3

Tulevaisuuden taidot

Kielikopla tuo laaja-alaiset taidot näkyväksi myös oppilaalle

Kielikoplassa oppilaalla on käytössä harjoituskirja ja uudenlainen käsikirja. Käsikirja koostuu luku-, opiskelu- ja vuorovaikutustaitojen osuuksista. Sarja tarjoaa materiaalia myös ajattelun taitojen harjoitteluun.

Kielikopla on uudenlainen suomen kielen ja kirjallisuuden sarja luokille 3–6. Tekijäryhmään kuuluva luokanopettaja Matti Ryhänen kertoo, että Kielikoplassa on raikkaasti huomioitu se, mitä taitoja oppilaat mahdollisesti tulevaisuudessaan tarvitsevat.

– Kielikopla tiedostaa perinteet, mutta ei kulje perinne edellä. Olemme tehneet uudenlaisia ratkaisuja Kielikoplan sisällössä erityisesti laaja-alaisten taitojen osalta, jotta ne on helppo tuoda opetukseen mukaan aiempaa systemaattisemmin.

Kielikopla on suomen kielen ja kirjallisuuden oppimateriaali, jossa laaja-alaiset taidot on nostettu näkyvään rooliin. Sarjassa on mukana niin vuorovaikutustaitojen, opiskelutaitojen, ajattelun taitojen kuin oppimaan oppimisen taitojen harjoittelua.

Uudenlainen käsikirja tutustuttaa laaja-alaisiin taitoihin

Kielikopla-sarjassa oppilaan materiaaleja ovat harjoituskirja ja käsikirja. Sisältöjen jako harjoitus- ja käsikirjaan on tehty opettajille suunnatun laajan kyselyn esiintuomien toiveiden pohjalta.

Harjoituskirjassa harjoitellaan kielitietoa, oikeinkirjoitusta ja kirjoittamista sekä tutustutaan erilaisiin tekstilajeihin. Lisäksi mukana on johdonmukaisesti myös tavoitteiden asettamista ja itsearviointia. Opetusta helpottavat myös harjoituskirjassa olevat valmiit kotitehtäväehdotukset.

Kielikoplan käsikirja puolestaan opastaa luku-, opiskelu- ja vuorovaikutustaitojen pariin. Se sisältää myös materiaalia ajattelun taitojen systemaattiseen harjoitteluun. Lukutaidon osuudessa tutustutaan eri tekstilajeihin autenttisten kirjallisuuskatkelmien kautta.

Opiskelu- ja vuorovaikutustaitojen luvut sisältävät sekä yhdessä että itsenäisesti tehtäviä harjoituksia, ja niiden teoriaosuuksiin voi palata missä vaiheessa lukuvuotta tahansa. Käsikirjassa on myös lukupiiri- ja lukustrategiaohjeita sekä vaiheistettuja isompia projekteja, joita opettaja voi hyödyntää oppilasryhmälleen sopivalla tavalla ja sopivassa ajankohdassa.

Käsikirjan loppuun on kerätty omaksi osiokseen kaikki harjoituskirjan oikeinkirjoituksen, kielitiedon ja tekstitaitojen opetusruudut. Tämä tuo opettajalle vapautta käsikirjankin käyttöön. Opetuksessa voi halutessaan edetä joustavasti oman opetustyylin ja oppilasryhmän tarpeiden mukaan.

Kielikoplan keskiössä on myös lukemaan innostaminen ja lukukokemuksen jakaminen. Materiaalin avulla oppilaat oivaltavat, että lukeminen on houkuttelevaa, kun sen tekee yhdessä.

– Nykyään puhutaan paljon lukutaidon merkityksestä, ja käsikirja on suunniteltu sen kehittymisen tueksi. Käsikirjaan on valittu laadukkaat ja autenttiset tekstit, joissa on huomioitu oppilaiden ikätaso, Ryhänen sanoo.

Kielikopla ohjaa yksin puurtamisesta yhdessä tekemiseen

Ryhänen muistuttaa, että oppilailla oman oppimisen suunnittelun taidot voivat olla vielä kehittymässä. Kielikoplassa oppilaalle tehdään näkyväksi se, miten oppimista ja esimerkiksi läksyjen tekemistä tai kokeisiin kertaamista kannattaa suunnitella ja toteuttaa.

– Mitä aikaisemmin oppilas muodostaa näihin omat rutiininsa, sitä suurempi apu siitä on hänen omalle oppimiselleen, Ryhänen kertoo.

– Tämä helpottaa myös opettajaa eriyttämisessä. Mitä vahvemmat oppilaan oman oppimisen omistajuuden taidot ovat, sitä paremmin hänen on mahdollista saada omia tarpeita vastaavaa opetusta ja harjoitusta.

Käsikirjan jokaisen osion alussa on aloitusaukeama, jossa virittäydytään osion aiheeseen ja uutena elementtinä harjoitellaan ajattelun taitoja. Ajattelun taitojen sivut on helppo ottaa mukaan opetukseen, ja käsikirjassa ne sulautuvat luonteviksi osiksi äidinkielen ja kirjallisuuden oppiainetta.

– Ajattelun taitojen tehtävät aloitetaan aina toistuvalla vireysviuhkatehtävällä, jossa lähdetään liikkeelle oman vireystilan tunnistamisesta ja sopivaan opiskeluvireeseen pääsemisestä.

Vireysviuhkaa voi hyödyntää vaikka jokaisen oppitunnin alussa, sillä se löytyy myös opettajan digiopetusmateriaalista, Ryhänen vinkkaa.

Kielikopla auttaa opettajaa rakentamaan vahvan oppijoiden yhteisön

Kielikopla helpottaa laaja-alaisten taitojen opettamista, sillä ne on sisällytetty oppimateriaaliin myös omina opeteltavina aiheinaan. Näin laaja-alaisia taitoja, kuten vuorovaikutus-, opiskelu- ja ajattelun taitoja tulee harjoiteltua monessa kohtaa lukuvuotta. Materiaali myös mukautuu joustavasti opettajan omaan opetustapaan.

Ryhänen kertoo, että Kielikoplan tavoitteena on rohkaista oppilaita aktiivisiksi tulevaisuuden rakentajiksi, jotka keksivät uusia innovaatioita ja ratkaisuja. Kielikoplan yhteisölliset työskentelytavat ja vuorovaikutukseen kannustava sisältö yhdistettynä luovaan ajatteluun saavat aikaan uudenlaisia ajatuksia ja ratkaisuja. Kielikopla onkin salliva materiaali, jonka avulla oppilas uskaltaa ideoida vapaasti.

Ryhänen toteaa Kielikoplan olevan innostava sarja, jossa on mukana tuoretta ajattelua ennen kaikkea oppilaalle, mutta myös opettajalle.

– Kielikoplassa yhteisöllisyys on suuressa roolissa ja yhteisöllisyyden tunne näkyy kaikessa. Kielikoplan avulla opettaja pystyy luomaan luokkaan vahvan oppijoiden yhteisön.

Kenelle: Opettajat


Lue seuraavaksi

Motivointi

Kielikoplan avulla voi tehdä luokasta kannustavan yhteisön

Kielikopla

Tekijämme

Tutustu Kielikopla-sarjan tekijöihin