3

Opevinkit yläkouluun

FAQ – tekijäryhmän vinkit Level Up -sarjan käyttöön

Miten voin eriyttää sarjan avulla? Millaisia kokeita minun kannattaa tehdä? Miten eri tekstejä kannattaa käyttää? Katso, mitä Level Up -sarjan tekijäryhmä vastasi usein kysyttyihin kysymyksiin.

Kuinka tarkistan vastaukset oppilaideni kanssa, jos kaikki eivät tee samoja tehtäviä?

Tehtävien tarkistamisessa voi soveltaa esimerkiksi näitä vaihtoehtoja:

  1. Ratkaisut ovat esillä luokassa, ja oppilaat tarkistavat tehtävät itse. Ratkaisut voi tulostaa tai ne voi avata näkyville opettajan koneelle. Hankalat tehtävät on hyvä käydä vielä yhteisesti läpi.
  2. Digikirjassa harjoitukset korjautuvat itsestään. Digikirjassa opettaja voi myös kommentoida avovastauksia suoraan tehtävään.
  3. Oppilaat tarkistavat tehtävät pienissä ryhmissä tai pareittain. Opettajalle jää tällöin aikaa kiertää luokassa ja auttaa haastavampien tehtävien kanssa.
  4. Oppilailla on pöydillään värikoodit, joilla osoittaa opettajalle, tarvitseeko apua.
  • Vihreä: Tehtävät onnistuvat ongelmitta, en tarvitse apua.
  • Keltainen: Tarvitsen apua jossain yksittäisessä asiassa.
  • Punainen: En ymmärrä tehtävää, enkä pääse eteenpäin tehtävissä.

Millaisia kokeita materiaalista on tarkoitus pitää?

Kaikkia teemassa käsiteltyjä asioita ei tarvitse kysyä kokeessa. Opettaja voi valita osioista ne, joita haluaa kokeissa testata.

Kaikissa koetehtävien osioissa on eritasoisia tehtäviä samalla tavalla kuin harjoituskirjassakin. Opettaja voi valita kokeeseen joko perustason, soveltavan tason tai syventävän tason tehtäviä.

Koepaketista voi laatia saman kokeen kaikille niin, että kokeeseen valitaan eritasoisia tehtäviä (1–3 timanttia). Tämä mahdollistaa sen, että pienimmän koealueen opiskelleen oppilaan on mahdollisuus saada arvosanaan 6 riittävä pistemäärä. Kiitettävää arvosanaa tavoittelevia oppilaita varten kokeeseen on hyvä laittaa haastavampia eli syventävän tason tehtäviä (3 timanttia). Kokeeseen voi valita myös esimerkiksi yhden tehtävän Basic textin sanastosta ja yhden tehtävän Main textistä. Oppilaat valitsevat, kumman tekevät, mutta Main text -tehtävästä saa enemmän pisteitä.

Heikompia oppilaita kannattaa kannustaa opettelemaan “pallosanoja” Main textin sanastosta. Niillä saa suurimman osan koetehtävien ja sanakokeiden tehtävistä oikein.

Miten Basic textiä ja Main textiä käytetään?

Kun Words & Phrases- ja Talk & Tell -osiot on käsitelty, seuraavalla tunnilla tehdään vielä jokin näihin osioihin liittyvä kertaava harjoitus. Tämän jälkeen voidaan kuunnella yhdessä Basic text käyden samalla läpi digiopetusmateriaalin nopan takaa löytyvät helpot sisältökysymykset. Lopputunnin ajan Basic textiin keskittyvät oppilaat tutustuvat tekstin sanastoon kirjan sanastoharjoituksilla. Vauhdikkaammin etenevät oppilaat voivat tehdä jonkin Basic textin haastavamman harjoituksen ja edetä omatoimisesti Main textin sanastoharjoituksiin.

Seuraavalla tunnilla voidaan kuunnella Main text yhdessä ja käydä samalla läpi digiopetusmateriaalin nopan takaa löytyvät helpot sisältökysymykset. Basic textiin keskittyvät oppilaat jatkavat oman tekstinsä harjoitusten parissa ja syventyvät tekstin sisältöön esimerkiksi opettajan materiaalin tekstituen, suomennoksen tai aukkosuomennoksen avulla. Main textiä käsittelevät oppilaat tutustuvat oman tekstinsä sanastoon ja sisältöön harjoituskirjan ja opettajan materiaalin tehtäviä tehden.

Basic textiin voidaan vielä palata kaikkien kanssa yhteisesti esim. tekemällä suullinen A/B-harjoitus.

Basic textiin keskittyneet oppilaat voivat tehdä myös Main textistä helpompia harjoituksia ja syventyä tekstin sisältöön käyttäen apunaan opettajan materiaalin tekstitukea, suomennosta, aukkosuomennosta tai helpotettuja sisältökysymyksiä.

Main textin käsittelyn jälkeen voidaan vielä tehdä yhteisesti jokin sanastoharjoitus tai peli opettajan materiaalista.

Tällä tavoin kaikki oppilaat tutustuvat molempiin teksteihin, ja heillä on halutessaan ja pystyessään mahdollisuus osallistua kummankin tekstin opiskeluun.

Kuinka toimia, jos en halua käyttää yksilöllisiä opinpolkuja?

Level Up -kirjasarjaa voi käyttää ilman opinpolkuajattelua. Harjoitusten timanteista on kuitenkin hyötyä opettajalle, sillä niistä voi nähdä yhdellä silmäyksellä, minkä tasoisesta harjoituksesta on kyse.

Kuinka monta teemaa 8. ja 9. luokan kirjasta käsitellään jaksojärjestelmässä?

Opettaja voi vapaasti suunnitella, kuinka käyttää kirjaa opetuksessaan. Alla on ehdotus mahdollisesta teemojen jaosta:

7. luokka:    

  • 2 kurssia = 3+3

8. luokka:   

  • 2 kurssia = 3+3
  • 3 kurssia = 3+3+2

9. luokka:   

  • 2 kurssia = 3+3
  • 3 kurssia = 2+3+3

Kursseilla, joissa on vain kaksi teemaa, voidaan keskittyä syvemmin lisäteksteihin, projekteihin ja kulttuuriosioihin.

Mistä löydän sanakokeet?

Sanakokeet löytyvät Kampuksesta sarjan aloitussivulta Kokeet-osion alta omana kokonaisuutenaan.

Mistä sanastoista on tarpeen pitää sanakokeita?

Kaikista sanastoista ei tarvitse pitää sanakokeita. Voit suunnitella joustavasti, mistä teeman sisällöistä haluat pitää testejä ja kokeita. Koepaketista löytyy omat koetehtävät jokaiseen osioon, ja myös sanastoista on valmiit koetehtävät.

Miten voin eriyttää alaspäin opettajan materiaalin avulla?

Opettajan materiaalissa on runsaasti alaspäin eriyttävää materiaalia, kuten esimerkiksi lisätehtäviä Words & Phrases -osioihin ja Basic textien sanastoihin. Lisäksi jokaiseen Basic textiin ja Main textiin löytyy opettajan materiaalista suomennos, tekstituki ja aukkosuomennos. Main texteihin on valmiina myös helpotettuja sisältökysymyksiä.

Missä ovat kirjan kulttuuriosiot?

Maantuntemus ja kulttuuritietous on sisäänkirjoitettu kirjan teksteihin ja harjoituksiin.

Lisäksi digiopetusmateriaalissa on aiheeseen liittyvää materiaalia kuten videoita sisältökysymyksineen, Kahoot-pelejä sekä tietovisoja. Myös opettajan materiaalista löytyy maantuntemukseen ja kulttuuritietoisuuteen liittyviä tehtäviä (esim. juhlapyhät ja karttatehtävät).

Mitä oppilas saa auki Arttu-sovelluksella?

Oppilas voi avata Artun avulla kaikki tekstit, sanastot, videot ja kuunteluharjoitukset.

Miksi 8. ja 9. luokan kirjoissa on kahdeksan teemaa?

Vuosiluokan 8 kaksi viimeistä teemaa ovat samat kuin vuosiluokan 9 kaksi ensimmäistä teemaa. Tämä johtuu siitä, että tuntijako vaihtelee kunnittain ja kaupungeittain. Jos tuntijaossanne 3 vvh on 8. luokalla, opiskelette oppilaiden kanssa kahdeksan teemaa 8. luokalla. Jos 3 vvh on sijoitettu 9. luokalle, opiskellaan kahdeksan teemaa vasta 9. luokalla.

Sarja on suunniteltu niin, ettei kaikkia teemoja tarvitse ehtiä käydä läpi, sillä asiat kertautuvat vuosiluokalta toiselle siirryttäessä.

Toistetaanko oppilaiden kanssa koko Main textin sanasto ääneen?

Tässä muutamia esimerkkejä siihen, kuinka sanastoa voi harjoitella:

  1. Oppilaat voivat harjoitella sanastoa yhdessä luokkakaverinsa kanssa harjoituskirjan suullisten ja kirjallisten tehtävien avulla ennen tekstiin tutustumista. Koko sanaston ääneen lukeminen voi olla puuduttavaa, joten sanastosta kannattaa poimia oppilaiden kanssa haastavimmat sanat ja harjoitella niiden ääntämistä.
  2. Digiopetusmateriaalissa jokaisesta Main textistä löytyy nopan takaa Sanoja äänneaakkosilla -tehtävä. Näihin tehtäviin on kerätty tekstin sanoista sellaiset, joiden ääntämisessä on jotakin erityistä tai joiden ääntäminen on muuten haastavaa. Näiden sanojen ääntämistä on hyvä harjoitella yhdessä kuunnellen ja toistaen.
  3. Sanoja voi hyödyntää myös foneettisten merkkien tunnistamisen harjoittelussa esimerkiksi näin: Sanastosta piilotetaan digiopetusmateriaalissa englanninkieliset sanat ja suomennokset, jolloin oppilaat yrittävät tunnistaa luokkakaverinsa kanssa sanoja äänneaakkosten perusteella. Kun helpoimmat on tunnistettu, opettaja voi laittaa näkyviin suomennokset. Lopuksi opettaja paljastaa englanninkieliset sanat, ja ne toistetaan äänitteen perässä.
Kenelle: Opettajat


Lue seuraavaksi

Motivointi

Opinpoluilla vai ilman? Level Up -sarjan opinpolkuja voi käyttää joustavasti oman opetustavan mukaan

Opevinkit

Lisäharjoittelua Level Up -sarjan Next level -digitehtävillä

Digitaalisuus opiskelussa

Level Up -sarjan digitekstit ja -harjoitukset