3

Arviointi

Lukiolaisilla isoja eroja englannin taidoissa – näin Elements huomioi opiskelijan oman tason

Lukion englannin Elements-sarja mahdollistaa opiskelijalle yksilöllisen opinpolun. Eritasoisten opiskelijoiden opettaminen onnistuu saman sarjan materiaaleilla. Lue, miten tasoajattelu toimii käytännössä.

Sanoma Pro lukio

Suomessa lukiolaisilla on hyvät englannin kielen taidot, kun tasoa verrataan Euroopan muihin maihin. Kaikkihan nykyään osaa englantia -väite on kuitenkin virheellinen, vaikka lukion alkaessa opiskelijoilla on taustalla 7–9 vuotta englannin opiskelua peruskoulussa.

– Englanti ei ole kaikille helppoa, ja tasoerot opiskelijoiden kesken voivat olla huimia lukiovaiheessa. Näen työssäni paljon opiskelijoita, joilla englanti on vahva, mutta tukea tarvitsevia on silti paljon. Opiskelija saattaa jopa hävetä heikkoa englannin osaamistaan, kertoo Vantaalla Lumon lukiossa englantia ja saksaa opettava Hilla Hietanen.

Englanti voi olla haastavaa erityisesti opiskelijoille, jotka eivät ole opiskelleet pitkään suomalaisessa koulujärjestelmässä tai joilla on lukivaikeus.

Lukion englannin Elements-sarjassa otetaan huomioon opiskelijoiden yksilölliset tarpeet ja tavoitteet. Käytännössä yksilöllinen eteneminen ja opiskelu toteutuu tasoajattelun avulla. Jokaisessa moduulissa on kahden tasoisia tekstejä, tehtäviä ja kielioppia. Laajat teemasanastot harjoituksineen taas ovat kaikille yhteisiä, samoin Boost your learning -osiot, jotka tukevat opiskelutaitoja.

– Kattava ja monipuolinen aineisto on ollut Elementsin suunnittelun lähtökohta. Se palvelee parhaalla mahdollisella tavalla opettajaakin, koska eriyttävää materiaalia ei tarvitse etsiä sarjan ulkopuolelta. Se on valmiiksi mukana, Hietanen kertoo. Hän kuuluu Elements-sarjan tekijäryhmään.

Tasoajattelu selkeyttää tavoitteita

Elements-sarjan tasoajattelun voi toteuttaa kolmella tavalla joko opiskelijan omana polkuna, tavoitearvosanamallin kautta tai koko ryhmälle yhteisen sisällön avulla. Tapoja voi myös yhdistellä.

Oman polun suunnittelussa opiskelijat selvittävät itselleen sopivan haastavuustason. Opintojakson alussa ryhmä opiskelee yhdessä ensimmäiset tekstit, jonka jälkeen opiskelija arvioi, kumpi hänelle sopii paremmin: perustaso vai sitä haastavammat sisällöt. Opiskelu jatkuu oman polun mukaisesti Basic level- tai Next level -sisällöillä. Kieliopissa oma taso selvitetään Find your level -tehtävillä.

– Jos opiskelija kaipaa lisähaastetta teksteihin ja kielioppiin, Next level -taso on häntä varten. Oma polku antaa opiskelijalle vapautta, mutta myös vastuuta, ja edellyttää huolellista itsearviointia, Hietanen täsmentää.

Tavoitearvosanamallissa opiskelija valitsee yhden polun, jonka mukaan arvosana määräytyy. Tämän voi toteuttaa esimerkiksi niin, että arvosanoihin 5–7 pääsee perustason tekstien ja Basic level -kieliopin sisältöjä opiskelemalla. Jos opiskelija tavoittelee arvosanoja 8–10, hän opiskelee haastavampia tekstejä ja Next level -kieliopin sisältöjä. Jos taitava opiskelija haluaa tavoitella ylimpiä arvosanoja, opettaja voi lisäksi edellyttää Take the challenge -tehtävien suorittamista. Sarjan opettajan materiaaleista löytyy itsenäistä suoritusta varten valmiita tehtäväpaketteja, joita voi hyödyntää myös tavoitearvosanamallissa.

Kolmas tapa toteuttaa tasoajattelua on tarjota kaikille opiskelijoille sama tekstisisältö ryhmän keskitason mukaan. Opintojakson aikana voidaan käsitellä sekä perustasoisia että tätä haastavampia tekstejä. Erityisesti ryhmätöissä voidaan soveltaa eri tasojen tehtäviä. Sisällöissä eteneminen tapahtuu kuitenkin yhdessä.

Opiskelujen alussa kannattaa käyttää Sanoma Pron Kieliprofiilin diagnostisia tehtäviä, joilla opiskelija voi itsekin testata oman osaamistasonsa. Opintojen edetessä Test yourself -tehtävät sopivat oppimisen kehittymisen seurantaan.

Artikkeli jatkuu videon jälkeen.

Muokattavat digitaaliset materiaalit tuovat joustoa eriyttämiseen

Elements-sarjan kaikkien tekstien tehtävät lähtevät perustasolta ja vaikeutuvat hiljalleen haastavammiksi tehtäviksi.

Sarjan digitaaliset materiaalit ovat muokattavia. Opettaja voi valita mieleisensä tehtävät, tuoda omia aineistoja ja jakaa opiskelijakohtaisesti eri tehtäviä. Sujuvuutta opetukseen tuovat myös itsetarkistuvat tehtävät. Opiskelijoita motivoi vastauksista saatu välitön palaute, mikä säästää aikaa mekaaniselta tehtävien läpikäymiseltä tunnilla.

Opiskelijoiden digimateriaalit ovat helppokäyttöisiä, ja opiskelu onnistuu älypuhelimellakin. Laajan sanaston kertaaminen onnistuu kätevästi Sanastot-sovelluksella. Digikirja sisältää valmiiksi kaikki ääni- ja videotiedostot. Painetun Texts & Grammar -kirjan käyttäjät pääsevät ääni- ja videomateriaalien pariin Arttu-sovelluksen avulla.

– Kuunteleminen on monelle opiskelijalle haastavaa, ja nyt sitä voi harjoitella aiempaa helpommin myös kotona. Äänitteitä voi tarvittaessa kuunnella niin monta kertaa kuin haluaa. Tämä auttaa merkittävästi myös ylioppilaskokeeseen valmistautumisessa.

Hietanen kannustaa opiskelijoitaan hakeutumaan englannin pariin myös vapaa-ajalla:

– Yhdistä englannin kieli johonkin, mikä kiinnostaa muutenkin. Etsi esimerkiksi somesta englanninkielistä sisältöä itseäsi kiinnostavasta aiheesta tai ala kuunnella podcastia koulumatkalla tai lenkillä. Koskaan ei ole liian myöhäistä oppia kieltä, vaikka peruskoulussa olisi jäänyt vielä opittavaa.

Kenelle: Opettajat


Lue seuraavaksi

Inspiraatiota opetukseen

Elements helpottaa lukion englanninopettajien työtä: ”Nyt voin opettaa yksilöllisemmin”

Elements

Ajankohtaista

Englanti syventää luontevasti lukion eri aineiden aihepiirejä