3

Motivointi

Laskupolku tuo tehtäväpolut ensimmäistä kertaa alakoulun matematiikkaan

Laskupolku on uusi, innostava alakoulun matematiikan oppimateriaali, jossa eriyttäminen on ensimmäistä kertaa huomioitu täysin uudella tavalla.

– Ensimmäiselle luokalle tullessaan oppilaat ovat lähtökohtaisesti innoissaan matematiikasta. Mutta jos oppilas ei saa tehtävistä onnistumisen kokemuksia, kiinnostus matematiikkaan voi hiipua, kertoo luokanlehtori Heli Rantamäki.

Rantamäellä on pitkä ura erityisesti alkuopetuksen luokanopettajana ja erityisopettajana sekä tulevien luokanopettajien opetusharjoittelujen ohjaajana. Tällä hetkellä hän toimii Tampereen yliopiston normaalikoulussa 1.–2. luokkien opettajana ja on alakoulun uuden matematiikan Laskupolku-sarjan tekijä.

– Laskupolku-sarjassa olemme löytäneet ratkaisun siihen, että oppilas ei jää matematiikan oppimisessa yksin.

Laskupolku tarjoaa onnistumisen mahdollisuuksia kaikille

Laskupolku-sarjaan on sisäänrakennettu kahdentasoiset tehtäväpolut, joiden avulla oppilas voi harjoitella perustason tai haastavampien tehtävien parissa. Selkeästi merkittyjen laskupolkujen käyttö on helppoa. Oppilas löytää itselleen sopivat harjoitukset myös ilman opettajan ohjausta, jolloin opettajalla säästyy aikaa itse opettamiseen.

Uutuussarjassa jokainen jakso alkaa Lämmitellään-luvulla, jossa kerrataan aikaisemmin opitut asiat ja tutustutaan tulevan jakson asioihin.

– Opettajalla on mahdollisuus saada heti jakson alussa selville, jos oppilas tarvitsee ennakoivaa tukiopetusta pohjataitoihin liittyen tai vastavuoroisesti haastavampia tehtäviä.

Jokaisen luvun perusaukeaman jälkeen oppilaat tekevät itsearvioinnin, jossa he hahmottavat, miten uuden asian opettelu sujui. Tämän jälkeen oppilas valitsee tehtäväpolun joko itsenäisesti tai opettajan avustuksella.

Varsinaiset tehtäväpolut löytyvät oppikirjasta luvun toiselta aukeamalta. Tassu-kuvakkeella merkityllä tehtäväpolulla on perustason tehtäviä, ja pilvi-kuvakkeen tehtäväpolku tarjoaa oppilaalle haastavampia harjoituksia.

Molemmilla poluilla vierekkäisiin tehtäviin on samanlainen ohjeistus, mutta tassupolulla tehtävään on liitetty enemmän kuvatukea. Haastavammalla pilvipolulla toimitaan puhtaasti matematiikan symbolien avulla.

– Poluissa tärkein ajatus on se, että oppilas pääsee harjoittelemaan juuri oman oppimisensa kannalta tärkeitä ja oleellisia asioita, Rantamäki tiivistää.

Opettajalla valinnanvapaus tehtäväpolkujen hyödyntämiseen

Laskupolku tarjoaa opettajalle ennen kaikkea erilaisia ratkaisuja, joista hän voi valita omaan opetustyyliinsä sopivan tavan.

– Laskupolku ei ohjaa opettajaa tiettyyn tapaan opettaa. Eriyttäviä polkuja voi käyttää myös soveltaen. Toivonkin, että polkuja käytetään joustavasti, eikä oppilaita jaotella suoraan tassu- tai pilviryhmiin. Jokaisen luvun jälkeen oppilaalla tulee olla mahdollisuus miettiä polkuvalintansa uudelleen, Rantamäki kertoo.

Visuaalisesta digiopetusmateriaalista löytyy runsaasti tehtäviä yhdessä oppimiseen, keskustelemiseen ja tutkimiseen. Myös toiminnallisiin tehtäviin on luotu eriyttävät mahdollisuudet.

– Yksilölliseen oppimiseen suunniteltujen tehtäväpolkujen lisäksi opetusmateriaalia löytyy myös yhdessä oppimiseen, sillä matematiikassa vertaisoppiminen ja sanoittaminen on tärkeää.

Yhteiseen keskusteluun virittävät muun muassa jaksojen ja lukujen aloituskuvat sekä digiopetusmateriaalista löytyvät animaatiot, joissa Laskupolku-sarjan hahmot kutsuvat oppilaat tutkivaan ja toiminnalliseen seikkailuun.

– Odotan itse jo innolla yhteisiä keskusteluja kuvien ja animaatioiden pohjalta. Mielestäni matematiikassa on parasta, kun saa luokan keskustelemaan ja pohtimaan yhdessä. Se on hyvän tunnin merkki.

Vaikka Laskupolussa on jo valmiina kahdelle tasolle eriyttävät tehtäväpolut, löytyy tuoteperheestä lisäksi perustasosta helpotetut Oma-kirjat sekä kahdentasoiset monisteet. Tukiopetusmoniste on helpotettu versio perustason tehtävistä, ja ylöspäin eriyttävässä monisteessa on vielä pilvipolkuakin soveltavampia ongelmanratkaisutehtäviä.

Laskupolulla oppilas saa harjoitella itselleen tärkeitä taitoja

Ohjatessaan opettajaopiskelijoita Rantamäki neuvoo heitä olemaan kiinnostuneita oppilaan itse tekemistä matemaattisista havainnoista.

– Eriyttämisessä tulee muistaa, että matematiikka on kumuloituva aine ja osaaminen rakentuu edellisten taitojen päälle. Opettajalla tulee olla herkkyyttä havaita, mitkä ovat oppilaan taidot kyseisellä hetkellä. Ja siihen Laskupolku tarjoaa avun, Rantamäki kertoo ja jatkaa:

– Laskupolku tarjoaa todella paljon monipuolista matematiikan harjoittelua ja valtavasti erityyppisiä tehtäviä. Uskon, että Laskupolun avulla matematiikkaa oppii hyvin ja että sarja myös innostaa matemaattiseen ajatteluun!

Kenelle: Opettajat


Lue seuraavaksi

Arviointi

Laskupolku-sarjassa matematiikan arviointi on monipuolista ja kannustavaa

Laskupolku

Tekijämme

Tutustu Laskupolku-sarjan tekijäryhmään