3

Digitaalisuus opiskelussa

Lähihoidon opettaja innostui Kampuksesta – digikirjan käyttö on helppoa ja selkeää

Digitaaliset oppimateriaalit tuovat joustoa ammatilliseen opetukseen. Haastattelimme lähihoidon opettaja Laura Vilkkiä digikirjan käyttökokemuksista.

Valmiit oppimateriaalit tuovat sujuvuutta ammatillisen työn opetukseen. Kampuksesta löytyvät digitaaliset oppimateriaalit tekevät opetuksen suunnittelusta, tuntityöskentelystä ja oppimisen seuraamisesta entistä helpompaa.

Yksi digitaalisiin materiaaleihin mieltynyt opettaja on Laura Vilkki.

– Digikirjan käyttäminen opetuksessa on ollut positiivinen kokemus. Materiaalin sai haltuun nopeasti, ja Kampus-palvelu on käyttäjäystävällinen. Mitä tutummaksi sisällöt tulevat itselle, sitä helpommaksi myös Kampuksen käyttö tulee.

Tällä hetkellä Vilkki opettaa Omniassa yhteiskunnallisia aineita lähihoitajaopiskelijoille, ja ennen koulutusalalle siirtymistä hän teki monipuolisen uran lasten, nuorten ja vammaisten sosiaalipalveluiden parissa.

Vilkin mielestä hyvä digiopetusmateriaali on helppokäyttöinen ja selkeä, ja yhdistelee mielenkiintoisella tavalla videoita ja artikkeleita käsiteltävään asiaan. Sellaiseksi hän mieltää Kasvun ja osallisuuden edistäminen -oppimateriaalin, josta hänellä on kokemusta erityisesti digitaalisena versiona.

Digikirja säästää aikaa yksilölliseen opetukseen

Digikirjan monipuoliset sisällöt saavat kiitosta Vilkiltä. Aiheisiin liittyy kattavasti videoita, animaatioita ja pelejä, joiden pohjalta voi jatkaa keskustelua ja aiheen pohtimista pienemmissä opiskelijaryhmissä.

Erityisen hyvä toiminto hänen mielestään ovat itsetarkistuvat tehtävät.

– Itsetarkistuvat tehtävät säästävät opettajan aikaa itse opetukseen ja edistävät opetuksen tasalaatuisuutta opettajien kesken.

Hän on tyytyväinen myös Kampuksen Ohjaamoon, jossa opettaja ja opiskelija voivat reaaliaikaisesti seurata opiskelun edistymistä. Ohjaamon värikoodit havainnollistavat nopeasti, miten ryhmä edistyy: miten paljon tehtäviä opiskelijat ovat tehneet ja miten he ovat tehtävistä suoriutuneet. Ohjaamossa voi myös asettaa rajan sille, kuinka paljon vastauksista tulee olla oikein hyväksytyn suorituksen saamiseksi.

– Ohjaamosta saa helposti tiedon, jos joku ei saa suoritettua tehtävää samassa ajassa kuin muut. Tällaisessa tapauksessa voin käydä asiaa tarkemmin läpi kyseisen opiskelijan kanssa.

Vilkin opettamat nuoret suhtautuvat digikirjaan positiivisesti ja ovat sen käytössä taitavia.

– Oppimateriaalin käyttö tuo ryhtiä ammatilliseen opiskeluun. Digi kasvattaa myös opiskelumotivaatiota, kun oppimisen tulokset ovat konkreettisesti nähtävissä, Vilkki kertoo.

Digikirja sujuvoittaa myös S2-opiskelijoiden opettamista ja opiskelua. Kampuksen kuunteluominaisuus ja helppokäyttöinen käännöstyökalu tuovat vieraskieliselle opiskelijalle nopean avun vaikeiden tekstikohtien ymmärtämiseen. Käännöstyökalu helpottaa myös opettajan työtä, koska opiskelija voi sen avulla aiempaa itsenäisemmin selvittää epäselviä termejä.

Digikirjassa ei ollutkaan mitään pelättävää

Kun Vilkki valmistautuu opetukseen, hän käy digikirjan aineistoja läpi, valitsee tehtävät ja liittää tarvittaessa omia sisältöjä mukaan.

Hänelle on muodostunut tapa luoda jokaiselle ryhmälle oma digikirja Kampukseen, jolloin hän voi ryhmän edistymisen mukaan piilottaa tai lisätä osioita. Näin opiskelijaa eivät häiritse ne asiat, joita ei ole vielä käsitelty.

Vilkki kannustaa kollegoitaan digikirjan pariin, jos siihen tarjoutuu mahdollisuus.

– Käyttöönotto jännitti itseäni aluksi, kun oppimateriaalin lisäksi myös opetettava ryhmä oli uusi. Mutta helppohan digikirjaa on lopulta käyttää. Kampus on hyvä työkalu, ja käytän sitä mielelläni jatkossakin.

 


Kokeile demoja ja katso esittely lähihoidon uutuuksista

Voi tutustua Kampuksen demoaineistoissa Kasvun ja osallisuuden edistäminen- ja Sydän paikallaan -digikirjoihin. Löydät demot Näyteaineistot-kohdasta. Pääset kokeilemaan demoja, kun kirjaudut Kampukseen. Jos et ole vielä digipalveluidemme käyttäjä, voit rekisteröityä tästä.

Kenelle: Opettajat


Lue seuraavaksi

Lähihoito

Digitaalisuus opiskelussa

Kampus tuo uusia ulottuvuuksia myös ammatilliseen opetukseen

Ajankohtaista

Mikä avuksi ammatillisen koulutuksen haasteisiin? Terveydenhuollon lehtori kertoo vinkkinsä