Liikuntalääketieteen erikoislääkäri Pippa Laukka kävi Educa-messujen Balanssi-tilaisuudessa läpi opettajille teettämäämme hyvinvointitutkimusta ja nosti sieltä esille keskeisiä teemoja. Erityisesti tauot työarjessa ovat tärkeitä palautumisen kannalta.
Elän luokanopettajan kanssa. Hänelle tulee joka arkipäivä helposti täyteen 10 000 askelta pelkästään työpäivän ja yhden reippaan mäyräkoiralenkin ansiosta. Itse joudun huhkimaan päästäkseni samaan – omassa työpäivässäni ei nimittäin ole ulkoista pakkoa nousta penkistä, paitsi lounastauolla.

Kuva 1. 94 % opettajista kertoi olevansa melko tai täysin samaa mieltä siitä, että he pystyvät tauottamaan istumista työpäivänsä aikana. N=525
Seurasin äskettäin Educa-messuilla Pippa Laukan mainiota esitystä opettajien hyvinvoinnista. Hän hyödynsi esityksessään hiljattain opettajilla teettämäämme tutkimusta. Tulokset vahvistavat näkemystäni opettajien luontaisesta liikkumisesta työnsä lomassa. Melkein kaikki vastanneet kertoivat pystyvänsä tauottamaan istumistaan työpäivän aikana:
Liikkumisen lisäksi ruokailun säännöllisyys on opettajilla oikein hyvällä tolalla: 85 % kertoi olevansa melko tai täysin samaa mieltä siitä, että pystyy syömään säännöllisesti työpäivänsä aikana. Kuten istumisen tauottaminen, myös ruokailuhetket ovat luontainen osa opettajien työpäivää – he kun syövät tyypillisesti samaan ennalta määrättyyn aikaan kuin oppilaansa.
Tutkituista osa-alueista eniten parannettavaa on palautumisessa. Jututin Pippa Laukkaa vielä esityksen jälkeen, ja hänen arvionsa mukaan noin 90 % ihmisen palautumisesta tapahtuu valveilla ollessa. Kuitenkin vain 42 % tutkimukseemme osallistuneista opettajista kertoi pystyvänsä pitämään taukoja ja palautumaan työpäivänsä aikana. Tämä on jälleen helppo uskoa, sillä opettajille tauot istumisesta tarkoittavat yleensä kiertelyä luokassa tai välituntivalvontaa, ei tauon pitämistä itseään varten. Myös ruokailutilanteessa opettaja on usein vastuussa omasta opetusryhmästään.
Laukka peräänkuuluttaa työpäivään mikrotaukoja, joita hän kutsuu ”kukaan ei tarvitse minua”-hetkiksi. Tällaisten hetkien raivaaminen arkeen vaatii suunnittelua.
Me oppimateriaalikustantajana voimme kantaa oman kortemme kekoon tuottamalla materiaaleja, jotka palvelevat eritasoisia oppijoita. Tehokkaalla eriyttävällä materiaalilla kaikki luokassa löytävät itselleen sopivia tehtäviä ja pystyvät siten työskentelemään itsenäisesti. Näin opettajakin voi saada arvokkaan hengähdystaukonsa.
Täältä voit lukea lisää Pippa Laukan ajatuksista hyvinvoinnin tukemiseen.
Opettajien hyvinvointikyselyyn vastasi yhteensä 525 opettajaa alakoulusta, yläkoulusta ja toiselta asteelta. Tutustu tarkemmin tutkimuksen tuloksiin tässä raportissa.