Kisälli on selkeä, käytännöllinen ja idearikas oppimateriaali käsityön opetukseen.
Miltä kuulostaisi tehdä 3D-mallinnettu pilli käsityön tunnilla? Uusi Kisälli-oppimateriaali tarjoaa monipuoliset eväät ja mielenkiintoiset lopputuotokset käsitöiden opetukseen. Sen yksityiskohtaiset ohjeet sopivat aloittelevallekin opettajalle. Konkarikädentaitajamme, teknisen työn opettaja Tapani Asmala ja käsityönopettaja Anne Kankaanranta kertovat uudesta oppimateriaalista.
Yhteiskunnan muutosten seurauksena todellisia kädentaitajia on yhä harvemmassa. Käsityöt ovat silti tärkeä osa peruskoulun opetusta, ja kaikkien luokanopettajien tulee pystyä opettamaan käsityötaitoja. Tämä on otettu huomioon uutta Sanoma Pron Kisälli-oppimateriaalia suunnitellessa: se sisältää yksityiskohtaisia ohjeita ja käytännön vinkkejä opettajille.
– Jos oppilastöiden tason halutaan olevan kohtuullinen tai hyvä, opettajalta vaaditaan enemmän paneutumista asiaan kuin aikaisemmin. On tärkeää tehdä oppilaille vaikeat työvaiheet helpoiksi, sillä myös oppilaiden käsityötaidot ovat laskeneet vuosien varrella. Tällä menettelyllä voidaan tuottaa oppilaalle onnistumisen iloa ja sen myötä vahvistaa itsetuntoa, kertoo lähes 30 vuotta teknistä työtä opettanut tekijämme Tapani Asmala.
Tekstiilityön ja teknisen työn aineenopettajien määrä on vähentynyt kouluissa, ja alaluokilla käsitöitä opettavat pääasiassa luokanopettajat. Pienemmissä yhtenäiskouluissa luokanopettajat ottavat tämän roolin myös yläluokilla.
– Luokanopettajilla ei ole aina aikaa paneutua kehittämään kaikkia opetettavia aineita, eikä kaikilla ole myöskään koulutusta käsityön opettamiseen. Siksi uusi opetusmateriaali on laadittu niin, että opettajan tarvitsee vain tarkistaa materiaalit ja työvälineet ennen tuntia. Työskentely onnistuu työohjeiden ja työvaihekuvien sekä videoiden avulla, kertoo tekstiilityön opettaja ja tekijämme Anne Kankaanranta.
Selkeät ja monipuoliset ohjeet auttavat niin opettajaa kuin oppilastakin
Käsitöiden opetuksen sisällöt ja arviointitavat vaihtelevat eri kouluissa, sillä uusi opetussuunnitelma ei anna konkreettisia ohjeita aineiden sisältöihin tai arviointiin. Kisällin digimateriaali tarjoaa ideoita ja yksityiskohtaisia ohjeita valmistettaviin töihin. Myös jokaisen erillisen työn arviointiin on annettu vinkkejä.
– Kisällin selkeät työvaihekuvat, videot ja monistettavat työohjeet helpottavat opettajan työtä, ja vuosittain uudistuva materiaali tarjoaa vaihtelua tuntien sisältöihin. Lisäksi sivustoa tullaan täydentämään saadun palautteen mukaan, ja tekijöiltä voi mahdollisesti tilata mallikappaleita tehtäviin töihin, Kankaanranta kertoo.
Kisällissä käsityöt taipuvat monialaisiksi oppimiskokonaisuuksiksi uuden opetussuunnitelman mukaisesti
– Minulla on jo pitkään ollut visio, että teknisen työn työtavoilla on mahdollista tehdä oppilastöitä, joissa käsityö ja luonnontiede muodostavat yhdessä luontevan kokonaisuuden. Esimerkiksi Kisällin kolmannen luokan oppilastyöt integroituvat äänen tuottamiseen: ovihelistimen rakentamisen kautta opitaan äänen muodostuminen värähtelevästä kappaleesta, ja sen vaikutus äänen korkeuteen, Asmala kertoo.
Myös muissa kolmannen luokan oppilastöissä opitaan keskeisiä asioita äänestä. 3D-mallinnetun pillin rakentamisen kautta tutustutaan äänen muodostumiseen värähtelevästä ilmapatsaasta, ja kännykän vahvistinta kootessa opitaan äänen vahvistaminen kaikukopalla sekä äänen suuntaaminen.
Kisälli-oppimateriaalissa on samanlaisia kokonaisuuksia myös esimerkiksi mekaniikasta, valosta, magnetismista ja sähköstä. Oppilastöissä pyritään lisäksi siihen, että valmistettava työ soveltuu oppilaiden omaan käyttöön.