituotteen? Olethan ottanut huomioon, että ruuhka-aikoina lisenssituotetilausten käsittelyssä saattaa olla muutaman päivän viive. Tarkistathan myös tilaustiedoistasi, että tuotteesi lisenssioikeus on yhä voimassa
 
Jos havaitset puutteita oman Sanoma Pro Oppimisympäristösi sisällöissä, ota yhteyttä asiakaspalveluumme: tuki@sanomapro.fi tai p. 0203 91000 (mpm/ppm). Olemme avoinna arkisin klo 8–16.
 
 

17. Ostin digikirjan, miten saan sen käyttööni?

Ostamaasi digikirjaa voit käyttää kirjautumalla Sanoma Pro Oppimisympäristöön. Kirjautumisen jälkeen napauta omaa nimeäsi sivun oikeasta yläkulmasta, jolloin sinulle avautuu kirjautumisvalikko. Napauta tästä valikosta koulusi nimeä. Jos et ole kirjoilla missään koulussa, lukee linkissä Omat aineistot.
 
Oppimisympäristössä digikirjat löytyvät heti etusivulta. 
 
Jos sinulla on ongelmia digikirjan käyttöönotossa, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme: tuki@sanomapro.fi tai p. 0203 91000 (mpm/ppm). Olemme avoinna arkisin klo 8–16. 
 
 

18. Mikä on Bingel ja kuinka sen saa käyttöönsä?

Bingel on syksyllä 2015 julkaistu pelimaailma, joka mahdollistaa Sanoma Pron opetusmateriaalin käytön pelillisessä ympäristössä. Bingelissä lapset ratkovat itsenäisesti omaan tasoonsa sovitettuja koulutehtäviä ja ansaitsevat suorituksistaan palkintoja.
 
Bingel löytyy osoitteesta www.bingel.fi
 
Bingel toimii omassa palvelussaan ja sinne luodaan tunnukset erikseen. Bingelistä löytyy tehtäviä seuraavien sarjojemme käyttäjille:
Aarre
Apilatien aapinen ja lukukirja
Go for it!
Hallonbåt
Kymppi
Pisara
Ritari
Vaikuttaja
Välkky
 
Saat otettua Bingelin käyttöösi täältä tai ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme: tuki@sanomapro.fi tai p. 0203 91000 (mpm/ppm). Olemme avoinna arkisin klo 8–16.
 
 

19. Kuinka käytän PDF-tiedostoja oppimisympäristössä?

Käytä aina Adobe Reader -lukuohjelmaa avatessasi pdf-tiedostoja.
 
Voit ladata ja asentaa ilmaisen Adobe Reader -ohjelman Adoben sivuilta.
 
Tarkista sen jälkeen selaimesi asetuksista, että selain avaa tiedostot aina Adobe Reader -ohjelmassa (tai Adoben Acrobatin täysversiossa, jos sellainen on asennettu koneellesi). PDF-dokumentin käyttäminen selaimen esikatselutilassa voi aiheuttaa käytettävyyden kannalta ongelmia. 
 
 

20. Kuinka käytän PDF-tiedostoa iPadilla?

Osa PDF-sisällöistämme on upotettu oppimisympäristön sivun rakenteeseen.
Tällöin niiden käyttäminen iPadin selaimen kautta ei toimi parhaalla mahdollisella tavalla, sillä sivu ei vierity oikein.
 
Voit ladata pdf-tiedoston ensiksi tietokoneelle ja jakaa sen sieltä edelleen tablettilaitteeseen tai mobiililaitteeseen seuraavasti:
 
1. Varmista ensiksi, että tablettiin on asennettu pdf-lukusovellus. Tämä on ilmainen ja löytyy sovelluskaupasta. Applen laitteille tarkoitetun applikaation nimi on "iBooks".
 
2. Tallenna sitten haluamasi pdf-tiedosto jollekin tietokoneelle kirjautumalla tällä tietokoneella Sanoma Pro -oppimisympäristöön ja valitsemalla sieltä "lataa". Tallenna tiedosto johonkin kansioon, josta löydät sen helposti uudelleen. 
 
3. Avaa sitten iTunes tietokoneellasi (kytke tablettilaite tässä vaiheessa koneeseen).
 
4. Mene Books/Kirjat -näkymään iTunesissa. Avaa samanaikaisesti resurssienhallinta tai Macilla Finder ja etsi käsiisi oppimisympäristöstä tallentamasi pdf-tiedosto.
 
5. Raahaa ja pudota tämä tiedosto resurssienhallinnasta/Finderista iTunesin Kirjat-näkymään. Se ilmestyy sen jälkeen näkyviin iTunesiin.
 
6. Luo sen jälkeen iTunesissa soittolista, johon lisäät haluamasi pdf-tiedoston (tai voit lisätä myös useamman samanaikaisesti).
 
7. Mene iTunesissa etusivulle, josta näet koneeseen sillä hetkellä kytketyt laitteet. Tarkista, että näet tablettisi/mobiililaitteesi tässä. 
 
8. Valitse Omat laitteet -otsikon alta "Kirjat" ja sieltä Lisää. iTunesin tarjoaa sinulle tarjota sinulle juuri luomaasi soittolistaa, jonka voit tämän jälkeen ladata tablettiin/mobiililaitteeseen. Valitsemasi pdf-tiedosto löytyy tämän jälkeen iBooks -sovelluksesta, josta sitä voi selata. 
 
 

Yleisimmät ongelmatilanteet

21. Chrome-selaimella å, ä ja ö eivät toimi Flash-ristikoissa

Vika ilmenee kun käytetään Google Chrome -selaimeen yhdistettyä Pepper Flash -laajennusta. Vian saat korjattua asentamalla ensin Flash Playerin Adoben sivuilta ja poistamalla sen jälkeen Pepper Flashin selaimesta Googlen tukisivun ohjeiden mukaan.
 
 

22. Oppimisympäristöstä avattu PDF ei Firefox-selainta käytettäessä avaudu

Avattaessa PDF-tiedostoa suoraan Firefox-selaimeen voi selaimen yläreunaan ilmestyä keltainen ilmoitus "Tämä PDF-dokumentti ei välttämättä näy oikein".
 
Avautuneessa tiedostossa voi olla vikoja, esim. fontteja saattaa puuttua. Tallennetun PDF-tiedoston avaaminen ei onnistu, vaan tulee vikailmoitus: "There was an error opening this document. The file is damaged and could not be repaired".
 
Vika johtuu siitä, että käytät Firefox-selaimen omaa PDF-lukijaa, kun pdf tulee avata Adobe Readerilla.
 
 

23. Oppimisympäristössä oleva sisältö ei avaudu 

Sähköiset aineistot vaativat toimiakseen selainlaajennusten ja lisäohjelmien asennusta. Puuttuuko sinulta jokin niistä? Testaa onko koneesi ajan tasalla.
 
Katso Sanoma Pro -palvelun tekniset vaatimukset kohdasta 3: Sanoma Pro -palvelun tekniset vaatimukset.
 
Uudemmissa selaimissa on usein oletusarvoisesti estetty Flashin suorittaminen. Jos sisältö ei avaudu, tarkistathan myös selaimesi tietoturva-asetukset. 
 
Selainkohtaisia ohjeita löytyy täältä: 
 
 
 
 
 
 

TallennaTallenna

TallennaTallennaTallennaTallenna

Sanoma Pro Verkkopalvelujen käyttöehdot ja rekisteriselosteet

Lue lisää käyttöehdoista ja rekisteriselosteesta täältä.