3

Arviointi

Laskupolku-sarjassa matematiikan arviointi on monipuolista ja kannustavaa

Laskupolku-sarja tarjoaa opettajalle runsaasti työvälineitä arvioinnin tueksi. Oppilaan ikätasoinen itsearviointi on myös isossa roolissa uudessa matematiikan oppimateriaalissa.

Matematiikan arvioinnin tavoitteena on ohjata opiskelua ja kannustaa oppilasta. Alakoulun matematiikan Laskupolku-sarjassa oppilaiden jatkuvan oppimisen ja työskentelytaitojen arviointi on tehty näkyväksi.

– Kuten opetussuunnitelmassakin kehotetaan, matematiikan arvioinnin tulee olla monipuolista. Laadukas oppimateriaali tarjoaa oppilaalle mahdollisuuden lähestyä matematiikan osa-alueita eri tavoilla. Hyödyntämällä erilaisia lähestymistapoja opettaja saa laajan näkemyksen oppilaan taidoista ja voi arvioida oppilasta monipuolisesti, kertoo Laskupolku-sarjan tekijäryhmään kuuluva aineenopettaja Helena Leppänen.

Leppänen opettaa Rovaniemellä Lapin yliopiston harjoittelukoulussa matematiikkaa, kemiaa ja fysiikkaa.

Arvioinnin havainnointia jokaisella oppitunnilla

Laskupolku on ensimmäinen alakoulun matematiikan oppimateriaali, jossa tehtäväpolut ovat mukana oppilaan painetussa kirjassa. Sarjan jokaisessa luvussa on ensimmäisen aukeaman lopussa itsearviointielementti, jonka avulla oppilas voi arvioida osaamistaan kyseisen luvun sisältöjen parissa. Miten meni? -mittarin perusteella oppilas voi valita joko itse tai opettajan ohjaamana seuraavaksi harjoiteltavan tehtäväpolun haastavuustason.

Oppimateriaalissa jokaiseen jaksoon sisältyy kolmannesta luokasta alkaen lähtötasotesti. Väliarviointi ja lopputesti ovat jaksoissa mukana jo ensimmäisellä luokalla.

Jaksot aloittavissa Lämmitellään-osioissa kerrataan jakson teemaa aikaisempien oppien pohjalta. Jakson keski- ja loppuvaiheen Treenataan-osiossa havainnoidaan, mitä oppilas on siihen mennessä oppinut jakson asioista ja miten jakson työskentelyn tavoitteet ovat siihen mennessä toteutuneet oppilaan kohdalla.

– Jakson päättävä Kuntotesti toimii hyvänä harjoitteluna jakson koetta varten, ja se antaa myös opettajalle kuvan siitä, miten välttämättömimmät sisältötavoitteet hallitaan ennen varsinaista koetta. Kuntotestin pohjalta oppilaiden on mahdollista tehdä vielä lisää harjoituksia jakson aiheeseen liittyen esimerkiksi monisteisteiden avulla tai käyttämällä Bingeliä, jossa tehtävät tarkistuvat automaattisesti, Leppänen vinkkaa.

Laskupolkuun kuuluu muokattavat kokeet kolmelle eri tasolle. Perustason kokeen lisäksi opettajalle on valmiina alas- ja ylöspäin eriyttävät kokeet. Lisäksi toiminnallisia kokeita on kehitetty entistä joustavammin hyödynnettäviksi.

Laskupolku-sarjan digiopetusmateriaalista löytyy opettajalle ohjeita ja vinkkejä asioihin, joihin kannattaa kiinnittää huomiota oppilaiden osaamisen ja arvioinnin näkökulmasta. Jokaisessa luvussa on selkeät opiskelu- ja harjoittelutavoitteet, joiden avulla opettajan on helppo keskittyä opettamisessa ja arvioinnissa olennaiseen. Digiopetusmateriaalissa luvun tavoitteet tehdään näkyviksi myös oppilaalle. Ne voidaan aina tunnin alussa katsoa yhteisesti läpi.

Monipuolinen arviointi edistää oppimista

Monipuolisen arvioinnin tueksi Laskupolusta löytyy runsaasti valmiita toiminnallisia tehtäviä, joissa oppilasta kannustetaan pohtimaan asioita ääneen.

– Toiminnallisten tehtävien kautta opettaja pääsee havainnoimaan oppilaiden vuorovaikutusta ja puhetta matematiikasta. Lisäksi toiminnalliset tehtävät mahdollistavat matematiikan syvällisemmän ymmärtämisen. Arvioinnin näkökulmasta on tärkeää, että opettaja pääsee myös tällä tavalla ohjaamaan ja tarkkailemaan ratkaisujen sanoittamista ja päättelykykyä.

Uuden asian opetustuokioihin virittävät animaatiovideot ohjaavat tutkimalla oppimiseen. Videot kannustavat oppilasta kokeilemaan, tuottamaan matematiikkapuhetta ja testaamaan loogista päättelykykyään.

Työskentelytaitojen oppiminen on Laskupolussa näkyvää. Jokaisen jakson alussa oppilaalla on valittavanaan tavoite työskentelytaitojen kehittämiseksi. Työskentelytaitojen tavoitteet on suhteutettu ikätasoon: alkuopetuksessa oppilaalle on annettu valmiiksi yksi tavoite, ja kolmannesta luokasta alkaen oppilas valitsee yhden kolmesta vaihtoehdosta. Jakson aikana oppilas arvioi, miten oma työskentelytavoite on toteutunut.

– Tavoite voi olla esimerkiksi ”kuuntelen ohjeet tarkasti ja ryhdyn heti työhön”, ”osallistun rohkeasti yhteiseen keskusteluun” tai ”merkitsen kotitehtävät selkeästi muistiin”.

Opettajan on helppo ottaa Laskupolun arviointiratkaisut käyttöön, sillä niitä on mukana oppikirjassa selkeästi ja loogisena kokonaisuutena. Oppikirjan lisäksi arviointiin liittyvää materiaalia löytyy digiopetusmateriaalista ja monitasoisten monisteiden muodossa.

Arvioinnissa tärkeintä on oppilaan kohtaaminen ja vuorovaikutus

Matematiikan arvioinnissa oppilastuntemus on tärkeää.

– Koska matematiikka on kumulatiivista, myös arvioinnin on oltava rakentavaa ja kannustavaa. Oppilaan pitää tietää kehittymiskohteensa, jotta hän voi hahmottaa, missä menee hyvin ja mihin on keskityttävä. Laskupolku-sarjassa oppilasta ohjataan arvioimaan ja tiedostamaan vahvuuksiaan.

– Oppilaalle tulee antaa rakentavaa palautetta koko oppimisen ajan – myös summatiivisten kokeiden yhteydessä. On tärkeää huomioida, että matematiikkakin on joustavaa, ja kannustaa oppilaita keskustelevaan ilmapiiriin. Mitä pidemmälle opinnoissa edetään, sitä useammin ongelmiin löytyy useampia oikeita ratkaisuvaihtoehtoja, Leppänen summaa.

Kenelle: Opettajat


Lue seuraavaksi

Motivointi

Laskupolku tuo tehtäväpolut ensimmäistä kertaa alakoulun matematiikkaan

Laskupolku

Tekijämme

Tutustu Laskupolku-sarjan tekijäryhmään