3

Opevinkit

Opevinkki alakoulun englannin tunnille: Incredible India -pakopeli

Come with me! -sarjan pakopelissä oppilaiden on ratkaistava numerosarjat vihjeiden avulla ehtiäkseen ilotulitukseen. Pelatkaa pakopeliä englannin tunnilla.

Oppilaat pääsevät pakopeliin skannaamalla Arttu-sovelluksella Taj Mahal -kuvan Come with me! 5 -digiopetusmateriaalista tai tästä artikkelista. Arttu-sovelluksen Kirjat-valikossa valitaan Come with me! 5 textbook.

Alakoulun A-englannin Come with me! -sarjassa on yhteistyöhön kannustavia kiehtovia pakopelejä luokille 3−6. Pakopeleissä oppilaat selvittävät arvoituksia annettujen vihjeiden avulla pienissä ryhmissä. Arvoituksen ratkaisemiseksi oppilaat tekevät yhteistyötä sekä käyttävät sanastoa ja kielitietoa. Jokainen oppilas voi osallistua omalla tasollaan ja pohtia yhdessä muiden kanssa ratkaisua.

Incredible India -pakopeli

Come with me! 5 -oppimateriaalin pakopelissä oppilaiden tulee etsiä hotellin varastosta vihjeitä, joiden avulla varaston laatikoiden lukot saa auki. Ratkaisuja kannattaa pohtia reippaasti, sillä hotellin Diwali-juhlan ilotulitus alkaa 30 minuutin kuluttua. Tavoitteena on, että kaikki ryhmät saavat avattua lukot annetussa ajassa. Opettaja antaa tarvittaessa vihjeitä, jotta peli etenee.
Pakohuonepeli on osa Come with me! 5 -oppimateriaalia, mutta pakohuonepelin voi toteuttaa myös muilla luokka-asteilla oppilaiden kielitaidon mukaan.

Tarvikkeet ja etukäteisvalmistelut:

  • Luokan näytölle pakopelin aloituskuva (sivun yläosan Taj Mahal).
  • Jokaiselle ryhmälle älylaite ja muistiinpanovälineet.
  • Pakopelin liitteet tulostettuna kaikille ryhmille.

Peliaika: 30 min

Ryhmäkoko: 3–5 oppilasta

Pelin kulku:

  • Opettaja näyttää luokan edessä Incredible India -pakopelin Taj Mahal -aloituskuvan tästä artikkelista tai Come with me! 5 -digiopetusmateriaalin Digivälineet-valikosta.
  • Oppilaat pääsevät pakopeliin skannaamalla kuvan Arttu-sovelluksella, jolloin pakopeli aukeaa oppilaan laitteelle. Arttu-sovelluksen Kirjat-valikosta valitaan Come with me! 5 textbook.
  • Oppilaat voivat avata pakopelin myös tästä linkistä.
  • Jokaisella ryhmällä on yksi laite.
  • Opettaja lukee pakopelisivun 2 ohjeet ja osoittaa pöydän, jolla ensimmäiset vihjeet ovat.
  • Oppilaat saavat käyttää älylaitetta kirjoittaessaan numerokoodeja ja kuunnellessaan pelin aikana tulevia äänivihjeitä.
  • Oppilailla on 30 minuuttia aikaa ratkaista kolme tehtävää ja ehtiä ilotulitukseen.
Kenelle: Opettajat


Lue seuraavaksi

Digitaalisuus opiskelussa

Come with me! -sarjan pakohuonepeleissä ratkotaan jännittäviä arvoituksia englanniksi

Motivointi

Englannin oppiminen on yhteinen seikkailu

Digitaalisuus opiskelussa

10 syytä ottaa Arttu-sovellus hyötykäyttöön