3

Uratarinat

Jonna Malaska kehittää suomen kielen ja kirjallisuuden oppimateriaaleja alakouluun

Tuotepäällikkö Jonna Malaskan työssä hienointa on päästä omalla työpanoksella tukemaan ja inspiroimaan oppilaita ja opettajia laadukkaiden oppimateriaalien muodossa.

Olen yksi Sanoma Pron alakoulun toimituksen neljästä tuotepäälliköstä. Vastaan alakoulun suomen kielen ja kirjallisuuden sekä S2:n oppimateriaalien tuotekehityksestä ja vedän meidän taitavaa oppiainetiimiä. Tiivistettynä tehtävänäni on huolehtia, että oikeat ihmiset ovat oikeaan aikaan oikean asian äärellä. Vastuullani on myös varmistaa, että opettajien ja oppilaiden toiveet ja tarpeet tulevat huomioiduiksi valmiissa oppimateriaaleissamme.

Ennen kustannusalalle hyppäämistä työskentelin äidinkielen ja kirjallisuuden aineenopettajana. Opeurani tein pääosin peruskoulun S2-opetuksen parissa. Muistan opettajana työskennellessäni pohtineeni, mitä muita urapolkuja osaamiseni ja vahvuuteni voisivat avata. Tuolloin mielessäni alkoi kypsyä ajatus loikkaamisesta oppimateriaalien käyttäjästä niiden kustantajaksi.

Vuoden 2019 alussa suljin luokkahuoneen oven viimeistä kertaa opettajan roolissa, kun siirryin Sanoma Prolle kustannustoimittajaksi avoimen rekryn kautta. Kustannustoimittajana pääsin heti työskentelemään ison ja merkittävän projektin, nimittäin aapisen, parissa. Oli äärimmäisen inspiroivaa päästä mukaan luomaan Suomen suosituinta aapista ja uudistamaan aapisperinnettä!

Jo heti kustannusalalle siirtyessäni minussa syttyi kipinä kaikenlaiselle kehitystyölle ja ennakkoluulottomalle ideoinnille. Tuota kipinää seuraten sain mahdollisuuden aloittaa alakoulun äidinkielen ja kirjallisuuden tuotepäällikön tehtävät vuonna 2021.

Oppimateriaalien ja ylipäätään oppimisen parissa työskentelyssä ehdottomasti parasta on työn merkityksellisyys. Oppimateriaalikustantamona meillä on äärimmäisen tärkeä tehtävä oppimisen ja opettamisen työvälineiden – eli oppimateriaalien – tarjoajana. Lisäksi nimenomaan äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineen edustajana olen suuri lukutaidon ja -innon puolestapuhuja. Lukutaito on kansalaistaito ja siten yksi tärkeimmistä koulussa haltuun otettavista ja syvennettävistä taidoista. On mahtavaa olla mukana suunnittelemassa, miten uuden ajan oppimateriaalit voivat uusin ja kipeästi kaivatuin keinoin tukea lukutaidon syventämistä sekä lukuinnon sytyttämistä.

Työn merkityksellisyyden lisäksi minulle on tärkeää myös yhteistyö, ja sitä oppimateriaalien tekeminen ehdottomasti on. On upeaa nähdä, miten nimenomaan yhdessä tehden orastavista ideoista hioutuu timanttisia tuotteita ja kokonaisia oppimateriaalisarjoja. Ilokseni saan päivittäin työskennellä moniammatillisten huipputiimien kanssa ja oppia heiltä jatkuvasti uutta. Tärkeimmät yhteistyökumppanini ovat kuitenkin opettajat ja oppilaat. Kaikki tuotekehitys lähtee nimittäin liikkeelle aina heidän toiveistaan ja tarpeistaan, kouluarjen kipukohdista ja innostuksen aiheista.

On hienoa olla omalla työpanoksella tukemassa ja inspiroimassa oppilaita sekä opettajia toimivien ja laadukkaiden oppimateriaalien muodossa.

Avainsanat: uratarina
Kenelle: Opettajat


Lue seuraavaksi

Uratarinat

Ville Halonen työskentelee alakoulun matematiikan tuottajana

Uratarinat

Birgit Pekkalan työssä parasta on ihanat kollegat

Uratarinat

Asiakaskeskeinen kehittäminen on Kati Pärkän työn ytimessä