3

Inspiraatiota opetukseen

Moodi Lyhyt valikoitui konkariopettajan käyttöön

Marjut Sulkakoski ehti jo jäädä eläkkeelle lehtorin virastaan, mutta rakkaus matematiikkaan ja opettamiseen toi hänet takaisin Pietarsaaren lukioon. Nyt hän opettaa lyhyttä matematiikkaa Moodi-lyhyt oppimateriaalilla.

Lukio-opiskelija-matematiikka

Marjut Sulkakoski on ehtinyt nähdä neljänkymmenen vuoden urallaan oppimiskäsityksen muutoksen. Hänellä on kovat vaatimukset oppimateriaalille, jonka tulee vastata nykyisiin oppimisen ja opettamisen tarpeisiin.

– Oppimiskäsitys perustui aiemmin tiedon antamiseen, ajatukseen siitä, että opettaja opettaa ja oppilas oppii. Nykyään oppiminen on reflektoivampaa ja jaettua, sen on myös tiedon hakemista. Lisäksi digitalisaatio on vaikuttanut monella lailla niin oppimiseen kuin opetukseen, Sulkakoski sanoo ja jatkaa:

– Moodi on juuri sellainen oppimateriaali, jossa eri osa-alueet on huomioitu. Se on dynaaminen ja toimiva paketti sekä opiskelijalle että opettajalle.

Moodi tukee erilaisia opettamisen tapoja

Sulkakosken opetusmotto on, että perusasiat pitää osata hyvin, sen jälkeen voi lähteä soveltamaan luovalla hulluudella. Hänen opetustyylinsä on kertova: hän piirtää ja kirjoittaa paljon ja käyttää välillä esimerkkejä oppimateriaalista, välillä omia esimerkkejään.

– Matikka on hauskaa, kun ei tarvitse opetella ulkoa, vaan perusasioiden päälle sovelletaan asioita. Perusasioiden opettamisessa luotettava oppimateriaali on todella oleellinen, sillä se on opiskelijan itsenäisen opiskelun tukipaketti, Sulkakoski toteaa.

Sulkakosken mukaan Moodi-sarjassa parasta onkin monipuolinen materiaali, joka tukee opiskelijoiden itsenäistä työskentelyä, kehittymistä, itsearviointia ja motivaatiota.

Tehtävätyypit motivoivat opiskelijoita

– Kahden tason tehtävät ovat mieluisia opiskelijoille. Lisäksi tehtävät on liitetty opiskelijoiden omaan elämään, mikä lisää motivaatiota ja laajempaa ymmärrystä siitä, mihin matematiikkaa tarvitaan.

Sulkakoski kiittelee myös Moodi-sarjan videoita, joista näkee, miten tehtävät suoritetaan. Esimerkkiratkaisut on esitetty selkeästi, ja niiden avulla opiskelijat voivat kerrata asioita itsenäisesti. Lisäksi opettaja pystyy hallitsemaan, mitkä osat ratkaisusta näytetään missäkin kohtaa. Sulkakoski kiittelee myös digikirjan ominaisuutta, jossa opettaja voi kommentoida opiskelijoiden suorituksia.

– Aiemmassa sarjassa harmittelin, kun en voinut antaa kommentteja opiskelijoille. Nyt pystyn kommentoimaan opiskelijoille tehtäväkohtaisesti niin paljon kuin vain jaksan, ja se on hyvä asia!

– Moodissa on parasta dynaamisuus, digitaaliset työvälineet, ajankohtaisuus ja monipuolisuus. Sarja soveltuu niin opettajajohtoiseen opetustapaan kuin opiskelijalähtöiseen opiskelutapaan, Sulkakoski summaa.

Kenelle: Opettajat


Lue seuraavaksi

Ajankohtaista

Matikkatakuu tuo joustoa lukiomatematiikan valintaan

Inspiraatiota opetukseen

Matematiikan kiehtova maailma

Ajankohtaista

Moodi-sarjassa digitaaliset työvälineet tukevat matematiikan ymmärtämistä ja oppimista