Kävin tammi-maaliskuun aikana esittelemässä kokonaan valmista yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden Kärki-sarjaa. Tapasin äidinkielen ja kirjallisuuden opettajia 18 eri paikkakunnalla Rovaniemi – Helsinki välillä. Oli ilahduttavaa tavata niin paljon opettajia, jotka ovat kiinnostuneita työstään ja haluavat kehittää omaa opetustaan.
Tuleva vuosi tulee olemaan yläkoulussa uuden opetussuunnitelman ja opetuksen digitalisoitumisen kannalta merkittävä. Sekä iloa että ymmärrettävää huolta aiheuttavat uuden opetussuunnitelman lisäksi digiloikka, suuret opetusryhmät sekä taitavat ja erilaiset oppijat.
Tärkeintä oppimateriaalien esittelytilaisuuksissa on kohtaaminen ja keskusteleminen. Vanhaa sanontaa käyttääkseni samassa veneessä olemme niin itäisessä kuin läntisessäkin Suomessa. Ajankohtaista on nyt uuden opetussuunnitelman aloittaminen 7. luokilla tulevana syksynä. Oli kiinnostavaa kuulla, miten eri tavoin koulut ovat tähän valmistautuneet.
Palaute on arvokkainta keskustelua oppimateriaalin tekijälle
Esittelytilaisuuksissa haluan oppimateriaalin tekijänä kertoa, millainen pedagogiikka oppimateriaalimme taustalla on, miten eri tavoin tuoteperheen osia voi käyttää ja miten materiaali on toiminut omassa opetuksessani. Tärkeimpiä minulle ovat kuitenkin ne hetket, jolloin olen itse kuuntelijana: silloin, kun paikalle tulleet kollegat kertovat työstään, antavat palautetta materiaalistamme, vinkkaavat oppilaita kiinnostavasta nuortenkirjasta tai ehdottavat muutosta tekeillä olevan oppikirjan sisältöön. On aina yhtä antoisaa jakaa kokemuksia samaa työtä tekevän kanssa.
Oppikirjailijana olen tietenkin kiinnostunut kuulemaan, miten Kärki-sarja on toiminut opetuksessa. Eräs tapaamani opettaja kertoi, että hän on ihastunut siihen, miten Kärki tuo kulttuuria monipuolisesti esille. Eri jaksojen alussa olevien taidekuvien avulla oppilas oppii tutkimaan ja tulkitseman kuvaa. Ikään kuin huomaamatta hänelle tulee jo niiden kautta 21 taidekuvaa tutuksi.
Toivotan intoa ja uskallusta uuden opetussuunnitelman käyttöönottoon!