Ota talteen hauskat ja hyödylliset vinkit ympäristöopin tunnille.
Kätkön käyttäjäkoulutuksista oivalluksia opetukseen
Ympäristöopin Kätkö-sarjan käyttäjäkoulutuksessa tekijät kertovat, miten opettaja voi hyödyntää Kätkön huolella valmisteltuja sisältöjä ja kuinka ympäristöopin tunneista saa innostavia Kätkön avulla.
Digiopetusmateriaali on opettajan aarrearkku
Kätkön runsaasta digiopetusmateriaalista löydät myös lukuvuoden alkuun liittyviä innostavia ja helposti toteutettavia tehtäviä, jotka auttavat luokan ryhmäytymistä ja oppilaiden kouluarkeen totuttautumista.
Luontoretket ovat otollisia tilanteita luokan ryhmäytymiseen. Puu palaa, pakko vaihtaa -leikissä oppilaat asettuvat kukin oman puunsa viereen. Opettaja on ilman puuta ja huudahtaa ”puu palaa, pakko vaihtaa”. Oppilaat juoksevat toisen puun viereen, jolloin opettaja yrittää ehtiä yhteen puuhun. Ilman puuta jäänyt oppilas on uusi huutaja. Tehtävänannon löydät Kätkö 1 Digiopetusmateriaalin luvusta 5.
Kartan avulla on kiinnostavaa tutkia omaa luokkaa ja koulun pihaa. Kätkö 2 Digiopetusmateriaalin luvusta 4 löydät harjoituksen pihakartan tekemiseen, pihasuunnistukseen valokuvien avulla ja kartan käyttöön. Harjoitusten avulla koulun tilat ja alue tulee oppilaille tutummaksi.
Polkupyöräillessä saa ihanat vauhdit. Koulujen alkaessa pyöräteillä on enemmän ruuhkaa, ja liikennesääntöjen kertaaminen on kaikille hyödyllistä. Kätkö 3 Digiopetusmateriaalin luvusta 5 löydät liikenneaiheiset toimintavinkit risteysajon harjoitteluun polkupyörällä. Harjoituksessa risteysajon harjoittelu tapahtuu turvallisesti koulun pihalla.
Luokan yhteinen puu -tehtävässä yhdistyvät kuvataide ja ympäristöoppi. Oppilaat piirtävät jättikokoiselle paperille tai kartongille mahdollisimman suuren puun, jossa on paljon oksia, koloja ja muita yksityiskohtia. Puu kiinnitetään luokan seinälle. Sen jälkeen oppilaat piirtävät tai askartelevat jakson aikana opeteltuja eläimiä ja kasveja, jotka kiinnitetään puun rungolle tai oksille. Lopulta puu on yhtä monimuotoinen kuin luokan oppilaat yhdessä ovat. Tehtävän löydät Kätkö 4 Digiopetusmateriaalin jaksosta 1.
Kasvion tekemisen voi aloittaa elokuussa. Sen voi koostaa joko perinteisesti kuivattamalla tai digitaalisena valokuvien avulla. Kasvien merkitsemiseen liittyvät monisteet löytyvät Kätkö 5 Digiopetusmateriaalin jaksosta 1. Pohtikaa, mistä kasveja kannattaa lähteä etsimään. Kasvistoa kerätessänne voitte myös miettiä, missä on lähin luonnonympäristö, joka on vain vähän tai ei ollenkaan ihmisen muokkaama. Entä mikä on erikoisin paikka, jossa olette nähneet kasvin kasvavan.