Laskukulman avulla yläkoululainen voi kerrata matematiikan peruslaskutaitoja juuri hänelle tarpeellisissa asioissa. Laskukulman adaptiiviset digiharjoitukset ohjaavat oppilasta laskutoimituksen välivaiheissa, eikä tekeminen lopu kesken.
Matematiikanopettajien kanssa käydyistä keskusteluista käy toistuvasti ilmi, että opetusryhmät ovat heterogeenisempiä kuin koskaan aiemmin. Opetusryhmässä saattaa olla oppilaita, joilla on selkeitä puutteita peruslaskutaidoissa ja aiempien vuosiluokkien asioissa.
Tämä hankaloittaa tai jopa estää uuden asian oppimisen. Vaikutusta on myös motivaatioon matematiikan opiskelua kohtaan, sillä uuden asian opettelu voi tuntua oppilaasta turhauttavalta.
Peruslaskutaitojen harjoitteluun ja kertaamiseen on nyt julkaistu oma oppimateriaali – Laskukulma.
Laskukulman avulla oppilas voi kerrata ja harjoitella matematiikan perusteita. Materiaali sisältää peruslaskutoimituksia luonnollisilla luvuilla sekä kokonais-, murto- ja desimaaliluvuilla, mittayksiköitä ja niiden muunnoksia, yhtälöiden ratkaisemista, potenssi- ja neliöjuurilaskuja sekä polynomien laskutoimituksia.
Laskukulmasta on tarjolla sekä painettu vihko että digiharjoitukset. Digiharjoituksissa hyödynnämme ensimmäistä kertaa uutta tekniikkaa. Kampuksen Ohjaamossa opettaja, erityisopettaja ja oppilas itse pystyvät seuraamaan edistymistä.
Kolme syytä valita Laskukulman digiharjoitukset
- Digiharjoitukset voi tehdä uudelleen ja uudelleen. Laskukulmassa hyödyntämämme tekniikka generoi uudet lukuarvot jokaiseen tehtävään. Vaikka opeteltava asia pysyisi samana, oppilas voi harjoitella yhtä osa-aluetta uusilla luvuilla, kunnes harjoiteltava asia alkaa tuntua selkeämmältä. Tekeminen ei siis lopu tekemällä.
- Digiharjoitukset lasketaan vaiheittain. Digiharjoittelussa oppilas saa palautetta jo laskutoimituksen välivaiheista, ei pelkästään lopputuloksesta. Oppilas saa myös korjaavaa palautetta tyypillisimmistä virheistä. Digiharjoitukset kannustavat onnistumisissa.
- Digiharjoitukset mukautuvat oppilaan tasoon. Laskukulman digiharjoitukset ovat adaptiivisia eli tehtävien haastavuus mukautuu oppilaan taitotasoon edellisten suoritusten perusteella. Jos harjoittelu sujuu, oppilas saa lisää haastetta. Jos taas kertaamista on hyvä jatkaa, oppilas pysyy samalla tasolla tai saa helpompia tehtäviä. Näin jokainen oppilas saa onnistumisen kokemuksia.
Tutustu Laskukulman painettuun harjoitusvihkoon ja digiharjoituksiin verkkokaupassamme.