Miten sarja tukee oppituntien suunnittelua? Entä miten sarjalla voi eriyttää? Miten oppilaat saadaan innostumaan kielenoppimisesta? Lue tästä artikkelista hyödyllisiä vinkkejä Applåd-sarjan käyttöön.
Applåd on moderni ja kannustava yläkoulun A-ruotsin sarja. Sarjan tekijäryhmään kuuluva Minna Vainionpää on pitkän linjan kieltenopettaja. Kysyimme häneltä vinkkejä sarjan käyttöön.
Miten ottaa sarja käyttöön oppilaiden kanssa?
Kirjan rakennetta on helppo käydä läpi selkeän sisällysluettelon avulla. Painetussa kirjassa on viisi jaksoa (del), ja sarja on suunniteltu niin, että rakenne toistuu loogisesti jokaisessa jaksossa. Oppilas oppii nopeasti hahmottamaan yhden jakson kokonaisuuden, mikä tukee oppimista.
– Kirja alkaa muistia virkistävällä kertauksella (del 0), johon löytyy vielä lisää tehtäviä opettajan oppaasta, Vainionpää vinkkaa.
Jokaisen jakson aloittaa Pohjoismaihin liittyvä kulttuurivideo, jonka avulla virittäydytään jakson teemaan. Kirjan perustekstit ovat vaihtelevia, itsenäisiä kokonaisuuksia, mikä tekee sisällöstä monipuolisen.
Miten digikirja ja painettu kirja eroavat toisistaan?
Painetun kirjan ja digikirjan sisällöt ovat lähes samat. Digikirjassa on yksi ylimääräinen jakso (del 6), jossa on samat osiot kuin muissa jaksoissa, mutta ei kielioppia.
– Digikirjassa on paljon itsetarkistuvia tehtäviä, joten oppilas pääsee etenemään omassa tahdissa. Lisäksi sieltä löytyy adaptiivisia tehtäviä kuvasanastosta ja kieliopista, Vainionpää sanoo.
Miten sarja tukee oppituntien suunnittelua?
Opettajan on helppo suunnitella omaa opetustaan selkeän sisällysluettelon ja jaksojen toistuvan rakenteen avulla. Temaattisuus jakson sisällä tukee kokonaisuuden hahmottamista. Sanaston käsittelyyn voi käyttää runsaasti aikaa ennen perustekstiin siirtymistä. Perustekstin työstämiseen löytyy kirjassa riittävästi työkaluja, ja opettajan materiaalissa niitä on vielä lisää.
– Suosittelen hyödyntämään Opettajan opasta, jossa on avattu tarkasti osioiden sisällöt ja kirjan eteneminen. Opettajan digiopetusmateriaali on kirjan mukaan etenevä, ja sieltä löytyvät kaikki vastaukset, äänitteet ja videot sekä sanastopelit, Vainionpää vinkkaa.
Opettajan onkin helppo valita tehtäviä oppilaiden omien tavoitteiden ja kiinnostuksen mukaan.
– Laajasta kattauksesta löytyy monipuolisia tehtäviä, jokaiselle jotakin. Esimerkiksi Ord & fraser -kuvasanastoharjoituksissa on paljon peli- ja leikkityyppisiä tehtäviä, Vainionpää kertoo.
Millainen koemateriaali on?
Applåd-sarjaan kuuluu tulostettavat kokeet, Kompassi-kokeet ja Word-kokeet. Jokaisesta kirjan osiosta on runsaasti kolmen tasoisia tehtäviä, ja mukana on myös tekstin- ja kuullun ymmärtämisiä sekä suulliset kokeet.
– Lisäksi koemateriaalissa on valmiita sanakokeita, joten opettajalla ei kulu aikaa niiden laatimiseen. Koemateriaalissa riittää halukkaille tehtäviä myös kertaamiseen tai pieniin välitesteihin. Opettajan oppaasta löytyy tarkemmat ohjeet koepaketin hyödyntämiseen, Vainionpää sanoo.
Kuinka paljon aikaa kannattaa käyttää yhden osion läpikäymiseen?
Etenemistahti riippuu paljon ryhmästä ja käytettävissä olevasta ajasta. Kirjan monipuolisuus antaa paljon mahdollisuuksia edetä erilaisten ryhmien ja aikataulujen tahdissa.
– Painetussa kirjassa on kertausosion jälkeen viisi jaksoa (del) ja Mera-osio, jossa voi syventää osaamista eri oppiaineissa ruotsiksi. Nämä viisi jaksoa voi jakaa haluamallaan tavalla – joissain teemoissa voi viipyä pidempään ja joissain edetä nopeammin, Vainionpää sanoo.
Miten sarjalla voi eriyttää?
Eriyttäminen on huomioitu hyvin jo sarjan suunnitteluvaiheessa. Oppikirjassa edetään perustasoisista tehtävistä soveltaviin ja syventäviin tehtäviin. Kirjassa on paljon kirjoitustehtäviä ja tekstinymmärtämistehtäviä. Kuvatukea löytyy riittävästi, ja saatavilla on sekä piirros- että valokuvia.
– Videoita voi katsoa tekstityksillä tai ilman, niitä voi käyttää kuullun lisäharjoituksena tai niiden avulla voi rikastuttaa sanastoa. Kielioppivideot sisältävät sekä teoriaa että oppilaan aktivointia. Allis vlogg -videot toimivat myös inspiraation lähteenä: oppilas voi kuvata omaa vlogia tai jatkaa videon teemasta omalla tuotoksella, Vainionpää kertoo.
Monessa tehtävässä on kuuntelumahdollisuus, ja kuuntelua vahvistetaan sarjassa aktiivisesti. Oppilas voi halutessaan kuunnella tekstejä ja sanastoja sekä katsoa videoita Arttu-sovelluksella.
Jokaisessa jaksossa on kaksi varsinaista kuunteluharjoitusta, joista ensimmäinen on helpompi. Uttal-ääntämisosio ja sanasto löytyvät suomenruotsiksi ja ruotsinruotsiksi. Myös repetition-osiossa on eri tasoisia kertaustehtäviä. Tehtävät vaikeutuvat loppua kohden.
– Opettajan opas tarjoaa lisätehtäviä niin alas- kuin ylöspäin eriyttämiseen. Lisää tukea tarvitseville on esimeriksi sanastomoniste taivutusten harjoitteluun, helpotettuja ja toistoa tarjoavia kielioppitehtäviä, aukkosuomennoksia sekä helpotettuja a/b-harjoituksia, Vainionpää vinkkaa.
Nopeasti oppivat voivat myös siirtyä kirjan loppupuolella Mera-osion tehtäviin, joissa tutustutaan eri oppiaineisiin ruotsiksi. Myös opettajan materiaalissa on Mera-osion teemoihin liittyviä mielekkäitä ja motivoivia lisätehtäviä. Lisäksi jakson lopussa olevassa kertausosiossa on mm. luetunymmärtäminen, johon nopeasti etenevät voidaan ohjata, kun kertausta tarvitsevat oppilaat tekevät lisää perustason tehtäviä.
Miten sarjassa on huomioitu motivointi?
Sarjan visuaalinen ilme on raikas, ja kuvituksessa on huomioitu luontevasti maailman monimuotoisuus.
Sarjaan on haluttu tuoda myös hahmoja, jotka toisivat ruotsin kielen lähemmäs oppilaiden arkea ja motivoisivat opiskelemaan kieltä. Jokaisen kuvasanastoharjoituksen jälkeen vloggari Alli tutustuttaa oppilaat elävään kaksikielisyyteen.
– Allin innostavat vlogit ovat autenttisia ja lähellä nuorten maailmaa. Sarjassa seikkailee myös kaikkitietävä piirroshahmo Filuren, joka käy kirjan sivuilla antamassa hyödyllisiä vinkkejä. Lisäksi Filurenilla on oma tietokilpailu aina jakson lopussa. Nämä Filurens frågesport -tehtävät voidaan tehdä myös kuuntelemalla, jolloin Filuren sanoo kysymyksen ja hetken päästä näkyy oikea vastaus, Vainionpää kertoo.
Tehtävät ovat monipuolisia, ja täyttämistehtävien ja soveltavampien tuottamistehtävien lisäksi sarjassa on kiinnitetty huomiota toiminnallisuuteen.
– Sarjaan on haluttu tuoda paljon yhdessä tekemistä ja suullisen kielitaidon harjoittelua. Haluamme kannustaa hyväksyvään ja yhteisölliseen höpöttelyyn ja siihen, että virheiden tekeminen on ok. Näin vahvistetaan oppilaiden itseluottamusta kielenkäyttäjänä, Vainionpää summaa.