Oletko miettinyt, miten sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon perusteiden uudistuminen vaikuttaa opetustyöhösi? Uusi Asiakkaan kohtaaminen ja ohjaaminen -oppimateriaali on rakennettu uudistuksen mukaiseksi. Lue, mitä oppimateriaalin tekijä Outi Kari kertoo uudesta materiaalista.
Sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon perusteet uudistuvat 1.8.2024. Pakollinen ammatillinen tutkinnon osa kasvun ja osallisuuden edistäminen poistuu, ja sen tilalle tulee asiakkaan kohtaaminen ja ohjaaminen. Tutkinnon osa on pakollinen lähihoitajatutkinnossa ja hoiva-avustajakoulutuksessa.
Uusi oppimateriaali noudattaa tutkinnon rakennetta
Kysyimme tekijäryhmän Outi Karilta, kuinka uudistus on huomioitu uudessa Asiakkaan kohtaaminen ja ohjaaminen -oppimateriaalissa. Kari toimii opinto-ohjaajana Keudassa ja on aiemmin opettanut pitkään lähihoitajaopiskelijoita.
– Tämä on uudenlainen kokonaisuus, joka nimensä mukaisesti keskittyy enemmän asiakkaan kohtaamiseen ja ohjaamiseen eri elämänkaaren vaiheissa. Myös aikuiset ja ikääntyneet asiakkaat ovat vahvasti mukana, oppimateriaalin tekijä Outi Kari kertoo.
Opiskelijalle on tarjolla painettu oppikirja tai digikirja, joiden mukana tarjottavissa digitehtävissä on monipuolisia videoita ja artikkeleita tehtävineen. Digitehtävien avulla opiskelijat voivat kerrata tekstiä ja harjoitella, tutustua aiheeseen lisää sekä katsoa videoita ja muuta syventävää aineistoa. Lisäksi materiaaliin on tulossa erillinen Opettajan digiaineisto, josta löytyy tuntien aiheisiin ohjaavia kysymyksiä, tehtävien vastaukset ja sekä kertaavia tehtäviä.
Oppimateriaali noudattaa tarkasti tutkinnon perusteiden rakennetta. Perusteissa on kuusi pääotsikkoa, ja kirjan luvut on rakennettu niiden mukaan.
– Luvut on rakennettu niin, että johdantona on case-esimerkkejä ja sen jälkeen tulee teoriaosuus, jossa on sananselityksiä ja luetteloita. Olemme seuranneet tekijäryhmän kanssa tarkasti tutkinnon uudistusta. Tässä on valmis paketti, jonka opettajat voivat huoletta ottaa heti käyttöön ja luottaa siihen, että se seuraa tutkinnon vaatimuksia, Kari sanoo.
Outin kolme vinkkiä oppimateriaalin käyttöön
1. Selkeä ja monipuolinen sisältö rakentaa polun oppimiselle
Opettajana voit rakentaa oppitunnin näppärästi materiaalin perustalle. Tunnin alussa opettaja voi aktivoida opiskelijat luvun aiheeseen virittävillä ja motivoivilla kysymyksillä, jotka löytyvät Opettajan digiaineistosta. Case-esimerkki luvun alussa johdattaa opiskelijan todellisiin työelämän tilanteisiin. Esimerkkiä seuraa teoriaosuus, joka esitetään tekstin lisäksi sananselityslaatikoiden ja luetelmien avulla. Tämän jälkeen opiskelija voi digiaineiston avulla kerrata tekstiä, harjoitella sekä tutustua aiheeseen lisää katselemalla videoita ja perehtymällä syventävään aineistoon.
2. Hyvä tuki S2-opiskelijoille
Opettaja pystyy helposti poimimaan opetukseen elementtejä, joita hyödyntää S2-opiskelijoiden kanssa. Jos opiskelijan suomen kielen taito ei ole vahva, voi opetuksessa käyttää sananselityksiä ja puhekuplia. S2-opiskelijoiden kohdalla ammattisanaston toistaminen ja termien kertaaminen on tärkeää. Opiskelijan digitehtävistä kannattaakin hyödyntää myös lukujen sisältöä kokoavia kertaustehtäviä. Luvun lopussa on lisäksi aina tiivistelmä, joka kokoaa yhteen tärkeimmät asiat.
3. Opettajan digiaineisto on tehty auttamaan opettajia tuntityöskentelyssä
Opettajan digiaineisto on erillinen materiaali, josta löytyy jokaiseen lukuun johdattavia sisältöjä sekä lukuja kokoavia tehtäviä. Tehtävien avulla harjoitellaan ja testataan opittua. Opettajan digiaineistosta löytyy myös tutkinnon osan kokonaisuuteen liittyvä työkokonaisuustehtävä, jonka opiskelijat voivat tehdä työelämässä. Työkokonaisuustehtävää voidaan arvioida perustutkinnon ammatillisten tutkinnon osien yhteisellä kriteeristöllä.