Mikä on musiikin merkitys vieraiden kielten oppimisessa? Englannin lehtori, luokanopettaja ja muusikko Perttu Läykki kertoo, miksi hän käyttää musiikkia englannin opetuksessa ja miten Come with me! -sarjan laulut syntyivät.
Musiikista on monenlaista hyötyä vieraiden kielten oppimisessa: monikanavaisuus, eri aistien ja liikkeen hyödyntäminen, suullisen ilmaisun ja äänteiden harjoittelu, motivointi, sanojen ja rakenteiden muistaminen sekä tuottaminen ja toiminnallinen yhdessä tekeminen tehostavat kaikki osaltaan oppimista.
Tämän tietää englannin lehtori Perttu Läykki, jonka tunneilla lauletaan ja leikitään musiikin tahdissa. Läykki opettaa Ikaalisissa Valkean ruusun koulussa sekä toimii laulajana ja säveltäjänä tunnetussa gospelrock-yhtyeessä. Hän on myös tehnyt alakoulun englannin Come with me! -sarjan laulut.
– Laulaminen on mahtava tapa oppia uutta kieltä, sillä laulaessa kieltä käyttää kuin huomaamatta. Musiikki tekee opiskelusta myös yhteisöllistä. Kieltä ei tarvitse tuottaa yksin, vaan oppilas saa tukea melodiasta ja muista oppilaista, Läykki kertoo.
Laulaminen avuksi sanastojen ja rakenteiden muistamiseen
Läykki käyttää musiikkia etenkin oppitunnin alussa innostavana tunnelmaan virittämisenä sekä uuden sanaston tai rakenteen harjoittelun yhteydessä.
– Musiikissa on paljon toistoa, riimiä ja rytmiä, mikä auttaa sanaston ja rakenteiden mieleen painamista. Vaikeitakin sanoja on helppo muistaa, kun niihin on yhdistetty hyvä melodia. Voisi jopa sanoa, että korvamato on englannin opettajan paras ystävä! Kun laulu jää pyörimään päähän, opeteltava sanasto ja rakenne oikein syöpyvät pitkäkestoiseen muistiin, Läykki sanoo.
Englannin Come with me! -sarjassa jokaisessa kappaleessa on innostava laulu, joka liittyy opiskeltavaan sanastoon ja fraasiinolmannen luokan oppikirjassa myös kielioppia opetetaan laulujen ja niihin liittyvien animaatioiden avulla.
Suullinen kielitaito kehittyy jo varhain
Lapsen äännekartta lukkiutuu noin 10-vuotiaana. Siksi vieraan kielen tuottamista ja ääntämistä on tärkeää harjoitella mahdollisimman varhaisessa iässä. Näin suullisessa kielitaidossa voi päästä jopa natiivitasolle.
– Esimerkiksi äänenkorkeus, puheen rytmi ja hankalat äänteet helpottuvat laulamalla. Come with me! -sarjassa musiikki on ääntämisen apuna jo ensimmäiseltä luokalta alkaen, Läykki sanoo.
Räppiä, rokkia ja tanssimusiikkia – jokaiselle oppilaalle tulee löytyä jotakin innostavaa
Come with me! -sarjassa on modernisoitu lapsille suunnattuja opetuslauluja. Sarjassa raikuu rock-, pop- ja rap-musiikki, mutta osansa saavat myös tanssimusiikki ja balladit. Sarjan lauluja esittää taitavat lapsilaulajat, ja Läykin sävellykset on sovittanut tunnettu, kokenut ja myös lasten musiikin saralla meritoitunut muusikko Matti Kallio. Läykki korostaa, että lapsiin vetoavan tyylilajin lisäksi opetuslauluissa tulee olla hauska koukku.
– Biisissä pitää olla mukana hassunkurinen, hullunkurinen tai höpsö juttu, joka naurattaa lapsia. Jos oppilas ei aidosti innostu laulusta, ei siitä ole hyötyä oppimisen kannalta.
Laululeikit toimivat muistamisen tukena myös koetilanteissa
Laulamisen lisäksi Läykin tunneilla leikitään, tanssitaan ja heittäydytään musiikin vietäväksi.
– Oppimisesta tulee kokonaisvaltaista, kun laulamiseen yhdistetään liikettä. Huomaan usein, että oppilaat käyttävät laululeikkiä muistamisen tukena esimerkiksi koetilanteessa.
Come with me! -sarjassa oppimista on tukemassa eri teemoihin liittyvät tanssiliikkeet. Sarjassa on esimerkiksi laululeikkejä, tanssivideoita ja sanastoon liittyvää tanssipedagogin tekemää koreografiaa. Musiikkia käytetään aktivoinnin ja rohkaisemisen lisäksi myös rauhoittumiseen.
It’s a beautiful day -laulu johdattaa lomatunnelmiin
Kappaleen voi kuunnella myös karaokeversiona, jolloin lauluun on helppo osallistua sanojen avulla.
Klikkaa kuvaa ja kuuntele!