3

Eriyttäminen

Eriyttämisen ytimessä – näin Oma-oppimateriaali tukee biologian ja maantiedon opiskelussa

Yläkoulun eriyttävät Oma-kirjat on suunniteltu oppilaille, joille perinteinen oppikirja on syystä tai toisesta haastava. Oma-kirjat ovat selkeytettyjä ja helposti ymmärrettäviä oppimateriaaleja, ja ne on tarkoitettu sekä pienryhmiin että yleisopetuksen ryhmiin niille, jotka tarvitsevat erityistä tukea.

Yläkoulun eriyttävissä Oma-kirjoissa paneudutaan oppiaineen perusasioihin. Tämä tarkoittaa, että niissä keskitytään selkeästi rajattuun sisältöön, joka tukee oppimista ilman ylimääräistä kuormitusta. Rea-Maria Sirén toimii erityisopettajana Helsingissä ja kuuluu Geoidi Oma- ja Koodi Oma -tekijäryhmään. Kysyimme Siréniltä, millaisia ratkaisuja Oma-kirjat tarjoavat eriyttämiseen biologiassa ja maantiedossa.

‒ Oma-kirjoihin on valittu peruskirjasta ydinasiat ja ne käsitteet, joiden osaaminen ja ymmärtäminen on oppiaineen osaamisen kannalta olennaista. Kaikissa luvuissa on 3–5 ydinkäsitettä, jotka avataan selkeästi kuvin tai esimerkein. Teksti- ja tehtäväosuudet vuorottelevat, mikä jäsentää oppimista ja helpottaa hahmottamista. Opettaja voi tarvittaessa valita vain osan sisällöistä esimerkiksi yksilöllistetyn oppilaan opiskelua varten.

Oma-kirjojen selkomukautettu teksti on jaettu lyhyisiin, selkeisiin lauseisiin, ja asiat on esitetty perussanaston avulla. Myös käsitelistan selitteet kirjan lopussa on selkomukautettu.

– Tekstiä ja käsitteitä tuetaan usein kuvilla tai kuvasarjoilla. Ne ovat harkitusti valittuja ja auttavat sekä tekstin ymmärtämisessä että tehtävien tekemisessä. Oppilas voi myös palata kuviin kerratessaan oppimaansa.

Monipuoliset tehtävätyypit, selkeä rakenne ja pilkotut kokonaisuudet edesauttavat oppimista

Oma-kirjat on suunniteltu tukemaan oppimista kokonaisvaltaisesti. Oppikirjan A4-koko antaa sivuille tilaa ja rauhallisen ilmeen, mikä helpottaa lukemista. Kirjan rakenne on johdonmukainen: jokainen aukeama muodostaa oman kokonaisuutensa, ja tehtävien vastaukset löytyvät aina samalta aukeamalta. Tämä vähentää oppilaan kognitiivista kuormitusta, kun hänen ei tarvitse etsiä vastauksia eri sivuilta.

Eriyttävä oppimateriaali ei ole vain yksinkertaistettua tekstiä – myös tehtävätyypit on suunniteltu tukemaan oppimista.

‒ Oma-kirjoissa on tehtäviä, jotka perustuvat käsitteiden muistamiseen ja ymmärtämiseen. Nämä ovat usein yhdistelytehtäviä tai helppoja valintatehtäviä. Tehtävät tehdään suoraan oppikirjaan, mikä mahdollistaa aiempien asioiden kertaamisen helposti. Luvun lopussa on haastavampi vihkotehtävä, joka auttaa kokoamaan opittua yhteen. Oppimista voidaan myös mukauttaa valitsemalla oppilaalle vain osa tehtävistä hänen tasonsa mukaan.

Oma-kirja tarjoaa tukea myös kielellisesti. Tekstissä esiintyvistä taivutetuista sanoista on annettu myös perusmuodot, mikä auttaa erityisesti suomea toisena kielenä opiskelevia.

Mitä ominaispiirteitä maantiedon ja biologian Oma-kirjoissa on?

Erityisoppilaan haasteina maantiedon ja biologian oppimisessa ovat oppiainesisällöissä esille tulevat moniulotteiset ilmiöt ja tapahtumaketjut sekä niiden ymmärtäminen. Näihin ilmiöihin liittyy paljon käsitteitä, jotka ovat olennaisia kokonaisuuden hahmottamisessa. Oma-kirjassa ilmiöt on tuettu kuvilla ja käsitteet on avattu esimerkeillä mahdollisimman ymmärrettävään muotoon.

‒ Maantiedossa osa tehtävistä perustuu luvussa olevien havainnollistavien elementtien, kuten diagrammien, taulukoiden tai karttojen tutkimiseen. Nämä ovat luonnollisia maantiedon opetukseen kuuluvia asioita. Biologian opetussuunnitelmassa taas tutkimuksellisuus on vahvassa osassa, jolloin kuvien tutkiminen ja kuviin pohjautuvien tietojen etsiminen painottuu tehtävissä, kertoo Sirén.

Oppimateriaalissa käytetyt havainnollistavat elementit ovat aina isoja ja selkeitä. Niiden värimaailma on harkittu, ja kuvissa on tarpeelliset selitteet. Kaikki ylimääräinen teksti on poistettu, jolloin olennaisimman sisällön hahmottaminen on helpompaa.

‒ Biologian ja maantiedon oppiminen saattaa tuntua eritysoppilaasta hankalalta myös siksi, että oppiaineet sisältävät paljon syy-seurausketjuja. Näitä ketjuja on pilkottu osiin ja niiden ymmärtämistä on tuettu kuvilla ja kuvasarjoilla. Vaikeita käsitteitä avataan uudelleen silloin, kun ne esiintyvät myöhemmin uudessa yhteydessä, Sirén selittää.

Oma-oppimateriaali kulkee tarvittaessa rinnakkain perusopetuksen kanssa

Uudistuneissa Geoidi- ja Koodi-sarjoissa on kiinnitetty erityistä huomiota eriyttämiseen. Jo perusmateriaaleissa huomioidaan erilaisten oppijoiden tarpeet, ja ne sisältävät runsaasti elementtejä alas- ja ylöspäin eriyttämiseen. Oma-oppikirjat eivät ole irrallisia materiaaleja, vaan ne tukevat tarvittaessa peruskirjojen käyttöä opetuksessa täydentäen eriyttämisen keinoja.

‒ Oma-oppikirja kulkee rinnakkain peruskirjan kanssa. Opettaja voi käyttää molempaa yhtä aikaa opetuksessa ja nostaa niistä aiheita yhteisesti tutkittavaksi. Tämä mahdollistaa sen, että eri tasoiset oppilaat voivat osallistua opetukseen yhdessä, mutta omalle taitotasolleen sopivan materiaalin avulla.

‒ Opettaja voi valikoida yhteisen osion jälkeen kullekin oppilaalle tietynlaisia tehtäviä, joilla oppilas kertaa yhteisen oppimisosion asioita. Mikäli oppilaan kirjoitustaito ei ole vielä kehittynyt tarpeeksi, voi tehdä vaikkapa vain yhdistelytehtäviä. Monissa tehtävissä kirjoittamisen vastaukseksi riittää yksi tai muutama sana.

Lukemisen ja kirjoittamisen taito karttuu kaikenlaisten tekstien ja eri oppiaineisiin liittyvien käsitteiden oppimisen myötä. Kun teksti on tarpeeksi selkeää ja rytmitetty oikein, on sujuvan lukemisen harjoittelun lisäksi mahdollista vahvistaa luetun ymmärtämisen taitoa. Omaa suoriutumistaan voi testata tekstin välissä olevilla tehtävillä.

Oma-kirja on hyvä vaihtoehto yleisopetukseen integroidulle oppilaalle.

‒ Oma-kirjan jokaisen luvun päätteeksi on luvun asioita kokoava vihkotehtävä, joka toimii siltana peruskirjaan. Oppilas, joka osaa tehtävän avulla jo vertailla, soveltaa ja hallita luvun asioita riittävän hyvin, voi opettajan harkinnan mukaan siirtyä peruskirjan pariin. Näin Oma-kirja auttaa myös opettajaa arvioimaan oppilaan yksilöllistämisen tarvetta.

Oma-oppimateriaali helpottaa heterogeenisen ryhmän opettamista ja tarjoaa oppilaalle onnistumisen kokemuksia

‒ Oma-oppimateriaali tukee erityisluokanopettajan työtä, sillä se taipuu moneksi ja monenlaisen oppijan tarpeisiin. Tällöin opettajan ei tarvitse enää tehdä kaikille erillisiä tehtäviä, vaan opetusta pystyy eriyttämään valmiin materiaalin avulla, Sirén kiittelee.

Oma-oppikirja toimii myös väliaikaisena materiaalina esimerkiksi oppilaalle, joka joutuu olemaan poissa koulusta tietyn jakson ajan. Kirjan avulla oppilas pystyy hyvin etenemään myös itsenäisesti tai pienellä tuella. Näin oppilas ei putoa muun ryhmän rytmistä ja jää jälkeen.

Oma-kirjojen tavoitteena on paitsi tarjota tietoa, myös vahvistaa oppilaiden uskoa omaan oppimiseensa.

‒ Oma-kirja luo onnistumisen ja yhteenkuuluvuuden kokemuksia, koska sen ja peruskirjan rakenteessa on yhtäläisyyksiä. Toistuva rakenne ja selkeys tukevat oppilaan omaa toiminnan ohjaamista ja mahdollistavat itsenäisen etenemisen. Tämä auttaa oppilaita pysymään mukana opetuksessa ja saavuttamaan oppimistavoitteensa, summaa Sirén.

Oma-kirjat eivät siis ole vain kevennettyjä versioita peruskirjoista – ne ovat tarkkaan mietittyjä kokonaisuuksia, jotka tarjoavat selkeyttä ja tukea niille, jotka sitä eniten tarvitsevat.


Esittelimme yläkoulun reaaliaineiden uudet Oma-tuotteet virtuaalitilaisuudessamme 13.2.2025.
Katso tallenne tästä »

Kenelle: Opettajat


Lue seuraavaksi

Ajankohtaista

Uutta yläkouluun vuodeksi 2025!

Artikkeli

Immersive Reader – syventävä lukuohjelma tukea tarvitseville oppilaille

Ajankohtaista

Oma-oppimateriaali tukea tarvitseville yläkoululaisille