Voi sitä riemua ja kiljahdusten määrää, kun lapset avasivat pitkään odotettua pakettia Suomesta. Kuinka lapset voivatkaan innostua koulu- ja tehtäväkirjoista niin paljon!
Saimme Sanoma Pron koulupaketin tänne Panaman Coloniin pienen tullihässäkän jälkeen, joka tosin on osoittautunut ihan normaaliksi proseduuriksi tilaapa sitten veneen varaosia, karttoja tai koulukirjoja.
On ollut häkellyttävää huomata, miten nopeasti lapsi oppii, kun motivaatio on kohdallaan. Yksilöllisen oppimisen mallissa emme rajoita oppimista tietyn luokka-asteen sisältöihin, vaan lapsi saa edetä niin pitkälle kuin haluaa niissä osioissa, jotka eniten kiinnostavat. Uudet oppikirjat tulivat tarpeeseen varsinkin matematiikan kohdalla, jossa ns. kolmosluokkalainen on edennyt jo kuudennen luokan laskuihin. Geometria on yhdeksän vuotiaan Aarren suuri suosikki, ja nyt on kiva laskeskella pallojen vaippoja ja tilavuuksia ja ratkaista purjehdukseen liittyviä pähkinöitä Pythagoraan lausekkeen avulla. Erilaiset fysiikan- ja kemian käytännön kokeet ovat perheen yhteinen harrastus, ja nyt saapuneissa uusissa kirjoissa on lisää hauskoja kokeita sadepäivien varalle.
Veneessämme luetaan paljon, joten saimme myös tervetullutta lisävahvistusta äidinkielen ja kirjallisuuden opetukseen Välkky-sarjasta. Välkyn harjoitustehtävät ovat oivallinen lisä Aarren päivittäiseen kirjoitustyöhön. Hän kirjoittaa käsin lokikirjaa veneen tapahtumista omasta näkökulmastaan, minkä jälkeen keskustelemme yhdessä kieliopista. Kuusivuotias Kerttu opettelee lukemaan kovaa vauhtia ja uppoutuu myös mielellään nelivuotiaan pikkusiskonsa Martan kanssa erilaisiin Oppi&ilo -puuhakirjoihin. Matikassa ykkösluokan kirjat on rustattu täyteen ja nyt haastetta löytyy Kymppi 2 -kirjoista. Martta oli haltioissaan Oppi&ilo-sarjan Koodauspuuhat-kirjasta, jossa voi tehdä erilaisia koodausharjoituksia, pyyhkiä ne pois ja tehdä uudelleen ja uudelleen. Ja vielä uudelleen.
Teemme osan koulutehtävistä itse, jotta ne liittyvät konkreettisesti kotiimme eli veneeseen ja purjehdukseen. Oppiminen tapahtuu parhaiten, kun lapsi ymmärtää aidosti, mihin opittavaa asiaa käytetään oikeassa elämässä: vaikkapa reittisuunnittelussa, leipomisessa tai sähkötaulun lukemisessa. On kuitenkin tärkeää saada vahvistusta omille ajatuksille ammattilaisten tekemistä kirjoista, ja se myös helpottaa oppimisen edistymisen seuraamista verrattuna Suomen opintosuunnitelmaan. Lisäksi taiten tehdyistä kirjoista on aikuisen hyvä tarkistaa, että puhuu itse oikeilla termeillä ja että tuliko siihen numero seitsemään nykyään viiva vai ei.
Ps. Seuraavaksi siirrymme Panaman kanavan kautta Tyynelle valtamerelle ja purjehdimme kohti Ranskan Polynesiaa, jonne matka tulee kestämään kuukauden verran. Siinä riittää tunteja myös Aku Ankkojen lukemiseen!