Lokakuussa 2024 käynnistyvän Lukuboost-vaikuttavuuskampanjan tavoitteena on herättää erityisesti 13–25-vuotiaiden lukuintoa. Kampanjassa kannustetaan vaihtamaan vähintään vartti päivittäisestä some-ajasta lukemiseen. Osana kampanjaa toteutimme kyselytutkimuksen, jossa selvitimme opettajien ajatuksia nuorten lukutaidosta ja lukemisesta.
Lukuboost – vartissa kohti korkeampaa lukuintoa
Lukemisen merkitys nuorten oppimiselle, sosiaalisille taidoille ja mielen hyvinvoinnille on kiistaton. Lukuboost-kampanjan keskeinen tavoite on innostaa nuoria lukemaan vartti päivässä ja siten luoda heille pysyvä lukurutiini. Lukutaito on keskeinen osa nuorten oppimista ja kykyä omaksua tietoa monipuolisesti. Pelkkä tekstin lukeminen ei riitä, vaan tarvitaan taitoa sisäistää luettua syvällisemmin. Tällä on suora vaikutus myös oppimistuloksiin, sillä kyky ymmärtää lukemaansa tukee oppimista laajemmin kaikissa lukuaineissa.
Myös monilukutaito ja medialukutaito korostuvat entisestään nykymaailmassa, jossa tietoa tulvii useista lähteistä. Lukuboost-kampanjassa hyödynnetään tunteita herättävää ja vuorovaikutteista monikanavaista viestintää, joka tavoittaa nuoret ja heidän vanhempansa. Kampanjan pyrkimyksenä on vaikuttaa erityisesti nuorten asenteisiin somevaikuttajien ja somehaasteisten avulla. Tarkoin valitut vaikuttajat innostavat nuoria lukemisen parin. He tuottavat säännölliseen lukemiseen kannustavaa sisältöä, luovat kohderyhmää puhuttelevaa keskustelua ja lisäävät vuorovaikutusta.
On tärkeää, että nuoret oppivat tarkastelemaan lukemaansa kriittisesti sekä pystyvät tunnistamaan luotettavat uutislähteet ja erottelemaan faktoihin perustuvan tiedon mielipiteistä ja harhaanjohtavasta sisällöstä. Rivien välistä lukemisen taito antaa mahdollisuuden arvioida tekstin luotettavuutta ja kyseenalaistaa sen esittämiä väitteitä. Kaiken kampanjan tekemisen taustalla on ennen kaikkea halu vahvistaa nuorten sitoutuneisuutta lukemiseen.
Kysely lukemisesta yläkoulun ja lukion äidinkielen ja kirjallisuuden opettajille
Osana Lukuboost-kampanjaa toteutimme elokuussa 2024 tutkimuksen, jossa selvitettiin yläkoulun ja lukion äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien ajatuksia nuorten lukutaidosta ja lukemisesta. Tutkimus tehtiin sähköpostikyselynä, ja siihen vastasi yhteensä 230 opettajaa.
Vastausten myötä ilmeni, että nuorten lukutaidon heikkeneminen huolestuttaa opettajia. Monelle nuorelle lukeminen ei ole enää luonnollinen osa elämää. Nuoret eivät lue riittävästi, mikä heikentää lukutaidon kehittymistä. Heikko lukutaito puolestaan vähentää entisestään nuorten innostusta lukemiseen.
”Lukeminen kilpailee sellaisten aikasyöppöjen kanssa, jotka koukuttavat ja palkitsevat välittömästi. Kirjan lumo syttyy vähän hitaammin, jos ei ole tottunut lukija.”
‒ Palaute lukion opettajalta.
Opettajat ovat kuitenkin tarttuneet ongelmaan ja motivoivat nuoria lukemaan monin keinoin, esimerkiksi etsimällä jokaiselle sopivantasoista ja kiinnostavaa luettavaa sekä kertomalla omasta lukuharrastuksestaan ja lukutaidon merkityksestä. Moni kertoi myös rakentavansa mukavia lukuhetkiä, vievänsä nuoria kirjastoon sekä järjestävänsä kirjavinkkauksia, kirjailijavierailuja ja lukutempauksia.
”Haastavinta on lukuinhon kääntäminen lukuinnoksi. Pakottaminen on huono tie. Houkuttelu, kiinnostuksen herättäminen ja sopivan mittaisten ja riittävän helppojen mutta silti kiinnostavien tekstien käyttäminen on avainasemassa. Onnistuminen lukemisessa ja tehtävissä kannustaa. Jokaiselle on kirja, mutta sen löytäminen voi olla vaikeaa.”
‒ Palaute yläkoulun opettajalta.
Opettajien mielestä lukuinnon kasvattamista tukevat myös vanhempien esimerkki, laaja koulukirjaston valikoima, lukevat esikuvat sekä se, että lukemiseen olisi koulussa nykyistä enemmän aikaa. Osan mielestä lukemiseen pitäisi innostaa vahvasti jo alakoulussa.
Tukea lukuinnon kasvattamiseen
Äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksessa on tutkitusti entistä enemmän tarvetta huomioida oppijoiden erilaiset lähtökohdat ja tarpeet. Haluamme kannustaa opettajia lukuinnon kasvattamisessa tarjoamalla tehtäviä ja harjoituksia, jotka tukevat lukemista monin tavoin. Tutustu materiaaleihin tästä »
Myös Lukukeskuksen sivuille on koottu Lukuboostin hengessä oppituntivinkkejä, kirjavinkkilistoja ja muita sisältöjä, jotka auttavat innostamaan nuoria lukemaan. Löydät Lukukeskuksen vinkit täältä »
Mikä Lukuboost-kampanja?
- Kampanja starttaa Helsingin Kirjamessuilta 24.10.2024.
- Kampanjaa tukee Opetushallituksen valtakunnallinen Lukutaito-ohjelma.
- Mukana on nuoria puhuttelevia vaikuttajia.
- Kampanja huipentuu tammikuun 2025 lopussa Educa-messuille, joilla julkistetaan nuorten kanssa yhdessä toteutetut lukusuosituslistat.
- Myös Sanoma Prolla on ilo olla mukana nuorten lukuintoa positiivisella tavalla vahvistavassa kampanjassa sekä rakentamassa yhdessä lukutaitoisempaa Suomea.