3

Inspiraatiota opetukseen

Loistolla hyvään yo-koemenestykseen

Ensimmäiset Loisto-sarjalla opiskelleet lukiolaiset ovat nyt valmistuneet. Mistä opiskelijat ovat sarjassa pitäneet? Entä miten ylioppilaskirjoitukset ovat sujuneet?

Lukion äidinkielen ja kirjallisuuden Loisto-sarja on ollut käytössä nyt kolme vuotta. Kysyimme sarjan tekijältä ja äidinkielen ja kirjallisuuden lehtorilta Terhi Lintuselta, millaista sarjalla on ollut opettaa. Lintunen opettaa Kalevan lukiossa Tampereella.

Loiston monipuoliset tehtävät antavat valinnanvaraa

Loistossa on runsaasti tehtäviä, joita tekijäryhmä on suunnitellut huolella. Kun sarjalla on opettanut jonkin aikaa, tietää, millaisia tehtäviä on olemassa, ja osaa yhdistellä ja muokata niitä itselle sopivalla tavalla.

– Tehtävien määrä antaa mahdollisuuden valita tehtävät oman opetusryhmän mukaan. Tehtävien valintaan vaikuttaa myös se, paljonko aikaa mihinkin asiaan on käytettävissä ja millainen ryhmän taso on. Joukosta voi valita esimerkiksi keskustelutehtäviä, jos ne sopivat ryhmälle, Lintunen sanoo.

Lintunen pitää myös siitä, että tehtävissä on joustavuutta ja muunneltavuutta. Samaa tekstiä voi esimerkiksi käyttää useiden kirjallisuuden käsitteiden havainnollistamiseen.

Digikirjan tehtävänanto-toiminto helpottaa tuntien suunnittelua

Lintunen vinkkaa hyödyntämään tehtäväkirjojen tehtävänanto-ominaisuutta ja Loiston Käsikirjaa oman opetuksen suunnittelun tukena.

– Tehtäväkirjoissa tehtävänanto-valikko on tosi hyvä. Käytän sitä tunnin jäsentelyn välineenä. Laitan sinne itselleni muistilistalle, mitä tehtäviä tehdään ja missä järjestyksessä, Lintunen kertoo.

Hän käyttää myös Loiston Käsikirjaa selkänojana opetukselle. Esimerkiksi kirjallisuushistorian jakso on sellainen, että jos antaa opiskeltavaksi tietyt luvut, voi luottaa siihen, että sen jälkeen opiskelijoilla on tärkeimmät asiat hallussa.

Yo-tulokset olivat paremmat kuin moneen vuoteen

Lintunen kertoo ilahtuneensa, että tänä keväänä hänen opiskelijoillaan oli paremmat ylioppilaskoetulokset kuin moneen vuoteen.

– Epäilen, että oma opetustyylini tuskin on paljon muuttunut. Loiston avulla opiskelijoiden perustaidot ovat vahvistuneet ja peruskäsitteet ovat olleet hyvin hallussa. Myös kontekstuaalinen ja kriittinen lukutaito näyttää vahvistuneen, Lintunen iloitsee.

Hän kertoo, että kontekstuaalisen lukemisen taito näkyy jo toisen vuosikurssin opiskelijoilla.

–  Tekstiä lukiessa voi tulla vääriäkin tulkintoja, mutta ylätaso ja käsitteiden hallinta on hallussa. Osataan esimerkiksi yhdistää realismin tyylikausipiirteet saman ajan yhteiskunnan kehitykseen, Lintunen kertoo.

Lintunen kertoo käyttävänsä paljon aikaa siihen, että perustelee opiskelijoille, miksi tiettyjä asioita harjoitellaan.

– On hyvä, että voi kertoa, mitä taitoa milläkin tehtävällä harjoitellaan. Opiskelijaa motivoi tietää, miksi tehtäviä tehdään. Loiston tehtävistä näkee minusta helposti, mitä niillä tavoitellaan. Oppimateriaaliin on valittu myös sellaisia tekstejä, joilla voi konkreettisin esimerkein tuoda tietyn kontekstin, kuten vaikkapa postmodernismin piirteet, kirkkaasti esiin, mikä selvästi sytyttää lamppuja opiskelijoissa, Lintunen kuvaa.

Lukuaikataulu auttoi yo-kokeisiin valmistautumisessa

Lintunen kertoo painottaneensa opiskelijoille käsikirjan lukemista ylioppilaskokeita varten, ja neuvosta oli selvästi otettu vaari.

– Tein opiskelijoille päiväkohtaisen lukuaikataulun, jossa oli myös ehdotukset tehtävistä, joita voisi tehdä. Opiskelijan voi olla vaikea itse hahmottaa, mitä kaikkea kannattaa kerrata. Tämä lukuaikataulu tulee myös syksyllä Loiston opettajan digimateriaaliin, Lintunen vinkkaa.

Käsikirjan lukeminen näkyi esimerkiksi siinä, että lukutaidon kokeessa kaunokirjallisuuden analyysiin, esimerkiksi kerronnan rakentumiseen, liittyvät asiat olivat opiskelijoilla hyvin hallussa. Lintusen koulussa kirjoitustaidon tulokset olivat myös hyvät, ja Loistossa onkin paljon tehtäviä kirjoitustaidon kehittämiseen.

– Moni opiskelija on kertonut, että on tullut paljon varmemmaksi kirjoittajaksi, kun on saanut harjoitella riittävästi, Lintunen kertoo.

Lintunen kannustaa tekemään opetuksestaan oman näköistä – Loiston oppimateriaalit ovat hyvin räätälöitävissä.

– Kannattaa kokeilla rohkeasti erilaisia tehtäviä. Kun kokeilee, hoksaa, miksi se tehtävä on otettu mukaan, Lintunen lupaa.

Kenelle: Opettajat


Lue seuraavaksi

Inspiraatiota opetukseen

S2-opiskelijoita entistä enemmän lukiossa – Loisto vastaa lisääntyneeseen materiaalitarpeeseen

Opevinkit lukioon

Opetusvinkki: Pohdi itseäsi kirjallisuuden lukijana ja kokijana

Opiskeluvinkit

Näin valmistaudut luku- ja kirjoitustaidon ylioppilaskokeisiin