3

Koulumaailmassa tapahtuu

Yhteysopettajan kokemuksia kouluvierailuista

Apunamme kevään kouluvierailuilla on jälleen laaja joukko yhteysopettajia eri puolilta Suomea. Heidän työpanoksensa myötä olemme päässeet käymään entistä useammissa kouluissa ja kohtaamaan lukuisia opettajia, rehtoreita ja koulusihteereitä. Yhteysopettajina toimii sekä aineenopettajia että opinto-ohjaajia – kuten Jaana Bamberg Sammon keskuslukiosta Tampereelta, joka kertoo omista kokemuksistaan.

Miltä kevät on näyttänyt yhteysopettajan näkökulmasta?

On ollut todella mielenkiintoista päästä tapaamaan kollegoita eri lukioissa. Olen vieraillut pääasiassa Tampereen ja Pirkanmaan alueella, ja lisäksi Helsingissä ja pääkaupunkiseudulla. 20 vuoden opinto-ohjaajakokemukseni ansiosta tunnen runsaasti opettajia, ja lähes jokaisessa koulussa onkin ollut tuttuja kasvoja vastassa.

Mikä on kouluvierailuiden tarkoitus ja miten esittelet itsesi?

Kerron heti aluksi, että työskentelen Sammon keskuslukiossa. Sanoma Pron oppimateriaalit ovat meillä aktiivisessa käytössä, joten puhun niistä käyttäjän näkökulmasta – en myyjänä, vaan kollegana, joka haluaa jakaa hyviksi koettuja ratkaisuja. Vastaanotto on ollut joka paikassa lämmin, kenties siksi, että opettajat kokevat minun kuuluvan aidosti samaan porukkaan heidän kanssaan.

Suomalainen lukio on poikkeuksellisen digitaalinen. Kumpi edesauttaa oppimista paremmin – digitaalinen materiaali vai kynä ja paperi?

Digitaalinen materiaali on vahvasti käytössä jokaisessa lukiossa, mutta rinnalle toivotaan välillä myös painettuja vaihtoehtoja. Varsinkin erilaisten oppisvaikeuksien kohdalla painettu materiaali tukee opiskelijaa monen mielestä huomattavasti paremmin.

Entä millaisena opettajat kokevat oppimateriaalisisältömme?

Sisällöt koetaan yleisesti laadukkaina ja hyvin opetustyötä tukevina. Jokaisessa koulussa on kuitenkin omat painotuksensa ja toiveensa. Eräässä lukiossa esimerkiksi toivottiin painettua materiaalia yhteiskuntaoppiin, ja oli hienoa voida kertoa, että nyt Editalta Sanoma Prolle siirtynyt Kanta-sarja vastaa juuri tähän tarpeeseen!

Miten uutinen Editan materiaalien siirtymisestä Sanoma Prolle on otettu vastaan?

Hyvin myönteisesti. Eniten on pohdittu käytännön asioita, kuten sitä, miten kaikki tarvittavat tiedot siirtyvät järjestelmästä toiseen. Varsinaista kritiikkiä ei ole kuulunut – enemmänkin odottavaa kiinnostusta.

Lue lisää aiheesta: Editan oppimateriaalit saivat uuden kodin Sanoma Prolta »

Millaisia toiveita opettajilla on teknisten järjestelmien suhteen?

Palautetta tulee paljon teknisestä alustasta eli Kampuksesta, ja erityisesti sen rakenteesta ja käytettävyydestä. Kerron aina, että palaute menee eteenpäin ja että Kampusta kehitetään jatkuvasti juuri näiden toiveiden pohjalta.

Selkeys ja helppokäyttöisyys korostuvat. Opettajat toivovat, että työkalut eivät vaadi liikaa uuden opettelua tai klikkauksia. Järjestelmän toimivuus vaikuttaa paljon siihen, miten oppimateriaaleja käytetään – vaikka sisältö olisi kuinka hyvä, tekniset haasteet voivat muodostua esteeksi. Onneksi kehitystyötä tehdään aktiivisesti.

Millainen merkitys tutustumislisensseillä on ollut?

Niistä on tullut paljon kiitosta. Kahden kuukauden tutustumisjakso antaa opettajille aikaa perehtyä materiaaliin rauhassa, ja on ollut hyvä, että sen aloitusajankohdan saa itse valita. Näytemateriaalit ja mahdollisuus tutustua sisältöihin ovat tärkeä tuki päätöksenteossa.

Miten koet itse oman roolisi koulukäynneillä?

Työurani aikana minulle on karttunut laaja näkemys lukion arjesta ja hallinnosta. Tärkeintä on mielestäni kuunnella ja kohdata kollegat kollegana.

Mikä tekee kouluvierailuista toimivan konseptin?

Vierailut on tärkeää ajoittaa sopivasti – ei esimerkiksi kirjoitusten tai arviointiviikkojen aikaan. Kun hetki on oikea, keskusteluille on hyvin tilaa. Koen olevani vierailuilla aidosti läsnä kuuntelemassa ja vaihtamassa ajatuksia. Ja kyllähän se pullakin opettajanhuoneessa ilahduttaa!

Kenelle: Opettajat


Lue seuraavaksi

Ajankohtaista

Vinkit lukion oppimateriaalin valintaan

Näkökulmia oppimiseen -blogi

Digi vai kynä ja paperi?

Opevinkit lukioon

Yhdeksän vinkkiä Kampuksen käyttöön lukiossa