Hallonbåt-sarja on valmistunut ja kysyimme sarjan tuottajalta Jonna Ahdilta sarjan tekemisen taustoista.
Kieltä ei tarvitse osata täydellisesti, jotta sitä voi käyttää
Uusi opetussuunnitelma loi tarpeen pohtia vieraan kielen opetusta uusiksi. Ruotsin oppimateriaalien tuottaja Jonna Ahti innostui ajatuksesta, miten ruotsin kieltä voisi opettaa ja opiskella aivan uudella tavalla.
– Halusimme tarjota uuteen tilanteeseen monipuolisen oppimateriaalin, joka innostaisi niin oppilaita kuin opettajia. Hallonbåt on markkinoiden ainoa uuden OPSin mukaan tehty ruotsin kielen oppimateriaalisarja, ja se painottaa suullista osaamista ja rohkaisee puhumaan. Kieltä ei tarvitse osata täydellisesti, jotta sitä voi käyttää. Oppimista haluttiin lähestyä uudesta näkökulmasta ja tuulettaa vanhoja tottumuksia. Kieltä ei lähestytä tekstien kautta, vaan dialogien, fraasien ja kuvasanastojen avulla, Ahti kertoo.
Oppimateriaalin taustalla on opetussuunnitelman lisäksi opettajilta kerätyt toiveet ja kokemukset, mutta myös viimeisimmät tutkimustulokset
– Seuraamme tarkasti yliopistoissa tehtävää pedagogista ja kielitieteellistä tutkimusta erityisesti kielten oppimisen näkökulmasta. Hallonbåtin fraasioppiminen sekä puhumiseen ja ääntämiseen rohkaiseva ote kulkevat käsi kädessä sen havainnon kanssa, että lause- ja sanapaino ovat ymmärretyksi tulemisen kannalta tärkeimmät asiat vierasta kieltä puhuessa[1]. Virheet esim. kieliopillisissa rakenteissa eivät estä ymmärretyksi tulemista läheskään samassa määrin, Ahti kuvailee.
Hallonbåt-sarjaan kuuluu runsas videomateriaali, joka johdattelee kunkin luvun teemaan ja tukee suullisen kielitaidon oppimista. Kielioppia opiskellaan animaatioiden avulla, ja tehtäviin liittyy runsaasti äänitteitä sekä suomenruotsiksi että ruotsinruotsiksi. Tehtävissä on perinteisiä kirjoitustehtäviä, mutta myös paljon suullistavia pari- ja ryhmäkeskusteluja. Uudenlainen aineisto haastaa myös opettajan pohtimaan omia opetustapojaan. Ahti kannustaa tarttumaan rohkeasti keskustelutehtäviin ja hyödyntämään vaikkapa puhelimia ja tabletteja äänittämiseen ja kuvaamiseen. Sarjan digitaaliset materiaalit tuovat opetukseen ja oppimiseen lisäsisältöä kirjan ulkopuolelta.
– Arttu-sovellus on ihan huippu, sen avulla voi katsoa kaikki aineiston videot ja kuunnella suurimman osan äänistä helposti oman älylaitteen avulla milloin ja missä vain, hän vinkkaa.
– Arviointi on uuden OPSin myötä puhututtanut paljon. On selvää, että kun materiaali painottaa suullista tuottamista, ei arviointi voi perustua vain kirjallisiin tuotoksiin. Arvioinnin on oltava jatkuvaa ja suosittelemme pieniä testejä matkan varrella sen sijaan, että pidetään muutama suuri koe. Hallonord-sanastojen avulla voi halutessaan pitää perinteisiä sanakokeita, kun taas videoidut keskustelut voivat olla pohjana suullisen kielitaidon arvioinnille. Opettajan lisämateriaalista löytyy valmiita testejä fraaseihin ja sanoihin liittyen, Ahti suosittelee lopuksi.
Oletko sinä valmis siirtymään ruotsinkielen opetuksen uudelle aikakaudelle?
[1]Projekti Fokus på uttalsinlärningen med svenska som mål- och källspråk, Jyväskylän yliopisto 2015–19.