Blogissamme käsitellään ajankohtaisia oppimiseen liittyviä aiheita. Äänessä ovat sanomaprolaisia ja vierailevia asiantuntijoita!
Vierailin marraskuun lopussa Online Educa Berlin -tapahtumassa, jossa aiheena oli digitaalisuus opetuksessa. Puheenvuoroissa puhuttiin erityisen paljon tekoälystä koulumaailmassa. Mitä taitoja nykypäivän koululaiset tarvitsevat tulevaisuuden ammateissa?
Lue lisää
Tutkijat ovat havainneet, että oppiminen on tehokkainta, jos oppija osaa ratkaista 85 prosenttia suorittamistaan tehtävistä. 85 prosentin sääntö pätee ainakin kuvia luokittelevan tietokoneen oppimisprosessissa, mutta voisiko sitä soveltaa laajemminkin?
Lue lisää
Ekaluokkalainen lapseni kysyi eräänä iltana minulta: ”Arvaa äiti, minkä numeron sain matikan kokeesta?” Pohdin hetken ja vastasin: ”Yhdeksän ja puoli.” Tähän lapseni tuhahti ja sanoi loukkaantuneena: ”Äiti! Mä sain kolmekymmentä! Miten huonoksi sä kuvittelet mun matematiikan osaamisen?” Yritä siinä nyt sitten selittää seitsemänvuotiaalle, että itse ajattelin arvosanoja enkä pisteitä.
Lue lisää
Toimiessani yläkoulun laaja-alaisena erityisopettajana sain usein kuulla näitä kommentteja oppilaiden suusta. Jäin miettimään, miksi jotkut oppilaat näkevät matematiikan oppimisen irrallisena arjesta, vaikka käytämme matematiikkaa päivittäin monessa tilanteessa. Miksi oppiaine tuntuu koulussa monille haastavalta ja osa oppilaista jopa kyseenalaistaa sen merkityksen?
Lue lisää
Kuvittele, että saat käteesi kirjan, jonka sivut ovat menneet sekaisin ja väärään järjestykseen. Sanat ovat sikin sokin, ja joidenkin sanojen kohdalla teksti on muuttunut näkymättömäksi. Tai saat kirjan, jonka sivut ovat liimautuneet yhteen. Kansikuva on kaunis, takakansiteksti lupaava, mutta kirjaa ei saa auki. Hankalaa! Samanlaiseen tilanteeseen voi joutua digitaalisen aineiston kanssa, jota ei ole suunniteltu saavutettavaksi.
Lue lisää
Tänä kesänä emme tehneet juurikaan ulkomaanmatkoja, vaan kiersimme kotimaassa eri kansallispuistoja. Hienoja luontokokemuksia: Nuuksio, Sipoonkorpi, Teijo, Päijänne, Helvetinjärvi ja Kolovesi olivat kohteita, jotka ehdimme heinäkuun aikana kiertämään. Upean luonnon lisäksi on hauska huomata, miten toisen ihmisen kohtaaminen muuttuu keskellä metsää: ventovieras vastaantulija voi tuntua hyvinkin tutulta ja jopa keskustelun aloittamiseen ei ole suurta kynnystä.
Lue lisää
Painetussa oppimateriaalissa kuplia syntyy lähinnä kontaktimuovin ja kannen väliin, jos kirjaa koettaa päällystää kiireessä. Kuplia voi syntyä myös digitaalisten materiaalien kanssa. Nämä kuplat ovat ihan toisenlaisia, ne sulkevat sisäänsä oppijoita ja vievät heitä kauemmaksi toisistaan. Siksi niitä pitää välttää ja puhkoa.
Lue lisää
Vuosikausia on puhuttu siitä, kuinka eri mediat kamppailevat ihmisten vapaa-ajasta. Kun katsoo ympärilleen bussissa, kadulla tai lenkkipolulla, huomaa helposti asian, joka yhdistää valtaosaa ihmisistä: heillä on kuulokkeet korvilla. Itse olen yksi heistä.
Lue lisää
Mitä Sanoma Pro tekee? – Oppikirjoja ja -materiaaleja kouluille. Näin olisin vastannut kysymykseen vielä muutama vuosi sitten, kun työskentelin opettajana koulussa. Aloitettuani työt täällä kustantajalla olen saanut huomata, että käsitykseni yrityksen toimenkuvasta oli melko kapea.
Lue lisää