Yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden Loisto-sarja on ollut Satu Tammelalla käytössä muutaman lukuvuoden ajan. Miten opetus sujuu Loiston avulla?
Äidinkielenopettaja Satu Tammelan mielestä yläkoulun äidinkielen oppimateriaalissa tärkeintä on, että materiaali on riittävän selkeä ja että käsiteltävät asiat ja aihepiirit ovat oppilaslähtöisiä.
– Materiaalin tulee olla havainnollinen ja esimerkkien tuoreita. Toisaalta klassikoitakaan ei saa unohtaa esimerkiksi kirjallisuutta käsiteltäessä. Myös termit ja käsitteet on selitettävä oppilaille ymmärrettävästi. Mielestäni Loisto on vastannut hyvin näihin toiveisiin ja tarpeisiin.
Tammela opettaa 7.–9.-luokkalaisia Laurentius-koulussa Lohjalla. Hän on käyttänyt äidinkielen ja kirjallisuuden Loisto-sarjaa opetuksessa syyslukukaudesta 2021 alkaen.
Runsas digiopetusmateriaali
Tammelan mielestä Loistossa on parasta uudenlaiset näkökulmat ja aiheet, oppilaiden omien kiinnostuksen kohteiden huomioiminen ja monipuoliset tehtävätyypit. Tällä hetkellä Tammela hyödyntää opetuksessaan Loiston digiopetusmateriaalia ja on tyytyväinen sen monipuolisuuteen.
– Opettajan materiaaleissa on paljon tarjottavaa oppilaille. Oppilaiden tekstikirjassakin on runsaasti materiaalia, ja näiden avulla yhden asiakokonaisuuden käsittely onnistuu helposti parissa kolmessa oppitunnissa.
Laurentius-koululla oppilailla on käytössä painetut tekstikirjat.
– Omiin tarpeisiini ja tapaani opettaa Loisto on myös vastannut hyvin. Pidän siitä, että tehtävät ovat vaihtelevia ja tarjoavat jokaiselle jotakin. Kahootit ovat myös olleet kiva lisä opettajan sähköisessä materiaalissa esimerkiksi kerratessa koetta varten.
Motivoivia ja elämyksellisiä tehtäviä
Tammelan kokemuksen mukaan Loisto onnistuu hyvin oppilaiden motivoinnissa ja yksilöllisten tarpeiden huomioimisessa. Lohjalla nuoret ovat innostuneet erityisesti tehtävistä, joissa pääsevät itse tutkimaan ja konkreettisesti tekemään asioita.
– Esimerkiksi tehtävät, jossa oppilaat valokuvasivat ympäristöä ja pohtivat itseään median käyttäjinä, synnyttivät ahaa-elämyksiä ja uuden oivalluksia.
Oppilaiden motivoitumista auttaa Tammelan arvion mukaan se, että Loiston tehtävät ja tehtävänannot ovat selkeitä eivätkä liian vaikeatajuisia. Hänelle on tullut harvoin vastaan tilanteita, ettei oppilas olisi ymmärtänyt tehtävänantoa. Motivointivideot ovat hyviä siirtymiä uuden aiheen pariin.
– Loisto ei myöskään tarpeettomasti pilko joitakin aihepiirejä liian pieniin osiin, kuten proosan käsitteitä kirjallisuudessa. Asiat otetaan käsittelyyn isompina, laajempana linjauksina, mikä tuntuu hyvältä.
Tammela kannustaa myös muita äidinkielenopettajia tutustumaan Loistoon.
– Loisto on tuore, raikas ja innostava oppimateriaali, joka huomioi hyvin yläkouluikäisen oppilaan tarpeita ja kiinnostuksen kohteita.