3

Inspiraatiota opetukseen

Englannin kielen ääntäminen haltuun videoiden avulla

On the Go -sarjaan on tehty paljon videoita, jotka rohkaisevat yläkouluikäisiä puhumaan vierasta kieltä.

– Onnistunut oppimateriaali mahdollistaa erilaisia opetus- ja oppimistapoja. Oppimateriaalin on kuljettava mukana ajassa ja taivuttava erilaisiin haasteisiin. Yläkouluikäisissä on todella eritasoisia ja eri tavalla motivoituneita oppilaita, niinpä materiaalin joustavuus korostuu, kertoo Marjut Vaakanainen, yksi On the Go -sarjan tekijöistä.

Uusi lähestymistapa

Nuoret katsovat sosiaalisessa mediassa aktiivisesti erilaisia videosisältöjä, kuten videoblogeja eli vlogeja. Tiedetään, että kun nuori käyttää vierasta kieltä vapaa-ajallaan, kielestä tulee omakohtaista ja se edistää oppimista. Näistä ajatuksista lähdettiin liikkeelle On the Go -sarjan ääntämisvideoissa, kun mietittiin uutta lähestymistapaa monille oppilaille aika abstraktiinkin ääntämisen opiskeluun.

– Videoiden avulla konkretisoituu, mitä ääntämisasiaa harjoitellaan ja miksi. On the Go 2:n videoilla vloggaava vaihto-oppilas kertoo tilanteista, joihin hän on joutunut äännettyään englantia suomalaisittain, Vaakanainen kertoo.
Ääntämistä harjoitellaan kuullun kautta, ja videoiden avulla havainnoidaan viestin välittymisen kannalta olennaisia eroja äänteissä.

Rohkeutta vieraan kielen puhumiseen

On the Go -sarjan videoilla seitsemännen luokan animaatiohahmot ja kahdeksannen luokan vaihto-oppilas pohtivat pääasiassa suomeksi englannin äänteitä, intonaatiota ja sanapainoa. Videoilla vertaillaan myös eroja eri kielten ja englannin aksenttien ääntämisessä. Yhdeksännen luokan animoidut videot ovat kokonaan englanninkielisiä, ja niillä on toiminnallisia vinkkejä ääntämisen harjoitteluun.

– Videoiden tarkoitus on virittää oppilaita kyseiseen aiheeseen, rentouttaa ja rohkaista, Vaakanainen sanoo. – Niitä katsomalla oppilas huomaa, että muutkin tekevät virheitä ja selviävät silti. Englanti on niin globaali kieli, että sitä puhutaan hyvin eri tavoilla ja aksenteilla eri puolilla maailmaa. Ääntämisen harjoittelussa, kuten muussakin kielen oppimisessa, tärkeintä on rohkeus ja viestin välittyminen.

Oppimista omista lähtökohdista

Oppimateriaalien muoto ja laajuus on nykyisin aivan toista kuin vielä 10 vuotta sitten. Digitaalisen murroksen äärellä opettajan kannattaa muistaa, että digitaaliset sisällöt tuovat uusia mahdollisuuksia opetukseen.

– Erityisesti englannin opiskeluun on olemassa erilaisia lähteitä ja sisältöjä, joita kannattaa käyttää apuna opetuksessa. Arkielämästä tuttujen aiheiden hyödyntäminen tekee opetuksesta ja oppimisesta elävää ja antaa tunteen, että koulussa opetetaan niillä välineillä ja tavoilla, jotka ovat nuorille tuttuja ja omia, Vaakanainen sanoo ja muistuttaa, että On the Go -sarjan videoita ja äänitiedostoja oppilaat voivat katsoa ja kuunnella esimerkiksi älypuhelimen ilmaisen Arttu-sovelluksen kautta.

Itsetunnon kohottaminen kielen puhujana on Vaakanaisen mukaan tärkeää, sillä suomalaisia leimaa edelleen, ja oikeastaan ihan turhaan, tietty vaatimattomuus.

– Suomalaisilla on monesti heikko itsetunto kielen puhujina, vaikka suomalaiset ovat lähtökohtaisesti osaavia vieraissa kielissä. Onneksi havaittavissa on ollut selkeää muutosta, ja nykyään monet oppilaat ovat valmiimpia puhumaan vähäisemmälläkin kielitaidolla.

Nykyinen opetussuunnitelma ja oppimateriaalit luovat hyvän pohjan muutokselle ja uudenlaiselle motivaatiolle. Monella kielellä vaikeneminen on syytä jättää historiaan.

Kenelle: Opettajat


Lue seuraavaksi

Opevinkit yläkouluun

Opevinkit eriyttämiseen On the Go -sarjan avulla

Inspiraatiota opetukseen

Opinpoluilla tuetaan yksilöllistä englannin kielen oppimista

Inspiraatiota opetukseen

Näin On the Go -sarja toimii opetuksessa - katso video