3

Näkökulmia oppimiseen -blogi

Blogissamme käsitellään ajankohtaisia oppimiseen liittyviä aiheita. Äänessä ovat sanomaprolaisia ja vierailevia asiantuntijoita!

29.01.2020

Ystävien aapinen on tehty yhdessä alkuopettajien kanssa

29.01.2020 / Noora Susi

Aapinen on aivan erityinen oppikirja, ja sen takia palauteryhmien toiveet ovat olleet keskeisessä asemassa.

12.12.2019

Terkkuja Berliinistä – miten tekoäly muuttaa koulumaailmaa tulevaisuudessa?

12.12.2019 / Matias Vakkilainen

Vierailin marraskuun lopussa Online Educa Berlin -tapahtumassa, jossa aiheena oli digitaalisuus opetuksessa. Puheenvuoroissa puhuttiin erityisen paljon tekoälystä koulumaailmassa. Mitä taitoja nykypäivän koululaiset tarvitsevat tulevaisuuden ammateissa?

03.12.2019

Onko 85 prosentin sääntö oppimisen kultainen leikkaus?

03.12.2019 / Santtu Toivonen

Tutkijat ovat havainneet, että oppiminen on tehokkainta, jos oppija osaa ratkaista 85 prosenttia suorittamistaan tehtävistä. 85 prosentin sääntö pätee ainakin kuvia luokittelevan tietokoneen oppimisprosessissa, mutta voisiko sitä soveltaa laajemminkin?

26.11.2019

Miten arviointi on muuttunut peruskoulussa?

26.11.2019 / Kati Pärkkä

Ekaluokkalainen lapseni kysyi eräänä iltana minulta: ”Arvaa äiti, minkä numeron sain matikan kokeesta?” Pohdin hetken ja vastasin: ”Yhdeksän ja puoli.” Tähän lapseni tuhahti ja sanoi loukkaantuneena: ”Äiti! Mä sain kolmekymmentä! Miten huonoksi sä kuvittelet mun matematiikan osaamisen?” Yritä siinä nyt sitten selittää seitsemänvuotiaalle, että itse ajattelin arvosanoja enkä pisteitä.

01.11.2019

”Miks näitä täytyy opetella? Mä en tuu koskaan tarvitsemaan tätä mihinkään!” – matematiikan opettaja, kuulostaako tutulta?

01.11.2019 / Sanoma Pro

Toimiessani yläkoulun laaja-alaisena erityisopettajana sain usein kuulla näitä kommentteja oppilaiden suusta. Jäin miettimään, miksi jotkut oppilaat näkevät matematiikan oppimisen irrallisena arjesta, vaikka käytämme matematiikkaa päivittäin monessa tilanteessa. Miksi oppiaine tuntuu koulussa monille haastavalta ja osa oppilaista jopa kyseenalaistaa sen merkityksen?

23.09.2019

Saavutettavuus tarkoittaa oppimateriaalia kaikille

23.09.2019 / Sanoma Pro

Kuvittele, että saat käteesi kirjan, jonka sivut ovat menneet sekaisin ja väärään järjestykseen. Sanat ovat sikin sokin, ja joidenkin sanojen kohdalla teksti on muuttunut näkymättömäksi. Tai saat kirjan, jonka sivut ovat liimautuneet yhteen. Kansikuva on kaunis, takakansiteksti lupaava, mutta kirjaa ei saa auki. Hankalaa! Samanlaiseen tilanteeseen voi joutua digitaalisen aineiston kanssa, jota ei ole suunniteltu saavutettavaksi.

06.08.2019

Oppimiseen liittyviä ajatuksia kesäisellä luontopolulla

06.08.2019 / Sanoma Pro

Tänä kesänä emme tehneet juurikaan ulkomaanmatkoja, vaan kiersimme kotimaassa eri kansallispuistoja. Hienoja luontokokemuksia: Nuuksio, Sipoonkorpi, Teijo, Päijänne, Helvetinjärvi ja Kolovesi olivat kohteita, jotka ehdimme heinäkuun aikana kiertämään. Upean luonnon lisäksi on hauska huomata, miten toisen ihmisen kohtaaminen muuttuu keskellä metsää: ventovieras vastaantulija voi tuntua hyvinkin tutulta ja jopa keskustelun aloittamiseen ei ole suurta kynnystä.

01.08.2019

Opetussuunnitelma kannustaa rakentavaan keskusteluun ja vuorovaikutukseen

01.08.2019 / Santtu Toivonen

Seurasin kesälomallani Twitteristä kummallista kohua, joka tuntui jatkuvan viikosta toiseen. Kyseessä oli Pekka Saurin leikkimieliseen #rakentavatwiittaaja-palkintoon liittyvä kriittinen ja monipolvinen keskustelu.

29.05.2019

Oppimateriaalin ei pidä sulkea ketään kuplaan

29.05.2019 / Santtu Toivonen

Painetussa oppimateriaalissa kuplia syntyy lähinnä kontaktimuovin ja kannen väliin, jos kirjaa koettaa päällystää kiireessä. Kuplia voi syntyä myös digitaalisten materiaalien kanssa. Nämä kuplat ovat ihan toisenlaisia, ne sulkevat sisäänsä oppijoita ja vievät heitä kauemmaksi toisistaan. Siksi niitä pitää välttää ja puhkoa.

16.05.2019

Ajatuksesta Kampukseksi

16.05.2019 / Matias Vakkilainen

Olemme aina olleet ylpeitä tekijöidemme tekemästä sisällöstä ja tuoneet sen oheen myös apuvälineitä, kuten erilaisia koetyökaluja, mutta nyt päätimme ottaa tutkimuksen kautta selvää, mitkä asiat koulussa vievät eniten energiaa ja voisimmeko me olla niissä avuksi.

10.05.2019

Koulut jäävät lomalle – oppiminen ei!

10.05.2019 / Sanoma Pro

Elinikäisen oppimisen tavoitteella tarkoitetaan sitä, että into ja taito oppia ja kehittää itseään säilyisi ja kasvaisi koko elämän ajan.

02.05.2019

Tärkeintä on tasoittaa tie lukemisen äärelle

02.05.2019 / Noora Susi

Kun lasten ja nuorten lukuinto heikkenee, on kaikin tavoin huolehdittava, että he löytävät itseään kiinnostavaa luettavaa.

26.04.2019

Venekoulussa lapset on ympäröity kirjoilla – lukemisen riemu tarttuu vanhempien antaman esimerkin avulla

26.04.2019 / Riikka ja Tuomo Meretniemi

Sail for good -venekunnan uusimmassa blogitekstissä kerrotaan, miten lasten lukutaitoa on harjoiteltu maailman vesillä.

01.04.2019

Sanoma Pron kuunneltavat materiaalit edistävät oppimista.

Kuunneltavilla teksteillä on tärkeä rooli oppimisessa

01.04.2019 / Noora Susi

Vuosikausia on puhuttu siitä, kuinka eri mediat kamppailevat ihmisten vapaa-ajasta. Kun katsoo ympärilleen bussissa, kadulla tai lenkkipolulla, huomaa helposti asian, joka yhdistää valtaosaa ihmisistä: heillä on kuulokkeet korvilla. Itse olen yksi heistä.

21.03.2019

Kurkistus oppimateriaalien kulisseihin: yhteistyö opettajien kanssa on avainsana

21.03.2019 / Sanoma Pro

Mitä Sanoma Pro tekee? – Oppikirjoja ja -materiaaleja kouluille. Näin olisin vastannut kysymykseen vielä muutama vuosi sitten, kun työskentelin opettajana koulussa. Aloitettuani työt täällä kustantajalla olen saanut huomata, että käsitykseni yrityksen toimenkuvasta oli melko kapea.

14.12.2018

Oppilaan vastuunotto ei tarkoita heitteillejättöä – opettaja on aina ohjaimissa

14.12.2018 / Matias Vakkilainen

Oppilaat tarvitsevat opettajaa niin kuin yrittäjät mentoria.

30.11.2018

Laadukkaat oppimateriaalit takaavat sen, että opettaja voi keskittyä ydintehtäväänsä – opettamiseen

30.11.2018 / Sanoma Pro

Hyvin tehdyillä oppimateriaaleilla on merkittävä rooli opettajan työssä ja työssä jaksamisessa. Lisäksi ne vaikuttavat merkittävästi oppimismotivaatioon.

22.11.2018

Tekoäly on opettajan ystävä, ei vihollinen

22.11.2018 / Santtu Toivonen

Tekoäly tuo paljon uusia mahdollisuuksia koulutusalalle ja oppimisen kehittämiseen.