Psykologian opettaja Minka Kallio on ollut jo pitkään huolissaan lukiolaisten kokemasta koulustressistä. Vuosi sitten hän keksi yllättävän tavan lievittää opiskelijoidensa uupumusta – koulukoira Woiton.
Sibelius-lukiossa psykologiaa opettava Minka Kallio on koiraihminen. Etsiessään perheelleen lemmikkiä hän sai idean koirasta, josta olisi hyötyä ja iloa muillekin.
– Luin tutkimuksia koulukoirista opetuksen tukena, ja aloin miettimään koiran käyttömahdollisuutta työssäni, hän kertoo.
Kallio löysi tarkoitukseen sopivan koirarodun, labradoodlen. Se on Australiasta lähtöisin oleva rotu, joka on jalostettu erityisesti allergikoille soveltuvaksi avustaja- ja terapiakoiraksi. Kun sopiva pentu löytyi, se sai nimekseen Woitto. Kallio alkoi kouluttaa sitä, ja nyt Woitto on suorittanut Koirat kasvatus- ja kuntoutustyössä ry:n soveltuvuuskokeen.
– Woitolla on mitä parhaimmat lähtökohdat koira-avusteiseen työskentelyyn. Se on peruspersoonallisuudeltaan iloinen, avoin, rauhallinen, oppivainen ja ihmisrakas – lähtökohtaisesti Woitto rakastaa kaikkia, Kallio kuvailee.
Koiran läsnäolo vähentää stressihormonin määrää
Sibelius-lukiossa koirakoulutoiminnan tavoitteena on tukea nuorten psyykkistä hyvinvointia ja vähentää stressiä. Koiran läsnäolo lisää koulupäivään ilon hetkiä ja antaa motivaatiota uusien asioiden oppimiseen. Se voi myös parantaa opiskelijoiden tarkkaavaisuutta ja keskittymiskykyä.
– Tutkimusten mukaan koiran läsnäolo ja koskettaminen vapauttaa oksitosiinia, mielihyvähormonia, ja vähentää kortisolia, stressihormonia. Jo siis pelkkä koiran läsnäolokin luokassa rauhoittaa. Tällä kaikella on tietenkin myönteinen vaikutus oppimiseen ja muistiin, Kallio sanoo.
Koulukoira on työkoira, joka toimii tavoitteellisesti ja suunnitelman mukaan opettajan ohjauksessa. Woitto työskentelee psykologian luokassa eikä vietä aikaansa yleisissä tiloissa. Jokaisen kurssin alussa opiskelijoilta kysytään mahdollisista koira-allergioista ja halukkuudesta ottaa Woitto mukaan tunnille.
– Ja kaikki ovat halunneet! Kallio iloitsee. Woitto haluaisi lähteä kouluun joka päivä, mutta muutama pakollinen vapaapäivä on silläkin oltava.
Kukaan koirille allergisista opiskelijoista ei ole saanut reaktioita, ja jos opiskelija on kovin allerginen, hän ei koske Woittoon. Heti Woiton koulu-uran alussa lääkäri Anna Kivi kävi tutustumassa oppituntiin. Kiven mukaan eläinpölystä tulee harvoin vakavia allergisia reaktioita lukioikäiselle.
– Kysyn myös koirapelosta heti kurssin alussa, Kallio sanoo. – Mikäli joku opiskelija ilmoittaisi pelkäävänsä koiria, Woitto ei tulisi kurssille.
Koulukoira opettaa tunnetaitoja huomaamatta
Lukukauden alussa rehtori lähettää kaikille vanhemmille tiedotteen koirakoulutoiminnan periaatteista ja tavoitteista Sibelius-lukiossa.
– Vanhemmilta on tullut vain ja ainoastaan hyvää palautetta Woiton työskentelystä, Kallio kertoo.
Koira opettaa taitavasti ja vaivattomasti opiskelijoille tunnetaitoja, empaattisuutta ja heikommasta välittämistä sekä kaikkien elävien olentojen kunnioittamista.
– Opiskelijan ja Woiton kohtaaminen on aina lempeää katseltavaa. Siinä on läsnä vain hyvä – molemminpuolinen lämpö, empatia ja kunnioitus. Katseet kohtaavat, Woitto kellistää selälleen, paljastaa vatsansa, ja opiskelija alkaa rapsutella Woittoa. Tuossa hetkessä on kaikki maailmassa hyvin, Kallio kuvailee.
Jos koulukoiran hankkiminen kiinnostaa, Kallio kehottaa ottamaan hyvin selvää rodun luonneominaisuuksista. Mikä tahansa koira ei sovellu koira-avusteiseen työskentelyyn. Koiran täytyy nauttia sosiaalisesta kanssakäymisestä ja ottaa kontaktia ihmiseen. Sen pitää olla rohkea ja avoin sekä sietää kosketusta. Se ei saa olla levoton eikä haukkuherkkä.
– Ennen kaikkea koiralla pitää olla rautaiset hermot ja hyvä stressinsietokyky, Kallio tiivistää.
Opiskelijoiden palautteita Woitosta
- ”Ystäväni, jolla on masennus, on myös saanut apua, kun hän on tullut välitunneilla rapsuttelemaan Woittoa.”
- ”Olin yhtenä päivänä todella ahdistunut ja kun kuljin hypärilläni psykologian luokan ohi, Woitto katseli minua. Sen sijaan, että menin vessaan itkemään, jäin rapsuttelemaan Woittoa. Se rauhoitti.”
- ”Koulu ei olisi enää sama koulu ilman Woittoa. Jo olemassaolollaan koira on luonut kouluun tunnelman, jota ei pysty sanoin kuvailemaan.”
- ”Melkoinen zen-koira.”
- ”Tuntuu joskus, että Woitolla on parempi tilannetaju kuin monilla ihmisillä.”
- ”Woitto hauskalla tavalla lisää yhteisöllisyyttä meidän opiskelijoiden keskuudessa, sillä sitä rapsuttaessa on luontevaa jutella vaikka tuntemattomammankin kanssa.”