Elements-sarjaa on uudistettu käyttäjiltä saatujen toiveiden perusteella. Kysyimme kahdelta Elementsin tekijältä, Hilla Hietaselta ja Kirsi Silonsaarelta, millaisia päivityksiä sarjaan on tehty ja miten ne tukevat opiskelua ja opettamista.
Elements on monipuolinen lukion A-englannin sarja, joka tukee yksilöllistä etenemistä sekä digitaalisesti että painettujen oppikirjojen avulla. Sarja tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden oppia omien tavoitteidensa mukaisesti ja valmistautua tehokkaasti ylioppilaskokeisiin.
Hilla Hietanen opettaa lukion englantia ja saksaa. Onnistunut oppimateriaali on Hietasen mielestä sellainen, josta oppii englannin lisäksi myös jotain uutta maailmasta ja joka tuo erilaiset opiskelijat yhteen. Kirsi Silonsaari on lukion englannin ja ruotsin lehtori Jyväskylästä. Silonsaari toteaa, että parhaimmillaan oppikirja koukuttaa kuin jännitysromaani, jonka jokainen sivu tarjoaa jotain uutta. Hietanen ja Silonsaari vastaavat nyt kysymyksiin Elements-sarjan uudistuksista, joita he ovat olleet sarjan tekijöinä toteuttamassa.
Aloitetaan muutoksen taustoista ja tavoitteista. Miksi Elements-sarjaa on uudistettu?
Elements-sarjaa on uudistettu käyttäjiltä tulleiden toiveiden perusteella. Moni opettaja kokee, että etenkin kielten opiskelussa painetusta kirjasta tehtävineen on suurta hyötyä opiskelijoille. Runsaan palautteen myötä digikirjojen rinnalle on tuotu uudet painetut Texts & Exercises -oppikirjat, joissa on nimensä mukaisesti myös tehtäviä.
Kynällä paperille kirjoittaminen vahvistaa tutkitusti muistia ja oppimista. Kielten oppimisessa itse tekeminen ja tiettyjen sanojen ja kielioppirakenteiden toistaminen käden motoriikan kautta auttaa erityisesti opiskelijoita, joilla on oppimisen tai keskittymisen haasteita. Monipuolisten tehtävien avulla opettajat voivat kehittää pedagogiikkaansa omille opiskelijoilleen parhaaksi katsomallaan tavalla.
Mitä päivityksiä sarjaan on tehty, ja miten ne tukevat opiskelua ja opettamista?
Painettu oppikirja ja digikirja noudattavat samaa rakennetta, ja tehtävät ovat osittain identtisiä, jolloin opettajalla on mahdollisuus opettaa ryhmää, jossa osalla on digikirja ja osalla painettu. Näin opettaja voi hyödyntää materiaalia hyvin heterogeenisissä opiskelijaryhmissä ja huomioida erilaiset oppijat. Kummankin kirjan yhteiset tehtävät ovat erittäin kattavat, ja digitaalisesta materiaalista löytyvät extra-tehtävät sopivat erinomaisesti esimerkiksi ylöspäin eriyttämiseen.
Elementsiin on lisätty myös täysin uusia tehtäviä, jolloin esimerkiksi Test yourself -osiot ovat tehtävissä itsenäisesti vaikkapa kotona kokeisiin valmistautuessa. Tämä mahdollistaa oppimateriaalin entistä monipuolisemman käytön.
Joitakin tekstejä on hieman lyhennetty ylioppilaskokeiden nykytrendin mukaisesti. Tekstejä on myös päivitetty sisällöllisesti. Esimerkiksi paljon kiitelty Anna Wieslanderin teksti Suomen liittolaisuudesta Natossa on korvattu hänen tuoreella blogitekstillään Suomen Nato-jäsenyyden merkityksestä Pohjoismaissa. Päivityksen jälkeen Elements on siis entistäkin ajankohtaisempi.
Miten Elements-sarja huomioi opiskelijoiden yksilölliset osaamistasot ja tavoitteet?
Monipuolistunut materiaalivalikoima ottaa tehokkaasti huomioon erilaiset oppijat sekä heidän lähtötasonsa ja tavoitteensa. Digikirjassa on enemmän tehtäviä nopeasti eteneville opiskelijoille. Konkreettinen painettu kirja taas tukee opiskelijoita, joilla on oppimisen tai keskittymisen haasteita, sillä kirjan kuvat, värit ja ulkoasu ovat visuaalisesti kiinnostavia ja edesauttavat oppimista.
Sekä painettu kirja että digikirja noudattavat tasoajattelua, jossa teeman ensimmäiset tekstit ovat jälkimmäisiä tekstejä hieman helpompia. Basic level – Next level -jaottelu tarjoaa mahdollisuuden keskittyä kieliopin tärkeimpiin perusrakenteisiin tai sukeltaa syvemmälle kieliopin hienouksiin, poikkeuksiin ja harvinaisempiin rakenteisiin. Jokainen voi siis opiskella Elements-sarjalla juuri omien tavoitteidensa mukaisesti ja löytää monipuolisesta materiaalista itselleen sopivia haasteita.
Opettajien on muutosten myötä helpompi mukauttaa opetustaan erilaiset oppijat huomioiden. Elements-sarjan monipuoliset oppimateriaalit tukevat entistä paremmin opiskelijan oman yksilöllisen opintopolun rakentamista ja opetuksen eriyttämistä. Kattavat, monipuoliset, laadukkaat ja erittäin ajankohtaiset materiaalit tukevat myös tehokkaasti ylioppilaskokeisiin valmistautumista.
Paneudutaan vielä digikirjan uudistuksiin. Miten digikirjaa on päivitetty?
Painetun oppikirjan mukaantulon myötä digikirjaa on muokattu niin, että sen rakenne on selkeä ja toimiva ja vastaa painettua kirjaa. Digikirjassa on hieman enemmän tehtäviä kuin painetussa kirjassa, sillä mitään tehtäviä ei haluttu jättää pois päivityksen yhteydessä. Painettu kirja asettaa tehtäville omanlaisensa raamit, joten sellaiset tehtävät, jotka eivät taivu painettuun muotoon, löytyvät edelleen digikirjasta.
Oppimista tukevat Boost your learning-, Pronunciation Corner- ja Take the Challenge -osiot on koottu yhteen kirjan loppupuolelle, jotta ne on helppo löytää samasta kohtaa niin painetusta kirjasta kuin digikirjasta. Kaikki painettuun oppimateriaaliin tehdyt tehtävämuutokset on päivitetty myös digikirjaan.
Mitä digikirjan ominaisuuksia hyödynnätte itse eniten omassa opetustyössänne?
Digitaalisten oppimateriaalien käyttöön tarkoitettu Kampus-alusta päivittyy koko ajan, ja uusia ominaisuuksia tuodaan mukaan päivitysten yhteydessä. Tehtävänannot on palvelun ehdoton helmi, ja sen kautta opiskelijoiden ohjaaminen tuntitehtävien ja kotitehtävien pariin on helppoa.
Ohjaamo antaa tärkeää tietoa ryhmän ja yksittäisten opiskelijoiden edistymisestä ja haasteista. Ohjaamoon kurkkaaminen ennen oppituntia kertoo, mitkä tehtävät opiskelijat ovat jo omaksuneet tavoitetasolla ja mitä edellisen tunnin asioista on vielä hyvä kerrata. Näin oppituntia voi mukauttaa ryhmän edistymisen mukaisesti. Yksittäisten opiskelijoiden oppimisen haasteisiin on myös helppo puuttua nopeasti, mikäli Ohjaamon kautta näkee, että joku kamppailee joidenkin tehtävien kanssa toisia enemmän.
Päivittäisessä käytössä tärkeimmät ominaisuudet ovatkin juuri Tehtävänannot ja Ohjaamo. Molemmat auttavat opettajaa suunnittelemaan oppitunnin kulloisellekin opiskelijaryhmälle. Tehtävänantojen ja Ohjaamon avulla opettaja voi jakaa ja saada tärkeää tietoa ryhmän etenemisestä.
Millaisia vinkkejä antaisitte opettajille uuden materiaalin hyödyntämiseen?
Koulut, ryhmät ja opiskelijat ympäri Suomen ovat hyvin erilaisia, ja opettaja itse tuntee ryhmänsä toiveet, tarpeet ja tavoitteet parhaiten. Toisille digikirjan itsekorjautuvuus, adaptiiviset tehtävät ja eriyttävät extra-tehtävät ovat motivoiva tapa oppia, kun taas toisille yhteen aukeamaan keskittyminen, käsin kirjoittaminen ja visuaaliset teksti- ja sanastoaukeamat tukevat parhaiten oppimista.
Koko Elements-tekijätiimi toivoo, että uuden painetun oppikirjan avulla englannin opettaminen on entistä monipuolisempaa ja yksilöllisempää. Opettaja voi nyt halutessaan valita ryhmälleen parhaiten sopivan oppimateriaalin, sillä Elements-sarja tarjoaa jokaiselle sopivan tavan opettaa ja oppia.
Esittelyssä uudistuva Elements-sarja
All the Elements you need! Olemme suunnitelleet yhdessä sarjan tekijöiden kanssa innostavan illan, jossa esittelemme opettajien toivomat Elements-sarjan painetut kirjat ja päivitetyt digimateriaalit. Tarjoamme sinulle ideoita oppituntien suunnitteluun ja vinkkejä oman työn tueksi. Kerromme myös, miten Elements tukee opiskelijoiden yksilöllistä etenemistä omien tavoitteiden mukaisesti, valmentaa ylioppilaskokeisiin ja tarjoaa runsaasti työkaluja opetukseen.
Tutustu tarkemmin tilaisuuksien sisältöön ja ilmoittaudu mukaan »