3

Digitaalisuus opiskelussa

Helsingin Sanomien sisällöt tuovat ajankohtaisuutta ja monipuolisuutta oppimiseen

HS-yhteistyö tukee monilukutaidon kehittymistä.

Sanoma Pron digikijoihin on linkitetty Helsingin Sanomien sisältöjä, kuten artikkeleita, videoita ja datajournalismia. Lisäksi oppimateriaaleihin on tuotettu HS:n kanssa yhteistyössä elämyksellisiä sisältöjä, kuten testejä, äänestyksiä ja kuvien rinnakkaista vertailua.

– Helsingin Sanomien sisällöt rikastavat digikirjojen sisältöä ja havainnollistavat opittavaa asiaa. Ajan tasalla olevan, tästä päivästä kertovan materiaalin avulla oppilaat huomaavat, miten opiskellut asiat tulevat ilmi käytännön elämässä, kertoo Sanoma Pron kehitystiimin vetäjä Matias Vakkilainen.

Hesarin kanssa tehtävä yhteistyö opettaa mediakriittisyyttä ja -lukutaitoa

Kuopion Kallaveden lukiossa opettavan Jari Ukkosen luokassa on ollut jo useamman vuoden yhteiskuntaopin kertausdigikirjan kautta HS-sisällöt käytössä: artikkelit, tilastot ja pilakuvat valmistavat hienosti sähköistä yo-koetta varten.

– Kun näin ensimmäiset yo-tehtävät tänä keväänä, huokaisin helpotuksesta, koska mukana oli juuri samanlaista materiaalia kuin yhteiskuntaopin kirjoissamme, Ukkonen kertoo.

Hän näkee digikirjojen monipuolisuuden potentiaalin, mutta korostaa oppilaan omaa valintaa.

– Opiskelijat lämpenevät hitaasti digikirjoille, mutta toisaalta myös opettajat saavat katsoa peiliin. Jos opettaja itse on kiinni printtikirjassa eikä vaivaudu edes kurssin alussa esittelemään, mitä kaikkea digikirjat sisältävät, miten nuoret osaisivat tai uskaltaisivat kokeilla niitä, Ukkonen pohtii.

– Itse olen kehottanut jokaista opiskelijaa valitsemaan ainakin yhdelle historian tai yhteiskuntaopin kurssille digikirjan. Kannatan siis rohkeasti kokeilemaan, Ukkonen kehottaa.

–Digikirja on myös mahtava väline opiskelijalle, joka opiskelee itsenäisesti osallistumatta luokkaopetukseen. Moni opiskelija ei lue aktiivisesti sanomalehtiä, joten linkittämällä Hesarin artikkeleita opiskeltaviin aiheisiin tulee huomaamatta lukeneeksi opiskeltavia asioita, Ukkonen vinkkaa.

Positiivinen palaute kannustaa kehittämään

Oppimateriaalien tekijöiltä ja opettajilta on tullut paljon positiivista palautetta HS-yhteistyöhön liittyen. Konkreettinen esimerkki tuotteiden toimivuudesta on lukion opinto-ohjauksen Lukiosuunta-kirjan stressitesti, joka on sovellettu painetun kirjan testistä käyttäen Hesarin Ääripää-visasovellusta. 



Lue seuraavaksi

Opiskeluvinkit

Selviytymisopas lukioon – Näin opiskelu muuttuu, kun siirryt yläkoulusta lukioon